Som Emil skriver, er kr. 500/time et godt udgangspunkt. Men vær klar på hvor langt du vil gå ned i en forhandling.
Sørg for at du ikke lander i den fælde, at du prissætter dit tilbud efter, hvad du tror kunden vil betale. Ta' hellere udgangspunkt i dine kvalifikationer, og brug som guideline hvad tilsvarende konkurrenter i dit markede ligger prismæssigt. Der er forskel på prisen, om din kunde ligger i København eller Kerteminde, og om du kun skal lave webdesign eller også implementere frontend kode (html, css, php, javascript, jquery etc.), og rådgive mere strategisk om deres online strategi.
Desuden er det rent salgsmæssigt skidt, hvis de siger ja til dit tilbud. Hvis de synes prisen er lidt høj, har du prissat dig rigtigt. Og så må du frem med salgsargumenterne. Vrider de sig stadig lidt i stolen, så giv dem lidt rabat, for til gengæld at fakturere forud per måned.
I forhandlingen gælder det om at være lidt kreativ, så de synes de får en rimelig pris, og du går derfra med en aftale du er tilfreds med. Men som sagt, vær klar på forhånd hvor lavt du vil gå prismæssigt.
Og sørg for at stille spørgsmål, i stedet for at gætte.
I øvrigt, når du sender tilbudet, så sørg for at følge om på det samme dag, eller dagen efter. Så du holder dialogen kørende med dem, og ikke giver dem en chance for at indhente et andet tilbud.