Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af andele i kørende virksomhed

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 4. Apr 07
Indlæg ialt: 21
Fra  Reinhardoil.DK ApS Skrevet kl. 04:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne informere mig mere om hvilket produkt det er og hvad det kan, og fortjenst muligheder osv.  så kan vi se om der kunne investeres idet.

mvh

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

For at slippe for skal skal du lade være med at sælge nogle af dine anparter. Du skal i stedet udstede nye anparter med en pålydende værdi på 400 kroner men sælge dem til en overskurs på 50.000.

Resultatet vil da være at firmaet har fået alle pengene i kassen og du har ikke solgt noget og skal derfor ikke svare skat af anparts-udvidelsen. Hvorledes overkursen skal bogføres korrekt er det nok smartest at tage en revisor med på råd.

Hvis du f.eks udsteder 100 nye anparter vil tro at anpartskapitalen vil stige med 40.000 kroner men at egenkapitalen vil stige med 4.960.000.

John - tager jeg fejl her?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk"] For det andet skal du være meget obs på Selskabslovens § 1, stk. 3, hvorefter det er forbudt at udbyde anparter i et anpartsselskab til offentligheden : "...Et anpartsselskab kan ikke udbyde selskabets kapitalandele til offentligheden..."

Desværre er jeg for doven til at klikke væk fra Amino. Men som jeg husker min selskabsret er det muligt eksempelvis at smide en annonce i Berlingske, hvis bare annoncen er rettet mod en gruppe af mennesker?

/Henrik

 

 Ordinært salg af anparter kan selvsagt gennemføres, som handlede man med cykler, men udbud til en ukendt kreds af eventuelle investorer er noget ganske andet. Det var netop emnet for en TV optagelse jeg deltog i mandags, hvor svindlere havde formået ordinære mennesker at investere i anparter i aps baseret på basal kanvas. - og det er ganske ulovligt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig i at ren kanvas vil være forbudt. Spørgsmålet hvor går grænsen? I betænkningen om moderniseringen af selskabsretten blev det lagt til grund, at eksempelvis annoncering i medier er i orden, hvis den er rettet mod en bestemt gruppe af personer. Som eksempel nævnes i rapporten, at det kunne være avisens abonnenter.

Med andre ord må det så også være i orden at mikrobryggeriet sætter en annonce i avisen rettet mod folk, der elsker øl, for at sælge deres anparter. Hvor går grænsen så? Hvis du laver et internationalt setup - ja så er hele Danmark pludseligt en afgrænset gruppe. Vil kanvas så også være ulovligt, hvis det blev målrettet et segment?

Jeg hader love, der reelt er uden mening og samtidig er svære at kontrollere i virkeligheden. Denne regel er lige røget med på min "hadeliste". :-)

 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for alle de gode bidrag i denne tråd.

Jeg synes tilsvarende, at det er noget makværk, når man begrænser iværksætteres muligheder for at tiltrække nødvendig kapital, med regler om at man ikke må forsøge at rejse kapital via eksempelvis en bred annoncering i offentligheden. Jeg kan ganske enkelt ikke se fornuften i sådanne regler - men kunne nok forestille mig at den er lavet, for at kunne komme regulære svindlere til livs. Om det så vil lykkes med sådan en regel - det vil jeg tillade mig at tvivle på. For svindlerne skal nok få folk på krogen alligevel - så tilbage resterer alene den sunde fornuft.

Men - når det så er sagt, er det også vigtigt for mig at udmelde, at jeg ikke har interesse i en bred annoncering. De folk jeg henvender mig til - og som tilsyneladende står i kø nu - har jeg en form for relation til.

Men - man kunne jo godt fundere lidt over, hvorledes den dømmende magt vil tolke relationer. Er det eksempelvis en relation, hvis jeg via Amino er kommet i kontakt med en række personer der er interesserede? Og hvorledes forholder det sig, hvis der er tale om uopfordrede henvendelser, dvs. vildt fremmede der "har hørt" at jeg søger kapital, og som derfor henvender sig til mig? Kan det betragtes som en afgrænset gruppe/person?

Jeg synes - som skrevet ovenfor - at det er noget makværk med sådanne regler. Og kan slet ikke se fornuften og formålet med denne... Så jeg føjer også denne til min hadeliste.

