Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der moms på en byggegrund?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om det er muligt om nogen kan svare men jeg gør forsøget.

Jeg ejer en attraktiv byggegrund på små 2400m2 som er beliggende til an store sø. Grunden blev købt i 2006 men det formål at vi ville bygge på grunden. Men efter en skilsmisse, hvor jeg har overtaget byggegrunden og vores fælles bolig, ønsker jeg nu at opdele grunden og sælge den ene på ca. 1300m2. Den anden del vil jeg selv beholde til et senere byggeri. 

Mit spørgsmål går nu på om jeg skal betale moms af salget, eller ?.

Har selv kigget lidt på nettet mv. men syntes det er meget kryptisk, og jeg er ikke blevet meget klogere.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Theiluk

 

Under forudsætning af, at du ejer grunden (og ejendommen) som privatperson mener jeg ikke, at du skal betale moms i forbindelse med frastykning en af parcelhusgrund. Baggrunden for dette er det forhold er bl.a. at du kun frastykker en grund.

Derimod kan du risikere at komme til at betale skat i forbindelse med et eventuel salget (avanceskat).

Begge forhold kan du undersøge hos dit skattecenter. Du skal anmode om et bindende ligningssvar i forhold til begge spørgsmål.

Mvh.

Michael Christensen

Erhvervsraadgiver.dk

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Theiluk

 

Kan kun give Michael ret i hans svar. Synes også du skal bede om et bindende ligningssvar hos SKAT (det koster omkring 400kr), men så er du hvertfald dækket 100% ind. 

Såfremt grunden ejes af din virksomhed, skal der dog moms på salget, hvis du sælger til anden momspligtig virksomhed. Fx hvis du ønsker at sælge grunden til en bygherre/ entreprenør virksomhed, som så kan udvikle grunden til beboelse, erhverv eller andet.

Mvh

Kevni Iljazovski

www.ki-cal.dk

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael. Tak for svar. Ja, skatten slipper jeg nok ikke for. Men som du skriver så vil jeg bede om et bindende svar.

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kevni. Tak for svar. Grunden er ejet privat, og som du og Michael skriver så vil jeg kontakte SKAT.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

@Theiluh,

GOOGLE SKM2012.319.

En bindende forhaandsbesked som understotter at salg sker uden moms, hvis grunden oprindeligt er koebt til eget brug.

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik. Den blev købt til eget brug, men tiden har ændret dette, og nu ønsker jeg at opdele og beholde den ene til et senere byggeri til mig selv. 

Har lige tjekket SKAT hjemmeside hvor der står følgende :

Hvis du udstykker mere end tre byggegrunde, skal du betale moms

Generelt skal privatpersoner ikke betale moms, når de sælger en bolig eller grund.

Du må højst udstykke tre byggegrunde, der hver har et areal på op til 1.400 m2, hvis du skal undgå at betale moms af salget. Der kan dog være konkrete forhold, som gør, at ovennævnte udgangspunkt må fraviges. Eksempelvis kan der være servitutter, som fastsætter, at arealet, der udstykkes, skal være af en vis minimumsstørrelse, hvorfor arealkravet på de 1.400 m2 vil afhænge af de lokale forhold.

Så det kan da ikke passe at der skal betales moms, når jeg kun udstykker 2 grunde hvoraf jeg beholder den ene. Er godt klar over at der skal betales skat, og at man nok dele købssummen + de kr. 10000 der må lægges på siden 2006/07 som skattefri indtægt/fortjeneste. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i at din situation ikke udloser moms. Det baseret paa ovenstaaende henvisning.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)