Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån penge fra brors Holdingselskab (ApS) til mit ApS?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har googlet og googlet helt vildt. Men kan ikke finde svaret på dette spørgsmål:

Må min lillebrors Aps godt låne mit ApS penge?

Jeg kan kun finde svar på at man som Aps ikke må låne ud til familie (privat) men ikke noget om, at man ikke må låne ud til et familiemedlems ApS.

Er der nogen der tilfældigvis ved noget om dette? :)

Mvh Katja Holst

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent på andre men

Søskende er nærtstående familie og der skal være armslængde MEN jeg mener ikke deres selskaber har armslængde kravet - Din bror må ikke lade sig ApS låne dig penge personligt, men jeg MENER godt han må lade hans ApS låne dit ApS penge på helt almindelige vilkår. Lånet kan så laves konvertibelt men det kræver sikkert hjælp da der skal ændres i vedtægter mm - hvis et tab på lånet skal kunne fradrages

VENT og se om nogen andre vil bekræfte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Det lyder lovende. Har en anden der har skrevet privat, at han bestemt også mener, at når det er fra et ApS til et ApS, så har det ingen betydning.

Men jeg kunne godt tænke mig, at finde det sort på hvidt, hvor det er skrevet af en revisor/advokat, eller hvem der gør dette?

Vi har påtænkt at lave et lånebevis med en rente på 4% og hvor jeg hæfter personligt for det. Så han altid vil få sine penge igen.

Mvh Katja Holst

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Katja:
Men jeg kunne godt tænke mig, at finde det sort på hvidt, hvor det er skrevet af en revisor/advokat,
det kan du da få fra alle advokater og revisorer uden tvivl, det er jo bare at skrive til en - og så kan det jo koste lidt, sådan som alle den type svar kan

Det med at du hæfter personligt kunne jo så næsten lyde som et lån fra nærstående families ApS til DIG og ikke dit ApS - men din personlige hæftelse, men om det kan spille ind og forvirre - tør JEG ikke sige. Det er vel godt nok kun dit ApS der må benyttet midlerne og så burde det ikke betyde noget, at du hæfter personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er lån fra selskab til selskab - og altså INGEN personlige virksomheder - så er det som udgangspunkt lovligt at lave lånet.

Hvis lånet er til fx. at indfri et lån som du har givet dit selskab, og pengene derved indirekte går til dig personligt, så er det ikke lovligt.

4% rente vil formentligt være i orden i forhold til SKAT. Hvis du kautionerer personligt for lånet, skal dit selskab betale en kautionspræmie til dig, som du skal have med på din selvangivelse. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var en venlig revisor der i denne uge gjorde mig opmærksom på den ændring i selskabsloven som blev indført i 2017.

https://erhvervsstyrelsen.dk/nye-regler-om-kapitalejerlaan-fra-1-januar-2017

Der er stadig betingelser, formaliteter og skat indblandet, men vi må vel konstatere at et selskab i dag gerne må låne penge til sine ejere hvis ellers rækken af krav er opfyldt.

Det er bestemt ikke en opfordring til at gøre det, men noget man trods alt kan undersøge hvis der opstår et kritisk behov.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der var en venlig revisor der i denne uge gjorde mig opmærksom på den ændring i selskabsloven som blev indført i 2017.

https://erhvervsstyrelsen.dk/nye-regler-om-kapitalejerlaan-fra-1-januar-2017

Der er stadig betingelser, formaliteter og skat indblandet, men vi må vel konstatere at et selskab i dag gerne må låne penge til sine ejere hvis ellers rækken af krav er opfyldt.

Det er bestemt ikke en opfordring til at gøre det, men noget man trods alt kan undersøge hvis der opstår et kritisk behov.

men pas meget på for regler for hvornår de KAN være lovlige er strikse og komplicerede OG - rigtigt mange lovlige er så kun lovlige i selskabsloven men -  skattepligtige og vil kunne udløse over 100% skat - selv om selve lånet kunne være lovligt -  så never do it uden en superrevisor der sætter op og giver grønt lys

https://www.dahllaw.dk/nyheder/97/29-mar-2017-lovlige-aktionaerlaan-pas-paa-alligevel/ f.eks  - grimt at skulle beskattes som hovedaktionær af et lån der vel skal tilbagebetales - så et er selskabslov der gør det muligt - men skattelov gør det forsat oftest helt irrelevant

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)