Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer du misundelse, Jalousi og de samme råd?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

G'aften de herrer og kvinder

For lige at ridse overskriften op:

Jeg oplever ret tit efterhånden, og har gjort siden jeg første gang sagde "Jeg tror godt jeg kunne tænke mig at starte en virksomhed",
at alle dem der ikke har egen virksomhed eller lignende, gerne vil(meget gerne endda) komme med diverse råd om hvordan jeg
skal starte den bedst muligt, hvordan den skal drives, hvad jeg skal gøre og dit og dat.

Enten er det decideret dårlige råd de har, eller også er det de generiske som man har hørt 1.000 gange før,
jeg er nået til et punkt hvor jeg indenfor den første sætning kan dechifrere hvad folk har tænkt sig
at fortælle mig af guldkorn den her gang, og jeg kommer dem i forkøbet og fortæller at det har jeg
tænkt på osv. osv. Der hvor skoen trykker er, hvis jeg lader folk tale ud så tager det forfærdelig lang tid
og der sker en af følgende ting, oftest i hvertfald:

1. Jeg afbryder dem når jeg ved hvad de vil sige, det gør de bliver sure og surmuler from that point on, og så er der bare dårlig karma, fordi JEG afbrød dem selvom de var ved at komme med noget genialt.

2. Jeg lader dem tale ud, og når de spørger om jeg har tænkt på det siger jeg ja, det har jeg, og så er jeg pludselig arrogant..

3. Jeg lader dem tale ud, og når de spørger om jeg har tænkt på det før svarer jeg nej, og så er jeg da et fjols for det burde jeg have tænkt på....

Jeg kan vel ikke være den eneste der sidder med den slags kommentarer?

Det der undrer mig er folks negative attitude hvis man vide hvad de vil sige, eller hvis man har tænkt på det eller hørt det før, no offense men det er jo ikke fordi de er de første til at spørge om jeg har tænkt de ting, og samtidig så er chancen for at jeg har tænkt på det rimelig stor når jeg bruger størstedelen af mit vågne dag på at tænke på den...

Jeg vil gerne høre hvordan I er kommet over den, jeg har ikke lyst til at være hverken arrogant eller uvidende, men jeg kan bare ikke holde ud at skulle høre på at de lige har et godt råd eller 5, og det har den anden også, og den næste, og det er altid stort set de samme råd...

Jeg sætter pris på hjælp, det gør jeg virkelig, jeg er heller ikke utaknemmelig, men når jeg har fået at vide de første 30 gange at jeg skal da bare have et holdingselskab der ejer salgsselskabet og et tredje selskab med aktiverne, så bliver man altså lidt træt, næsten lige så træt som man bliver af at høre "Hvordan kan du stole på dem du fortæller idéen til? Ham investoren der, han STJÆLER SIKKERT din idé!!!"

I. Don't. Care...

Det er en risiko jeg må leve med, og hvis han stjæler den, så er det jo en validering af min idé + incitament for at jeg skal sparke MAKS røv for at vinde over ham den anden, det er jo trods alt en sport.

Hvordan håndterer I den slags helt neutralt?

De bedste hilsener

Patrich Holm Pedersen

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Start virksomheden, og så er du ude over det problem.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig, man møder mange kloge folk. Fælles for dem alle er, at de har deres viden fra en bog eller et blad eller noget tredje - men de har aldrig selv sat igang, og det er nok derfor de føler sig så pissekloge.

Jeg lytter meget gerne til folk, men det er folk som allerede har startet en eller flere virksomheder som kan bidrage med noget konkret viden. Dem som er ansat i et lønmodtagerjob hos kommunen (iøvrigt intet galt i det!) behøver ikke fortælle mig, hvordan jeg skal eksekvere adwords kampagner, hvordan din hjemmeside skal se ud, eller hvordan du kan få så og så mange kunder - for den har man somregel hørt før...DOG lytter jeg gerne, hvis de har en eller anden baggrund for det, somsagt - og det kan da let tænkes at en lønmodtager hos kommunen har en eller anden baggrundsmæssig viden omkring det, men i de fleste tilfælde jeg har oplevet, er det sgu lige modsat.

Så jeg plejer bare at sige, at jeg selvfølgelig har gjort mig en helt masse overvejelser om mange ting her i livet, og at jeg eksekverer ud fra hvad min overbevisning og mavefornemmelse siger men at hvis de vil komme med noget konkret, er de velkomne til at give feedback på mit website, avisannonce eller whatever :-) De er jo måske målgruppen til netop mit produkt/virksomhed/service etc. og så kan man bruge deres kloge ord til et eller andet (eller i det mindste lade dem lukke deres viden ud uden at jeg behøver lytte aktivt til det og virke interesseret ;))

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Michael, ja det er meget fint, jeg er godt i gang med det, men rådene kommer sku uanset hvad.

