Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en dårlig betaler

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg fik i sommers en opringning fra en kunde der gerne vil handle på kredit ved mig, jeg undersøgte kunden så godt jeg nu kunne og jeg følte mig tryg ved at give virksomheden (et aps) en kredit på 8 dage.

Hvilket jeg nok ikke skulle have gjort - men man kan jo aldrig være 110 % sikker.

Jeg er nu nået dertil hvor hvor jeg selv har sendt 2 rykkere + inkassovarsel samt ringet til dem adskillige gange, men ikke har kunne komme længere end til deres receptionist.

Jeg er nu nået til det punkt hvor jeg også har taget en advokat med ind over i håb om at inddrive gælden, advokaten fortalte mig at virksomheden på daværende tidspunkt, ca 14 dage siden ikke var at finde i RKI. I dag hvor advokatens rykker nr 1 udløb kontaktede jeg advokaten og hun kunne så fortælle at virksomheden er blevet registreret i RKI med en gæld på 150.000 - Hvor mine 10.000 så ville være en dråbe i havet.

Hvad gør jeg nu? kan jeg vinde sagen i fogedretten - og hvis ja, betaler virksomheden så ??

Håber der sidder en derude med de gyldne svar :)

Mvh

Innovativ12

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan tage dem i foderetten, men de kan ikke tvinge virksomheden til at betale. De fleste af disse virksomheder som ikke er private, lukker bare deres virksomhed og starter en ny istedet. Det kan bedre betale sig. Det er sådan systemet belønner snyd og svig.

Derfor aldrig give kredit. Det er i hvertfald det jeg køre min lille "virksomhed" efter.

Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Remy

Tak for det hurtige svar - Men når man kun sælger b2b - så er det desværre lidt svært at undgå :(

Jeg vil tage dit råd til eftertanke!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

du skal i så fald køre den som små-sag ved fogedretten og ikke med fuld advokat osv http://www.domstol.dk/saadangoerdu/smaasager/Pages/default.aspx 

Dine muligheder er små hvis selskabet allerede står i Ribers vil jeg bedømme, men vist skal du køre den.

Remy har vel et punkt omkring en del ApS som bare lukker ned. Omvendt er der også absolut sager, hvor kreditorer kan vise, at ejer/direktør har forsat med at købe på kredit længe efter det var klart, at selskabet ikke ville kunne overholde forpligtelserne. I så fald vil ejer/direktør kunne være personligt ansvarlig. Du kan bl.a. undersøge om deres regnskab f.eks. flere år i træk har været med klart negativ egenkaptial og stor gæld og om de bare per standard har skrevet i ledelseserklæringen, at NÆSTE år bliver meget bedre.

Endeligt skal det siges, at mig bekendt ender en del af disse ejere også i problemer hvis selskabet har gæld til moms/skat - hvor ejer/direktør vil kunne opleve at skulle stille en sikkerhed for fremtidigt moms - når han stifter nyt selskab, så helt gratis er det ikke altid at køre noget konkurs

Kør småsag og check om det kan se ud til at ejer kunne få ansvar. Kun ved at så mange som muligt undersøger det hver gang noget måske bare lukker/tvangslukker, kan der blive ryddet lidt bedre op

Ærgerligt, men tænk pengene ud af dit system som en omkostning (og du kan så også få momsen ind igen i det mindste når du afskriver)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Ingen kredit er et rigtigt godt råd - men desværre ikke altid muligt, hvis man vil drive forretning.

 

Som svar på dine spørgsmål - kan du vinde sagen i fogedretten? Ja, hvis din debitor har anerkendt at skylde dig pengene, eller der foreligger et andet brugbart fundament så kan - og vil - du vinde sagen i fogedretten. Og din debitor vil blive pålagt at betale dine omkostninger ved det.

 

Vil/kan debitoren betale? Det er nok den største udfordring. Det kan jeg ikke svare på, men sandsynligheden for at han hverken kan eller vil er desværre stor. Men det du SÅ kan gøre er at få direktøren eller en anden tegningsberettiget i firmaet til at redegøre for, hvilke aktiver der faktisk er i firmet (under straffeansvar) og dernæst skynde dig at foretage udlæg i aktiverne, og få det tinglyst så du kommer foran de andre kreditorer i prioritetsrækkefølgen.

 

Held og lykke! Mvh Anja Linde 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det er aldrig behageligt når man løber ind i sådan nogle virksomheder!

Du nævner at du sælger b2b - du kunne overveje at bruge LeverandørService, evt. integreret med dit regnskabsprogram. På den måde kunne du lidt bedre undgå dårlige betalere og lange kedelige rykkerforløb.

Mvh 

Morten

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Innovativ12

Jeg vil faktisk - og hvor underligt det end måtte lyde - foreslå dig at ringe til dem nogle flere gange.

