Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed OG nyt holdingselskab...?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg står i en situation med et 1,5 år gammelt enkeltmandsfirma, som kører relativt fornuftigt, men jeg har brug for at få oprettet et holdingselskab og et underliggende aps for at komme ud af den private hæftelse og samtidig have mulighed for at køre flere projekter i forskellige aps'er.

Jeg har kigget på den skattefri omdannelse af enkeltmandsforma til aps, hvilket for så vidt godt kan lade sig gøre gn min revisor, men der er nogle grunde (laaang forklaring, så den springer vi lige over) til at jeg hellere blot vil oprette holding og aps og drive det ved siden af min enkeltmandsvirksomhed, som jeg så stille og roligt faser ud over de næste par år.

Er der i princippet noget i vejen for at have begge dele? Det er som om, alle skriver om den skattefri omdannelse, men hvorfor ikke blot have begge konstruktioner og så undgå alt det bøvl? 

VH Niels

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nok en dum ide for så vil der hurtigt kunne opstå tvivl om hvem man som kunde handler med.

Er der nogen grund til at du vil oprette et Holding selskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget galt i begge dele MEN det du vil, er jo at lægge driften fra dit enkeltmands over i drift ApS og det er der det kan gå helt galt, for man må ikke - uden skat - eller skattefri omdannelse, bare forære goodwill og evt aktiver der er skrevet af mm til et selskab

Så skal SKAT gribe ind og fastsætte en skat af goodwill og aktiver som ofte viser sig meget dyr. Det er præcis årsagen til, at man i de situationer altid skal bruge skatte fri = udskyde skat - omdannelse. Skat er meget opmærksomme på personlig virksomhed der pludseligt´har ApS med samme ejer, og om det er samme aktivitet

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, tak for svaret på spørgsmålet, John - ja det er jo en god grund.

Tænkte blot, at det kunne klares med en stille udfasning, hvor gamle kunder så at sige bliver i enkeltmandsfirmaet og så stille og roligt - projekt for projekt flyttes over i holdingen. Men den går altså ikke rent skattemæssigt?

Der er som sådan ikke ngoet i enkeltmandsfirmaet, der ikke er straksafskrevet, så der burde vel næppe være et problem med, at en pc eller 10 ringbind efterfølgende bruges i holdingen i stedet? Altså igen - vi taler en langsom udfasning over flere år.

VH Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Stille udfasning er vanskelig - Hvordan vil du overbevise skat om, at du ikke bruger den goodwill du har opnået i enkeltmands til at få kunder i ApS? Jo alle aktiver  - ringbind og PC og alt der er straks afskrevet skal tages op til vurdering - bevises vurderet på den ene eller anden korrekte måde - som tilsvarende - og udløse indtægt og moms alt andet lig - Over flere år gør det ikke anderledes - det er netop det reglerne går på at undgå - at man som person har fradrag for noget - og opbygger en goodwill værdi - der så stille og roligt "smugles" over i anden skattepligtigt objekt - ApS. Kør en vurdering fra din revisor. ER der goodwill risiko - så betal for skattefri omdannelse og tag arbejdet med kontrakter - Er der ikke goodwill risiko, så kan du gøre som du vil - lave skattepligtig omdannelse frem for skattefri og sælge aktiverne - pc og alt du har købt og trukket fra - til en vurdering - f.eks hvad ville de koste idag - fra personligt til nyt ApS med god dokumentation - 

Man kan slå sig grusomt på det gale valg https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen.

(Og undskyld, jeg bliver ved, men det kendetegner vel selvstændige...lægger man sig bare fladt ned ved lidt modgang, så skal man slet ikke være her...:-)

Hvad vil der ske, hvis jeg opretter holding og aps ved siden af enkeltmandsfirmaet - og så blot opretter en faktura fra mit gamle enkeltmandsfirma på goodwill. Min revisor har netop opgjort den til 280.000 dkk, hvor det tal så end kommer fra.

Fakturaen betales - og hermed har jeg en indtægt på 280.000 i enkeltmandsfirmaet, som jeg beskattes af. Ligelgedes har jeg en udgift i aps'en, som jeg så trækker fra i det samlede regnskab. Og så passer pengene vel for hulen også over for skat?

VH Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det synes jeg du skal høre din revisor om. Det er i princip det der skal ske - bare ved en udskydelse ved skattefri omdannelse. Dit ApS har ikke omg fradrag for goodwill - mener det er over 7 år. Din personlige skat er vel 40-56% mens ApS skatten vel er 22% og så over flere år - så jeg synes ikke pengene passer helt heller

Alt andet lig - er det afgørende her, at det er en korrekt vurdering - da du jo IKKE har armslængde og skattestyrelsen let forkaster DIN personlige vurdering hvis ikke den kan påvises korrekt.

Revisors tal er jo sikkert en helt normal fuld goodwill vurdering - og hvorfor du så ikke laver skattefri omdannelse - og tager aktiverne med tror jeg ikke jeg forstår

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)