Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer at droppe firmaet og blive lønmodtager

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er det samme hver eneste måned. Kunder som ikke betaler til tiden. I denne måned er det så 19000 som mangler. Pengene skal som nok komme ind, men når de gør det kan det næsten være lige meget, for så har det allerede kostet mig endnu flere penge.
Den ene kunde er på sidste afdrag af 5. Sidste afdrag skulle have været overført til min konto i mandags og så ville jeg aller senest have haft pengene onsdag, hvis overførslen først var sendt af sted mandag efter kl 16.
Kun en gang er der lykkes kunden at betale til tiden.
2 helt nye kunder skulle også have betalt i mandags, dem venter jeg også på.
De ting jeg køber skal jeg betale kontant og så sælger jeg dem på lempelige afdrag, men med en rigtig god fortjeneste. Desværre betaler mange kunder ikke til tiden, selvom man ved de har pengene. Det gør så at jeg nogen gange står i den situation at jeg ikke kan købe de ting jeg skal bruge i firmaet.
Havde jeg haft de 19000 på min konto nu, ville jeg kunne have købt 500 stk af en bestemt del. Min leverandør kommer om 2 timer. Men jeg skal betale kontant og jeg har ikke pengene. I morgen havde jeg så en aftale, hvor jeg skulle sælge 200 af dem og tjene 4 kr pr. Stk. Så jeg mister 800 i fortjeneste nu. Om 5 dage skal jeg så ud på markedet og købe 300 af den del og betale 6 kroner mere pr. Stk, så det koster mig 1800.
Så ialt mister jeg direkte 2600, alene fordi jeg ikke har fået betaling fra bare en af de kunder som mangler at betale.

Hele den kultur vi har i landet, om at man betaler når man har lyst og ikke når der står på ens faktura, forstår jeg simpelhen ikke. Mine vare, bliver markant dyrere fordi vi har den kultur. De 2600 som jeg har mistet, skal jeg nok få igen, ved at sætte mine priser op, da mine kunder vil stå og mangle mine produkter. Når jeg først har hævet priserne for de kunder, sætter jeg dem ikke ned igen.

Men ærligt talt så gider jeg ikke skulle sidde og ringe ud til mine kunder hver evig eneste måned.

Jeg overvejer om jeg bare skulle droppe firmaet og blive alm. Lønmodtager og så hæve min løn hver eneste måned. Så ved jeg hvad der står på min konto og kan betale mine regninger med dem, uden at skulle tigge om penge som er mine.

Specielt små firmaer er meget følsomme for betalinger, som kommer for sent. Så hvis du kan lide din leverandør og hans priser vil jeg anbefale at betale til tiden. Måske spare man 10 kr i rente på ens kassekredit, ved at betale en uge senere, men hvor meget er sparet, hvis ham lukker og du skal betale 3000 mere om måneden hos andre leverandører?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne jo lyde som om du skulle ha betalt ved levering - eller via kort inden levering, når du har så mange dårlige betalere. Det er ikke usædvanligt at nogen betaler sent hvis det er med alm. faktura, men hvis det rammer dig så hård, må du ændre betalingsbetingelserne, ellers er det som du skriver, nok bedre at blive lønmodtager - og det kan du jo søge efter medens du stadigt arbejder for at få virksomheden på fode

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvilken for firma du har siden dine kunder får varerne på klods!
Det er nu heller ikke der jeg tror problemet ligger det ligger nærmere i du ikke har en stødkapital.

Stødkapitalen eller feks. en kassekredit vil afhjælpe disse problemer og de kunder der så ikke betaler til
tiden skal blot have tilsendt en rykker iht. hvad der er lovligt.

At være afhængig af at kunderne betaler for at du som virksomhedsejer kan indkøbe varer er IKKE holdbart.

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med fare for at lyde som en der ikke har forståelse for din situation eller som en der ikke selv betaler til tiden ...eller. .eller...

Så kan jeg sagtens forstå din frustration, kender en der på samme måde måtte lukke sin elektriker forretning med samme argument. Det jeg ikke kunne forstå i hans situation var hvorfor man har skruet sin forretning sådan sammen at der ikke er luft til 'dårlige betalere'.
Hvis man ved at der er dårlige betalere, så bliver man nok nød til at have en buffer indregnet som en del af sin forretning i stedet for at blive 'overrasket' hver gang en betaling er for sent på den.