Prøv at tænke meget over din attitude når du ringer - for når du er møgirriteret - smitter det hurtigt af på samtalen - og så er det sværere at nå til forståelse og enighed. Prøv at ringe konstruktivt, og sig f.eks., at de jo skylder dig nogen penge - og du ønsker at få snakket om en rimelig ordning for alle... Det plejer de fleste at kunne forstå - og så ryger du pludselig i en konstruktiv dialog og får dine penge (hvis ellers virksomheden er tilstrækkelig seriøs - og ønsker at overleve)....

Jeg har selv gennem tiden haft adskillige dårlige betalere (og uanset god kreditvurdering mv.) - og alle er det lykkedes med at indgå en aftale. Jeg har selvfølgelig altid været møgirriteret over at skulle forhandle om mine egne penge - men alternativet er at miste det hele. Og det er faktisk værre...

Og oftest er virksomheden fuld af dårlig samvittighed, men i en trængt situation - og så løsner meget sig op, når man positivt og konstruktivt ringer til dem (eller sender en mail med et forslag). For så kan virksomheden operere videre - hvis ellers de betaler... Og det er guld værd for trængte virksomheder der forsøger at redde skærene...

Fra Støvring
Tilmeldt 12. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Fra  Globaltools.dk Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må give Emballadøren ret.

Det er altid et dillema når man som forretningsdrivende skal have en ordre - man vil jo så gerneSmile. I bagklogskabets lys, er der altid ordrer man skulle have sagt nej tak til... 

Nu er det jo sket, så derfor skal du få det optimale ud af det. Hvis det er en vare, kan du måske forhandle, at du får varen retur, er det en serviceydelse, kan det være noget med, at du får en del af betalingen og/eller at du får del i fremtidig arbejde(under forudsætning af at det så bliver forudbetaling)

Man skal selvfølgelig ikke sælge alt ud, men som der nævnes, så er alternativet(ingenting) dårligere, uanset udfaldet.

Jeg har en tilbøjelighed til at tro du kun spilder endnu mere tid og penge, ved at lade den køre videre i det normale system -Desværre!

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal måske lige bemærke, at jeg har en række kollegaer i forskellige brancher, som i deres trodsighed ikke har fået noget som helst økonomisk ud af at indlede sag mod en dårlig betaler - som man reelt set hellere ville have et godt fremtidigt forhold til.

Det der også indimellem sker, er at den dårlige betaler - som unægteligt har dårlig samvittighed - i frustration over aggressivt pres i sit livs måske mest håbløse situation - vender fuldstændig om, og betragter dig som en direkte grådig medspiller. Det er du jo naturligvis også - og du har såmænd også fuldt ud ret til dine penge - men hvis ikke der er nogen penge i pengekassen, gælder det om at skabe den konstruktive løsning - ikke den påtvungne. Desværre....

Jeg kender såmænd også en familie, hvor det på privatfronten er gået helt galt for dem økonomisk, pga. mange års eklatant overforbrug. De havde også en tendens til at lukke øjnene for regningerne, og da de først var blevet registreret adskillige gange i RKI mv., og alligevel ikke kunne opnå kredit nogen steder - så valgte de dengang at droppe alt hvad der hed betalinger...

Jeg kom ind på sidelinien, og det førte til, at jeg på et tidspunkt gik i dialog med alle deres kreditorer, i håb om at skabe en løsning som alle kunne leve med. Familien var i bund og grund en ærlig familie - men da det ramlede - ændrede de sig fuldstændig. Da jeg havde fået styr på alle kreditorerne, og betalingsaftaler var aftalt på kryds og tværs - kunne familien se fremtiden i øjnene - fordi der var kommet en aftale på plads. Det førte for et par måneder siden til, at familien havde fået betalt det hele ud - og nu for første gang i deres liv - rent faktisk kunne købe en lille ny bil (billig - vistnok Huyundai eller KIA). Så det kan lykkes.... Men det nytter ikke noget at lukke øjnene, og det ved de fleste virksomhedsejere også godt - og derfor kan man meget ofte få skabt en god og konstruktiv løsning - der gavner alle... (men først og fremmest ens egen pengepung)...

Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Linde:

Hej,

 

Ingen kredit er et rigtigt godt råd - men desværre ikke altid muligt, hvis man vil drive forretning.

 

Som svar på dine spørgsmål - kan du vinde sagen i fogedretten? Ja, hvis din debitor har anerkendt at skylde dig pengene, eller der foreligger et andet brugbart fundament så kan - og vil - du vinde sagen i fogedretten. Og din debitor vil blive pålagt at betale dine omkostninger ved det.

 

Vil/kan debitoren betale? Det er nok den største udfordring. Det kan jeg ikke svare på, men sandsynligheden for at han hverken kan eller vil er desværre stor. Men det du SÅ kan gøre er at få direktøren eller en anden tegningsberettiget i firmaet til at redegøre for, hvilke aktiver der faktisk er i firmet (under straffeansvar) og dernæst skynde dig at foretage udlæg i aktiverne, og få det tinglyst så du kommer foran de andre kreditorer i prioritetsrækkefølgen.

 

Held og lykke! Mvh Anja Linde 

Hej Anja,

Tak for dit råd og dine svar, det er taget til eftertanke :)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)