Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fra hobby virksomhed til CVR

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er,

Startet for 2 måneder siden en hobby virksomhed unden CVR.. Har 3 kunder og har skrevet 3 faktura'er uden moms self. 

Nu vil jeg gerne moms reg. og have et CVR nr. 

Så er mit spørgsmål

1. Hvad gør jeg med de 3 faktura jeg har givet? som alle er uden moms. Læse et sted at jeg stadig skal betale moms af de 3 faktura'er?

2. Mine kunder har betalt mig forud.. Altså de penge de har betalt står som klippekort ligenede.. og så trækker jeg 100 kr fra deres saldo for hver time jeg arbejder... men nu bliver prisen så 125 kr incl moms fremover.. Hvad sker der med Kunde X saldo på f.eks 3.000 kr?  

3. Hvad med de omkostning jeg har haft for 2 måneder siden vedr. domain/web osv? Kan jeg trække momsen fra? Eller kan jeg kun for de regninger jeg får efter moms registeringen?.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

PB12345:
1. Hvad gør jeg med de 3 faktura jeg har givet? som alle er uden moms. Læse et sted at jeg stadig skal betale moms af de 3 faktura'er?
nej ikke hvis ikke du den gang kunne forudse at du ville komme over 50.000 kr på 12 lbd måneder - så er der ikke moms at beetale fra din tid uden moms

PB12345:
2. Mine kunder har betalt mig forud.. Altså de penge de har betalt står som klippekort ligenede.. og så trækker jeg 100 kr fra deres saldo for hver time jeg arbejder... men nu bliver prisen så 125 kr incl moms fremover.. Hvad sker der med Kunde X saldo på f.eks 3.000 kr?  
den overlader jeg til andre - den er jo vanskelig for ja - hvis du har forudbetaling så er prisen jo fremover med moms og det vil givet kunne give rod at du har forudbetaling uden moms - hvis ikke der kommer svar her vil jeg anbefale dig at ringe til en revisor

Hvis dine kunder æder den, var det nok bedst at sende dem en kredit nota på det som du har til overs uden moms - en kreditnota uden moms, og så en ny faktura med moms til at dække fremtiden inkl. moms - det er måske også den eneste korrekte mulighed tror jeg

PB12345:
3. Hvad med de omkostning jeg har haft for 2 måneder siden vedr. domain/web osv? Kan jeg trække momsen fra? Eller kan jeg kun for de regninger jeg får efter moms registeringen?.
intet fra før momsregistreringen når du har faktureret uden moms - kun fremadrettet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Jeg blev ikke CVR reg da jeg ikke regnede med at omsætte for mere en 50.000 kr, og det gør jeg stadig ikke. Men det ser mere troværdig ud hvis jeg er det. Skal jeg så stadig ikke betale moms

2) Må jeg ligge 25% oven i hans saldo? så den bliver 3.750 kr?

Bliver mit regnskabs år så for den måned jeg bliver cvr registeret? eller for stadig 1 aug hvor jeg started op. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

PB12345:
1) Jeg blev ikke CVR reg da jeg ikke regnede med at omsætte for mere en 50.000 kr, og det gør jeg stadig ikke. Men det ser mere troværdig ud hvis jeg er det. Skal jeg så stadig ikke betale moms

nej ikke af det du har faktureret inden du blev registreret

PB12345:
2) Må jeg ligge 25% oven i hans saldo? så den bliver 3.750 kr?
som nævnt synes jeg den er vanskelig. Jeg ville gi ham en kreditnota i det fald på det han har tilgode af hans forskud - og så give ham en ny faktura, denne gang med moms -  og så indbetaler han bare forskellen

PB12345:
Bliver mit regnskabs år så for den måned jeg bliver cvr registeret? eller for stadig 1 aug hvor jeg started op. 
Du fører i mine øjne to regnskaber - et fra din ikke momstid som slutter med et resultat - og så et nu med moms - som så også fører til et resultat og de to lægger du sammen - mere for at ha det let med hvad der var med moms og hvad der var uden, men resultatet fører jo til, at du opgiver dit samlede overskud til skat i forskud og årsopgørelse - sammenlagt for hele året 2013

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg ville gi ham en kreditnota i det fald på det han har tilgode af hans forskud - og så give ham en ny faktura, denne gang med moms -  og så indbetaler han bare forskellen

Det ville jeg så ikke gøre. Hvorfor ulejlige kunden mere end højst nødvendigt.  Jeg ville lidt analogt fra momslovgivningen tage udgangspunkt i, at når der er udstedt en faktura for en leverance, så  anses faktureringstidspunktet som udgangspunkt også for at være  leveringstidspunktet.

Med andre ord. Jeg ville medtage det for perioden, hvor trådstarter ikke var momsregistreret - og så ellers starte op i blankt regnskab.

 

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Med andre ord. Jeg ville medtage det for perioden, hvor trådstarter ikke var momsregistreret - og så ellers starte op i blankt regnskab.
så skal du bestemt gøre som foreslået af Henrik. Det som bekymrede mig var, at du skriver du løbende trækker 100 kr fra forudbetalingen og dermed trækker du jo måske 2000 kr fra kundens betaling, for arbejde og timer du udfører som momsregistreret i måske de første 3 måneder af tilværelsen som momsregistreret - men skriver Henrik det er lovligt, så er det da givet lettere

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Følgende scenarie er helt lovligt efter din mening? det var hvad jeg forstod på din besked.  


Kunde før momreginstering
--------------------- 
Kunde x - saldo: 3.000 kr


Jeg forstætter med at trække 100 kr fra kunde x's saldo ind til han er i 0 også selv om jeg efterfølgende er blevet momsreg. Hvis kunden efter han er røget i 0 vil forsætte hans aftale, så kan jeg giver ham en ny faktura på f.eks 1.000 kr incl moms og så sætte 800 kr ex moms ind på hans saldo og så faktura ham 100 kr ex moms igen. 
 

Får jeg så kunde Y efter min momsreg. som så betaler 5.000 kr incl moms så sætter jeg 4.000 kr ex moms på hans saldo..

Hvis jeg køre alt mit interne regnskab ex moms så passer det hele.. for kunde X har aldrig betalt moms. og jeg snyder ikke mig selv? 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)