En anden ting er ens aftale med leverandører/grossister, der må også være mulighed for en længere kredit ... jeg synes da kontant afregning lyder lidt hasarderet.

Eb tredje ting inden jeg har brugt min taletid for denne gang, lad være med at satse hele biksen på 1-3 kunders betaling ... det kan til fordel vlre bedre at fordele risikoen på flere mindre kunder ihvertfald indtil man har sin økonomiske buffer.

Jeg kan forstå det er et ømt punkt, og mit indlæg skal kun forståes som mit bud på hvad der ligger til bund for din frustration ... for mennesker er noget af det sværeste at arbejde med og at ændre deres adfærd tror jeg ikke er en mulighed her.



Pøj pøj med det
-Martin

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil os mene du bør se på dine betalingsbetingelser før du bare smider det hele på gulvet - og husk det er helt ok at sige nej tak til kunder, hvis de i sidste ende koster dig mere, det er en sund øvelse at man engang imellem får ryddet ud i kunderne.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er en grund til udtrykket "Cash is King".

Vi kender det nok alle i en vis udstrækning, og du er nød til at gøre din kreditpolitik klar.

At køre uden at give kredit går heller ikke, hvis du handler med større virksomheder.

Men du kan "friste" med lidt rabat ved kontant betaling.

Du kan køre med kassekredit som nævnes.

Du kan presse dine leverandører til kredittid.

Held og lykke i hvert fald.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

@Martin 

Det har du helt sikkert ret i men jeg kender nogle som har måtte dreje nøglen pga folk ikke betaler til tiden. Kender også en lige nu som har det problem. Og her taler vi om at folk skylder dem over 100.000 og i det ene tilfælde var vi over 400.000 kr. Så er det da klart at virksomheden lukker ned. Det er jo ikke kun en der er dårlig til at betale det er som regel 60% af dine kunder som ikke betaler til tiden og nogle venter op til et helt år med at betale. 

Så ja man skal have en buffer og den skulle helst være mere end 20.000 kr men 400.000 i buffer er altså meget for en mindre virksomhed

Tilmeldt 5. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
@Simon
Det er præcist der problemet er, at 60 % af kunderne trækker betalingen.
Min politik er at, ikke at låne penge i banken. Min virksomhed skal ikke være slave af en bank.
Hvis jeg indfører kontant betaling, ville jeg også miste mulige kunder. Så det er en balancegang.

Jeg kunne godt tænke mig en buffer, men har så længe firmaet er under opbygning ikke mulighed for det.

Tilmeldt 25. Aug 13
Indlæg ialt: 23
Fra  Cyrus Technologies LTD Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er i orden at skrue bissen på.

Vi har også tit oplevet kunder der ikke betaler til tiden, faktisk betaler de nogle gange op til flere måneder for sent, eller først efter de har fået inkassovarsel.

Viabill har hjulpet os. De holder oøje med indbetalinger, rykker automatisk og håndtere inkasso sager. Det bedste ved det hele det koster GRATIS. De napper bare rykker gebyr og renter alt det andet som er forbundet med at inkassere. Du får din faktura udbetalt 100% 

En anden løsning er factoring eller at sælge din fordring. Der findes firmaer som Gothia der køber din faktura til en hvis kurs, afhængig af risikoen. Ved factoring hænger du på risikoen, men ved at sælge din fordring, Gothia der bærer risikoen.

Vi har en periode solgt kasseapparater til restaurations branchen. En dejlig branche, de betaler aldrig til tiden, og kan strække den i mange måneder. Vi besluttede os for at smide en applikation på disse maskiner, som gav os muligheden for at låse maskinen, hvis kunden ikke betalte. Efter tredje rykker og lukningsvarsel. Når maskinen blev låst blev situation vendt på hoved, nu var det ikke længere os der skulle kontakte kunden og tigge om vores penge, men kunden der skulle tigge os om at åbne for kassen, så han fortsat kunne drive virksomhed. Kassen blev ikke åbnet før indbetalingen var modtaget. 

På den måde opdragede vi vores restaurations kunder, til at betale til tiden.

Der er mange måde man kan gøre det på. En af dem er forudbetaling eller betaling ved levering.

/Cyrus

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er så følsom overfor dårlige betalere, hvorfor så overhovedet give kredit?

Hvis de alligevel skal bruge dit produkt, så skal de nok finde pengene frem... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)