Hej Amino! Så er det tid til hjælp igen. Jeg er startet om med at bruge Dinero. Jeg har dog en udfordring med at bogføre køb hvor jeg har betalt privat - altså som mellemværende mellem min virksomhed og mig. Det drejer sig konkret om bestilling og betaling af printer, visitkort og lignende i opstartsperioden - der nu skal føres ind i virksomhedens regnskab.
Håber der er nogen der kan give en hjælpende hånd :)
På forhånd tak. Theis |
Hvis du har købt dem inden for max 6 mdr inden opstart så vil skat generelt acceptere per kutyme, at du bare bogfører dem direkte i virksomheden - forudsat du ikke inden stiftelsen har sendt noget ud som faktura UDEN moms
Du bogfører helt normalt som køb (eller venter nogle dage på der kommer en posteringsmulighed i kassekladde) Du kan så bogføre dem som købt privat - nu indlagt i selskab -
Nogle ville nok springe over og bare bogføre som debet køb hver ting/regning for sig (almindeligt køb i dinero) og skrive på bilaget at det var betalt med private penge og at de derfor er hævet af dig i banken) og så bruge bank som modkonto (hvad du kan vælge når du lægger køb ind) og hæve pengene fra bankkontoen til dig selv, så den stemmer) Det er den enkle måde i Dinero
Vil du være meget korrekt - og gøre det let at følge hvad du har haft ind og ud selv - kan du i kasseklade (kommer om få dage) bogføre som:
Debet - køb af tingene hver for sig på kontorartikler eller lignende - kredit - status egenkapital konto for indskud privat
Når du så skal ha pengene selv, så i status - Debet i egenkaptialen på konto for indskud privat og kredit bank. Så går din konto for indskud i 0 og din bank går ned med beløbet som overføres til dig privat
your choice
vh John