Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en dårlig betaler

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du skal i så fald køre den som små-sag ved fogedretten og ikke med fuld advokat osv http://www.domstol.dk/saadangoerdu/smaasager/Pages/default.aspx 

Dine muligheder er små hvis selskabet allerede står i Ribers vil jeg bedømme, men vist skal du køre den.

Remy har vel et punkt omkring en del ApS som bare lukker ned. Omvendt er der også absolut sager, hvor kreditorer kan vise, at ejer/direktør har forsat med at købe på kredit længe efter det var klart, at selskabet ikke ville kunne overholde forpligtelserne. I så fald vil ejer/direktør kunne være personligt ansvarlig. Du kan bl.a. undersøge om deres regnskab f.eks. flere år i træk har været med klart negativ egenkaptial og stor gæld og om de bare per standard har skrevet i ledelseserklæringen, at NÆSTE år bliver meget bedre.

Endeligt skal det siges, at mig bekendt ender en del af disse ejere også i problemer hvis selskabet har gæld til moms/skat - hvor ejer/direktør vil kunne opleve at skulle stille en sikkerhed for fremtidigt moms - når han stifter nyt selskab, så helt gratis er det ikke altid at køre noget konkurs

Kør småsag og check om det kan se ud til at ejer kunne få ansvar. Kun ved at så mange som muligt undersøger det hver gang noget måske bare lukker/tvangslukker, kan der blive ryddet lidt bedre op

Ærgerligt, men tænk pengene ud af dit system som en omkostning (og du kan så også få momsen ind igen i det mindste når du afskriver)

vh

Hej Cookie,

Tak for dit svar og link, jeg overvejer meget at køre en sag mod dem - da jeg kan se at andre små iværksættere også er blevet taget ved røven af dem!

Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Pedersen:

Hej 

Det er aldrig behageligt når man løber ind i sådan nogle virksomheder!

Du nævner at du sælger b2b - du kunne overveje at bruge LeverandørService, evt. integreret med dit regnskabsprogram. På den måde kunne du lidt bedre undgå dårlige betalere og lange kedelige rykkerforløb.

Mvh 

Morten

Hej Morten,

Ja leverandørService var måske lige det der skal til for at undgå at det sker. Det vil jeg undersøge nærmere.

Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:

Hej Innovativ12

Jeg vil faktisk - og hvor underligt det end måtte lyde - foreslå dig at ringe til dem nogle flere gange.

Prøv at tænke meget over din attitude når du ringer - for når du er møgirriteret - smitter det hurtigt af på samtalen - og så er det sværere at nå til forståelse og enighed. Prøv at ringe konstruktivt, og sig f.eks., at de jo skylder dig nogen penge - og du ønsker at få snakket om en rimelig ordning for alle... Det plejer de fleste at kunne forstå - og så ryger du pludselig i en konstruktiv dialog og får dine penge (hvis ellers virksomheden er tilstrækkelig seriøs - og ønsker at overleve)....

Jeg har selv gennem tiden haft adskillige dårlige betalere (og uanset god kreditvurdering mv.) - og alle er det lykkedes med at indgå en aftale. Jeg har selvfølgelig altid været møgirriteret over at skulle forhandle om mine egne penge - men alternativet er at miste det hele. Og det er faktisk værre...

Og oftest er virksomheden fuld af dårlig samvittighed, men i en trængt situation - og så løsner meget sig op, når man positivt og konstruktivt ringer til dem (eller sender en mail med et forslag). For så kan virksomheden operere videre - hvis ellers de betaler... Og det er guld værd for trængte virksomheder der forsøger at redde skærene...

Hej Emballadøren & Steffen,

Jeg har forsøgt at være utrolig venlig over for dem, det virker tilsyneladende bare ikke, ja det er en skab hvis virksomheden virkelig ikke kan betale - men ser man på deres tal så ser det ud til at virksomheden har en hel del likviditet desværre, hvilket de jo også nemt kan have hvis de ikke betaler deres leverandører.

Men jo, jeg burde måske prøve at ringe igen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Linde:

 

 

Men det du SÅ kan gøre er at få direktøren eller en anden tegningsberettiget i firmaet til at redegøre for, hvilke aktiver der faktisk er i firmet (under straffeansvar) og dernæst skynde dig at foretage udlæg i aktiverne, og få det tinglyst så du kommer foran de andre kreditorer i prioritetsrækkefølgen.

 

Hej Anja

Er det fordi der endnu ikke er tale om en konkurs at man må fortage det indgreb du forslår?  For i en konkurs må man jo ikke prioritere nogle simple kreditorer frem for andre.

 

Hvor hurtig vil din procedurer i praksis kunne gennemføres? 

 

 

Hilsen

Ravn

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er korrekt. Fogedsagen kan man køre så længe firmaet ikke er konkurs, og så længe de ikke er kommet med kvalificerede indsigelser.

 

Man skal bruge det man kalder et fundament - det vil sige eksempelvis en aftale elleret gældsbrev, hvoraf det fremgår, det kan bruges som grundlag for fuldbyrdelse.

Hvis ikke man har et fundament så indsender man et betalingspåkrav til fogedretten. Dette tilbyder mange advokater til en fast og overkommelig pris.

Tidshorisonten varierer meget afhængigt af, hvor travlt fogedretten har det  og hvorvidt der skal indgives betalingspåkrav eller ej. Men processen ville kunne sættes i gang lynhurtigt.

Med venlig hilsen

Anja Linde

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

--- enig med anja; der er dog en enkelt pointe: dit tilgodehavende er ret begrænset i størrelsen, så du skal også overveje, hvor mange gode penge og timer, du kaster efter tilgodehavendet.

Hvis du opnår udlæg i aktiverne, og debitor herefter går konkurs indenfor 3 måneder, så er indsatses spildt, fordi konkursloven så at sige sletter de her udlæg.

Fremadrettet skal du overveje Anjas indledning meget nøje: overveje et depot til sikkerhed for dine tilgodehavender. Hvis du opnår dette, lider du ikke tab.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)