Hav en skøn dag Amino'er.... :-)

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
eg synes tilsvarende, at det er noget makværk, når man begrænser iværksætteres muligheder for at tiltrække nødvendig kapital, med regler om at man ikke må forsøge at rejse kapital via eksempelvis en bred annoncering i offentligheden. Jeg kan ganske enkelt ikke se fornuften i sådanne regler - men kunne nok forestille mig at den er lavet, for at kunne komme regulære svindlere til livs

reglen virker også lidt gammeldags på mig, men jeg er sikker på du fanger noget i det med at undgå at folk der let lader sig fange, bliver svindlet til at købe tosse anparter. Systemet er bygget, så kravene øges til gennemsigtighed og meget andet, efterhånden som man kommer "op" i selskabsformerne. Jeg har været med til via "roadshow" at introducere et A/S (AB) i Sverige til Börsen, og der er kravene til åbenhed, prospekt og alt andet kolosalt omfattende.

At stille krav til netop et prospekt til introduktion af aktiesalg er nok helt nødvendigt, og det er jo også på baggrund af sådanne prospekter, at investorer faktisk kan lægge sager an mod udsteder og andre, hvis prospekterne viser sig egentligt misvisende

Nogen sådan kunne aldrig i praksis gennemføres over for alle små anpartsselskaber - og betegnelsen "publ." efter et sådan ville ikke give stor mening for mig.

Så jeg synes det er vanskelig den regel, men forstår den. dog.

Emballadøren:
Og hvorledes forholder det sig, hvis der er tale om uopfordrede henvendelser, dvs. vildt fremmede der "har hørt" at jeg søger kapital, og som derfor henvender sig til mig? Kan det betragtes som en afgrænset gruppe/person?

jeg tror det ja og tror ikke der er nogen der bjæffer af søgning efter kapital i bred forståelse på et forum som Amino - jeg tror det skal være meget mere rent salg af anparter med "løfte" om vækstrater på nogle få hundrede procent om året i større avis annoncer, før der gribes ind.

Det er i øvrigt lidt i stil med, at alle investeringsprodukter som bankerne markedsfører bliver mærket grøn, gul og rød og at de har klare regler og forbud mod at sælge RØDE produkter til almindelige kunder, som ikke kan forventes at ha viden til at gennemskud en indexbaseret obligation baseret på kryds af valutakurs og aktieindex i Mexico og EU f.eks. En ganske fornuftig regel, og banken for ansvar hvis det har solgt et sådan produkt uden videre til en helt alm. person.

Jeg tror man kan se forbuddet mod ren offentlig markedsføring og salg af anpartere i ApS i samme lys faktisk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig John.

Synes faktisk at det er påfaldende så enig jeg er i dine indlæg :-)

Men de folk der køber "tosse-anparter" har jo altså også selv et vist ansvar. Og udfra devisen "Lyder det for godt til at være sandt - så er det nok ikke sandt" - burde flere være mere rationelle i deres fantasier. Og bruge hovedet en smule.

Alligevel har vi brug for folk som køber "tosse-anparter", så længe det trods alt er seriøse projekter. For det er her de store gevinster kan komme - men står der i en annoncen i Berlingske, at du kan tjene 500% x din investering om året - så kan det kun undre at udbyderne ikke beholder alle anparter selv - når nu de kan love så fantastisk forrentning :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Men de folk der køber "tosse-anparter" har jo altså også selv et vist ansvar. Og udfra devisen "Lyder det for godt til at være sandt - så er det nok ikke sandt" - burde flere være mere rationelle i deres fantasier. Og bruge hovedet en smule.

jep - jeg tror Finn Nørbygaard og hans investeringer via DDB af gearede aktier via valuta (schweizer) var med til at øge kravene om, at man ikke måtte sælge den type produkter til folk der ikke kunne forventes at ha den viden.

Søger man som du kapital via et iværksætter forum og ikke bare sætter anparter til salg - kurs 150 - 500% forventet forretning så ville det komme lidt bag på mig hvis nogen som helst blandede sig, for vist er der behov for at skaffe kapital

Emballadøren:
står der i en annoncen i Berlingske, at du kan tjene 500% x din investering om året - så kan det kun undre at udbyderne ikke beholder alle anparter selv - når nu de kan love så fantastisk forrentning :-)

den berømte andeprøve: Hvis den går som en and, rapper som en and og flyver som en and, så er det nok en and - kunne bruges på en del luftige tilbud Big Smile

vh john

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha - skønt :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal skelne mellem salg af anparter OG en invitation til at deltage i et udbud af nye kapitalandele gennem en kapitalforhøjelse. Det sidste er kun for aktieselskaber pga af 1. selskabsdirektiv, og er dermed omfattet af beskyttelsesregler vedr. prospekt, finanstilsyn etc. Derfor må anpartsselskaber og kan anpartsselskaber ikke udbyde som nævnt. Det interessante er så - også ud fra et underholdningsperspektiv - hvad så hvis de gør det alligevel... Smile

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)