@ Simon Greve, nemlig, jeg tænker lige præcis på dem som lukker varm luft ud, hvis folk har noget at have det i, erfaring indenfor branchen, kender nogen eller generelt har noget dybere viden så er jeg lutter øren.
 Jeg har bare svært ved at "ikke lytte aktivt" uden at ligne en der zoner totalt ud, jeg giver folk min fulde opmærksomhed når vi taler sammen, jeg tror ikke jeg kan lade være, uden selvfølgelig ligne en der ikke lytter, men så er vi jo tilbage til så ignorere man lidt folk.

For bare lige at klarificere, jeg elsker feedback og råd fra målgruppen eller konstruktiv kritik er altid 100% prisværdigt, men det er bare det generiske standardråd som

Simon Greve:
de har deres viden fra en bog eller et blad eller noget tredje
jeg prøver at finde en måde at afvise uden at få det til at virke negativt, som sagt, jeg har respekt for folk, at jeg har hørt deres 5 minutters "gode råd om iværksætteri jeg har læst på nettet og i en artikel" er jo ikke deres skyld, men når det nu er så standard burde det vel ikke komme som nogen overraskelse at man som iværksætter sandsynligvis har hørt dem før...

Med venlig hilsen

Patrich Holm Pedersen

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Overveje to ting: De fleste gør det for at hjælpe + kommer du til at fremstå arrogant fordi du udviser ligegyldighed? Der er jo i princippet ikke noget underligt i, at du synes det er ligegyldigt, hvis de kommer med samme råd du har hørt 1000 gange før, men når folk bare forsøger at hjælpe er det vigtigt at man forsøger at udvise respekt for det. Hvor lidt det så end hjælper det de kommer med :) Som jeg læser det lidt mellem linjerne, så synes du i bund og grund, at det er lidt latterligt at de kommer med de råd "bare fordi de har læst det på fem minutter i et blad". Det kommer hurtigt til at virke bedrevidende, fordi du har prøvet det selv eller lignende.

Det slår ikke en flig af nogen, at virke interesseret på overfladen og lade dem snakke ud og så måske endda sige tak for deres råd. Du mister bjælde på det, og du giver dem en følelse af at have hjulpet. Det er ren win/win ;-)

Ja måske, hvis det ellers i øvrigt er interessante mennesker, eller bare mennesker du gider snakke med, så fortæl om en problematik du har her og nu. Det kan være en måde at fortælle dem på, inddirekte, at det de lige har fortalt ikke pt. er et problem, men at du håber de kan hjælpe dig med det du fortæller om. Det kan jo blot være en standardhistorie du kommer med hver gang eller hvad ved jeg :)

 

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg udviser respekt for folk, men når jeg ved hvad der skal siges vil jeg godt spare begge parter for en 5 minutters snak når jeg godt er klar over det de vil sige.

Samtidig er det ikke fordi jeg har prøvet tingene før, i de situationer hvor det er konkrete ting som man skal have oplevet så er vi i samme båd så at sige, så har vi en konstruktiv dialog om tingene.

Ja, jeg kan godt fornemme at den bedste løsning er at lade folk snakke ud, og så bruge det 5 minutter det tager og sige tak for det, det er også oftest det jeg gør.
Hvis jeg skal være ærlig så bliver jeg mest skuffet over folk der, efter vi har snakket lidt dybere om tingene, pludselig hopper helt tilbage og formoder at man ikke har tænkt på de mest banale ting, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal forklare folk at jeg godt ved de helt grundlæggende ting, men at jeg bare gerne vil have en lidt mere dybdegående samtale.

En gang imellem er det lidt som om vi har snakket et par minutter om ansvaret og det fede ved at lave sit eget, de tanker der skal tænkes og man føler man er på bølgelængde, ligepludselig kommer der så en "Nu skal du huske et CVR-nummer" og så prøver jeg at bringe virksomhedskode op, og så er man lidt bad guy for at brigne dem i en situation hvor de ikke ved det... men de bragte det jo selv på banen.


Men

Martin Hjort:
Det kan jo blot være en standardhistorie du kommer med hver gang eller hvad ved jeg :)

Tror jeg jeg vil bruge, det virker ikke til at der findes en gylden løsning, jeg havde bare håbet at der var et gyldent råd, men jeg må bare
give dem den tid det tager og så takke pænt.

Jeg så jo helst at der var en måde hvorpå man kunne undgå det uden at sende et forkert signal, jeg ser alle som potentielle kunder og er derfor smilende og åben overfor folk, det kan også være min forventning til samtalerne er lidt for høj.. who knows.

Mange tak for alle jeres svar, jeg må indordne mig ;)

Hav en dejlig aften

Med venlig hilsen

Patrich Holm Pedersen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)