Jeg mangler lidt hjælp til at forbedre mine evner og kompetencer inden for opsøgende salg på B2B markedet. Dette praktikforløb foregår i en virksomhed som sælger og distribuerer fliser og klinker. Målgruppen er murer og arkitekter. Jeg har valgt at sætte fokus på virksomhedens salgs strategier, da de på nuværende tidspunkt bare henvender sig telefonisk til de arkitekter som har med forskellige bygge projekter at gøre. Jeg har fået overbevist virksomheden om at vi skal ud og skabe personlige relationer med potentielle kunder (i dette tilfælde arkitekter) Det har jeg hermed fået ansvaret for. Det som jeg har med ude ved arkitekterne er en A4 side som Meget kort beskriver hvilke produkter vi handler med, samt et visitkort. Jeg vil ikke forsøge at pakke arkitekterne for meget på, så når jeg er ude ved dem, starter jeg lige med at præsenterer mig, og fortælle hvem jeg kommer for.... Her kommer så mit problem og mangel på praktisk erfaring. Jeg kommer jo helt uanmeldt, for bare lige at bruge 5 min. af arkitekternes tid, og hilse på dem. Men hvordan kommer jeg videre her fra? Spørger lige ind til om de evt. har med byggeprojekter at gøre, hvor der anvendes fliser og klinker. Og det svarer alle jeg har været ude ved på nuværende tidspunkt faktisk ja til, dog siger de også alle at de på nuværende tidspunkt ikke har noget aktuelt lige for tiden. Hvad kan jeg her gøre for ikke at miste en potentiel kunde??? Hvad kan ellers være godt at forhøre sig om når man er ude? Har brug for alle de idéer jeg kan få... Synes jeg har teori nok om selve salgs delen, når kunden er begyndt at vise interesse for et evt. produkt. Men mangler inspiration til en evt. god indgangsvinkel.
|
Hej Birk
En anbefaling kunne være at du lige læser "En sælgers vej til Succes". Du er hurtigt igennem bogen, og har fået god og underholdende inspiration til hvordan du kommer ind og hvordan du kommer videre og fastholder kunden.. Du kan bestille bogen på "Resultatskaber.dk"
mvh. Jesper