Nå, men det er fredag og jeg er i "skyd fra hoften"-humør, so here goes:
- Ved første øjekast på forsiden (jeg så ikke indlægget først men klikkede på linket i overskriften direkte fra vores #amino IRC-kanal) fik mit hovede stress. Det var umuligt for mine øjne at finde noget at fokusere på og afkode hvad sitet handlede om. Der er godt nok en lille boks ude i siden, men da mine øjne først have fundet den, så fortæller den bare jeg kan lave checklists. Det kan jeg også på et stykke papir og alt mulig andet.
I forhold til forsiden på f.eks http://www.rememberthemilk.com/, så trænger du til at få nogle grafiske- og salgs-øjne til at kigge på den for at få essensen ud af sitet og forklare brugeren på 15 sekunder hvad sitet kan hjælpe med.
- Som nævnt ovenfor, så synes jeg generelt der er et problem i at look og feel på sitet er som noget der er kastet sammen på et aftenskolekursus. Det er firkantet tungt og kedeligt, uden fixpunkter for øjnene på de forskellige sider og kontraster til at afbalancere indholdet. Der mangler generel forståelse for brugen af luft omkring elementerne, den lyse blå farve på linksne er svær at læse pga den dårlige kontrast på den hvide baggrund og linjeafstanden er ugennemarbejdet og efterlader et indtryk af et roddet børneværelse.
- Funktionsmæssigt kom jeg aldrig rigtig længere end til forsiden, da siden mest af alt minder mig om et phishing site, som man får når man skriver et forkert domæne eller lignende, og jeg var ikke tryg ved at efterlade min e-mail-adresse der. Jeg klikkede på et par checklister, men også der blev jeg skuffet over præsentationen, der lignede noget tilbage fra starten af 90'erne når vi taler designtrends på www.
Når det så er sagt så er det ikke fordi der er lysår fra kedeligt, til yummy og du har da helt klart en base og en ide du kan arbejde videre med. Jeg tror dog du bliver nødt til at afsætte et par aftener til at surfe lidt rundt og se hvilke konkurrenter du er oppe imod og hvad der ellers laves af lignende services på nettet. Checklist websites og lignende mini-applikationer findes i et utal af former og formater, så hvis du skal skille dig ud som noget seriøst bliver du også nødt til også at tage det visuelle brand seriøs.
Nogle generelle eksempler på hvad der "kræves" af udseendet for webapplikationer og præsentation i dag kunne være:
http://www.basecamphq.com/
http://wufoo.com/
http://www.pownce.com/
http://mruptime.pingdom.com/
Du kan finde flere eksempler på nye web applikationer der kommer til verden her: http://www.feedmyapp.com/
Det kan måske godt lyde lidt som om jeg advokerer for fom over funktion og det gør jeg måske også til dels, men der er bare en generel tendens til at mange udviklere glemmer at form og udseende i høj grad er med til at definere hvilken følelse brugere har overfor en service indtil de får et mere personligt forhold til den. Det gælder især i et marked hvor funktionsdelen efterhånden begynder at blive mindre og mindre unik på det overordnede plan.
De fleste mennesker er hardwired til at bruge et splitsekund på at vurdere om situationen er en "lad os være venner"- eller en "flugt"-situation fra naturens side (hvilket er det mange finder urimeligt når de er ude på dating-markedet), men sådan er vores hjerner nu en gang skruet sammen, og at sidde og vente på at evolutionen ændrer det, vil nok være lidt spild af tid :-)
Så hvis jeg var dig så ville jeg lave et par studieaftener i at undersøge hvordan internettet rent faktisk ser ud rundt omkring i verden og især nogle af de højprofil-websites som der dagligt skrives om i medierne, men også nogle af de nye undergrundssites som man som regel kun finder ved at tærske forskellige design blogs og lignende igennem. Man behøver ikke at have et budget på flere millioner for at lave design der føles lækkert og moderne. Det handler mest af alt om at vide hvad der virker og ikke virker og det finder man nemmest ud af ved at se på hvad andre gør.
God vind med projektet. :-)