Den står nu angivet som betalt? - men skal jeg så afsende den alligevel og vil den fratrække det angivne beløb i det bogførte regnskab?
Ja, så SKAL du oprette en kreditnota! Og hvorfor H*****e har du bogført den uden at få betaling??
Viser jo du er TOTALT OUT OF THIS WORLD for fanden mand, man bogfør sku da efter faktura og ikke efter betaling - DU er helt i skoven som rådgiver STOP NU inden dette site trækkes ned af dine tosserier - for du har dem i mindst 5 tråde til nu og kan koste folk mange penge så STOP
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Godt nok nogle bogholderi mæssige uvaner som du gør dig til tals for. En faktura bogføres ved udstedelse...... Hvordan vil du ellers have korrekt periodisering af eksempelvis moms, hvor det er faktureringstidspunktet, som er der afgørende og ikke betalingstidspunktet.....
Har jeg misset - og kunden ikke har fået en faktura er det en andet sag, men det tror jeg vist er klart det ikke er
Det er fuldstændigt underodnet om kunden har modtaget fakturaen! Fuldstændigt! Hvad der betyder noget, er om du har bogført bilaget eller ej! Er bilaget bogført og blevet til en betalt faktura, kan du KUN oprette kreditnota.. Er fakturaen udsendt og ikke betalt, kan du i princippet tørre dig i røven med fakturaen, bare du laver et annulleringsbilag!
Tak for hjælpen John, jeg har fået styr på det nu, og det er trukket fra og virker som det skal.
Jeg bogfører to steder både manuelt og på computeren.
Det virkede som det skulle. Tak for hjælpen.
- Ronnie ikke for at blande mig i jeres indbyrdes "krig" men må i dette pågældende tilfælde give John ret i at det er misvisende hvad du påpeger og henviser til.
Kald det hvad du vil. Jeg gentager - det eneste der betyder noget, er om kunden har indbetalt det skyldige, eller ej! Set i forhold til hvordan du skal kreditere bilaget/fakturaen! Er det ikke betalt, er der ingen "lov" om at kunden skal have en kreditnota - det er kun til dit eget interne brug. Her har vi så valgt at oprette annulleringsbilag i stedet.
Er faktuaren betalt, og vi faktisk SKYLDER vores kunde penge, opretter vi en kreditnota, sender den til kunden, bogfører den og udbetaler. Her har vi valgt at oprette kreditnotaer, som i øvrigt også er det eneste man kan gøre!
- Ronnie ikke for at blande mig i jeres indbyrdes "krig" men må i dette pågældende tilfælde give John ret i at det er misvisende hvad du påpeger og henviser til.
Mvh.
På ingen måde.. Jeg tror bare at i ikke helt forstår hvad det er jeg/vi gør. I jeres verden eksisterer tilsyneladende kun faktura og kreditnota - og fred være med det! Det er ikke noget jeg gider at være uvenner med folk over!
Det er fuldstændigt underodnet om kunden har modtaget fakturaen! Fuldstændigt! Hvad der betyder noget, er om du har bogført bilaget eller ej! Er bilaget bogført og blevet til en betalt faktura, kan du KUN oprette kreditnota.. Er fakturaen udsendt og ikke betalt, kan du i princippet tørre dig i røven med fakturaen, bare du laver et annulleringsbilag!
Du bliver jo ved trods ganske megen modstand ikke kun fra mig og du skrev tidliger i tråden klart citat:
citat fra dit svar i tråden: Og hvorfor H*****e har du bogført den uden at få betaling?? citat slut
- at dermedat, man var tosset at udskrive faktura inden betaling tidligere i tråden. det er så tosset som det kan blive i den sammenhæng
Man SKAL udstede faktura ved leveringen og IKKE ved betalingen - så du sovser helt totalt rundt og risikerer at lokke en masse nye iværksættere med på din totalt forkerte linje
Du er helt galt på den og hvis nogen lytter til RONNIE - CONNSPIRSE omkring bogføring og skat - hvor jeg har fulgt dig i 4 indlæg fremover - må de være klare over, at de HER er advaret om - at det har en alvorlig risiko.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
John.. Du forstår ikke hvad det er jeg prøver at fremstønne..
Jeg kalder det for x og y og z i mine daglige rutiner! Jeg kunne kalde annulleringsbilag for kartofler, og fakturar for nøgler, og kreditnotaer for bildøre, og klassekladder for mongolpapir.. Jeg gør det fordi at det er nemmere for MIG at holde styr på hvad BANKEN har været involeret i, og IKKE involveret i. Dinero, billys billing, sap, c5 og alverdens andre regnskabsprogrammer bogfører det som det SKAL se ud, til TRODS for hvad jeg/vi kalder det internt!
Og det er det jeg forsøgte at fortælle til trådstarter - "hvis du er i tvivl om hvad du skal gøre, så put det i kasser og giv det navne, som gør det nemmere for dig!"