Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Digital Postkasse. Nu med NemID. Der IKKE er Nemt :-(

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Overskriften kunne også være: For mange amatører i det offentlige Danmark.

Det er simpelthen fantastisk hvor meget tid man som iværksætter kan få lov (læs: Bliver tvunget til) at lade gå til spilde, fordi der er en tand for mange amatører, hundehoveder og hængerøve, som forvalter vores skattekroner på helt katastrofal vis.

I min enkeltmandsvirksomhed har jeg i dag modtaget en mail fra SKAT med emnefeltet: info om den nye OBLIGATORISKE digitale postkasse (kan ikke besvares. Selvfølgelig). En lang mail med sludder og vrøvl om flere typer NemID, Digitale Signaturer og om hvor let jeg opretter min digitale postkasse. Det skal i øvrigt ske inden 1. november, så jeg tænkte: Det klarer jeg lige i frokost pausen. Mit personlige NemID virker åbenbart ikke mere til virksomheden (som jo kun er mig), så jeg skal have 2 NemID for at gøre forvirringen total.
Jeg gider generelt ikke at spilde min tid på en masse bøvl, så jeg trykker kontakt og finder følgende;

Mere hjælp

Personlig hjælp på biblioteket

Informationsmøder om Digital Post

Gratis hotline - ring: 70 80 86 86

Da jeg ikke har tid til at besøge biblioteket eller deltage i informationsmøder (wtf - det er endnu en omgang administration som er PÅLAGT mig - ikke noget jeg har bedt om. 

YESSØR! Et telefonnummer. Det skulle være hurtigt klaret, hvis jeg kan få fat i en kompetent medarbejder, som kan sørge for at instruere mig i hvad jeg skal gøre, så jeg kan komme videre med at arbejde i min virksomhed (og derved være med til at skaffe penge til at finansiere dette cirkus)

Jeg ringer til en telefonsvarer, som jeg taster mig igennem for at komme til at tale med en medarbejder. To gange bliver forbindelsen afbrudt. Nu er jeg for alvor ved at være ærgerlig over at have spildt snart 30 minutter.

Derefter prøver jeg selv at udfylde, først på virk.dk, som henviser til nets, og derefter skal jeg med mit personlige NemID, bestille et nyt NemID, og jeg har også muligheder for at få en nøglefil og andet crap jeg ikke har bedt om, betale 100,- kr. i kvartalet for noget tredje osv. Altså med mindre jeg hellere vil bruge min Digitale Signatur, eller har en medarbejder NemID i forvejen. JEG VIL BARE LAVE MIT ARBEJDE, FAKTURERE OG BETALE MIN MOMS OG SKAT NEMMEST MULIGT. Det har fungeret fint indtil nu (bortset fra Skats ikke-brugervenlige hjemmeside)

Efter alle de mange valgmuligheder, og "komplificeringer" af noget som jeg troede skulle gøre tilværelsen nemmere, er jeg næsten igennem.
Men så sker det: Nets kommer med beskeden:

Kommunikationsfejl med CVR

Der er sket en fejl i kommunikationen med CVR, og vi kan derfor ikke behandle din ordre i øjeblikket. Prøv venligst igen senere. 

Det er simpelthen for langt ude, og man kan komme til at savne Mogens Glistrup som minister for afvikling af offentlig virksomhed. Amatører!

Hvis I er flere som har samme oplevelse, så del dem gerne her. Måske vi i fællesskab kan sende et link til tråden til Virk.dk, SKAT og Erhvervsstyrelsen, og kontakte dem på sociale medier, så vi kan få fokus på at de skal gøre deres arbejde færdigt, før de pålægger os iværksættere en masse regler, systemer og beslutninger, som vi ingen indflydelse har på, og som bare gøre det mere besværligt.

ØV! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46462
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

der er mange der har problemer med NemID og med postkasse - og CVR kan sandeligt også være en tung hjemmeside at danse med. Omvendt skal du også kigge lidt indad. Der ER administration ved at drive selskab/virksomhed - og det er ikke nemmere de fleste andre steder, og at du pludseligt opdager, at du ikke kan bruge din private NemID som virksomhed, er i mine øjne i det mindste OGSÅ din fejl.

Selv systemet ER tungt - og problemet ligger så nok meget i NemID som i selve tanken, at man skal kunne logge ind, så det er klart det er virksomhed eller privat, ligesom jo rigtigt mange virksomheder har brug for flere der kan logge ind, med hver deres rettigheder. Du vil derfor skulle:

Skaffe NemID til virksomheden og det kan du skaffe ved at logge ind som privat og bekræfte dig selv privat og så bestille NemID til virksomheden.

Når du har fået den (og det tager lidt dage - afhængig af om du vælger nøglekort (posten) eller nøglefil - elektronisk men skal så ligge på computeren, så skal du givet også ind og sikre den har fulde administrator rettigheder - på virk.dk under brugerprofiler - også af hensyn til kommende moms og alle andre indberetninger. Der på virk.dk kan du så også, når du har rettighederne, oprette digital postkasse, som så er ret let, men det kræver du har de tildelte rettigheder, så systemet ved du både ER den virksomhed der vil læse posten OG at du som den virksomhed har ret til at læse posten - du kunne sagtens ha medarbejdere du ikke ville tillade det, men som ex måtte indberette moms

Det som kan undre er, at ikke den første NemID altid går til en med fulde administrator rettigheder - men det er formentlig fordi, selv en adm. af NemID ikke nødvendigvis ønsker alle rettigheder. Hvis han har givet en medarbejder ret til moms eller pension eller andet, så ønsker han måske ikke, at han selv også har rettigheden, for så bliver det mere bøvlet at skulle bevise, hvem loggede ind og lavede en fejl.

Jeg holder med det er besværligt - men bare tag det stille og roligt, og du vil som langt de fleste også komme gennem denne byrde ved selvstændigheden - for det helt store flertal - er det gået trods alt. At prøve telefonsupport vil kun gøre dig mere sur - det tager tid og de mener du skal klare det selv, hvad du også sagtens kan

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er også rimeligt irriteret.

Jeg begyndte den 13. oktober med at finde ud af, hvordan man opretter en digital postkasse.

Loggede ind med NemID, men erfarede, at jeg ikke kunne komme videre, fordi min adresse var forkert - jeg er lige flyttet. Kunne ikke få rettet min adresse, fordi Java-delen af NemID gik ned. Heldigvis stod det i pressen, så det var ikke smøleri fra min side. Det gik der et par dage med.

Derefter prøvede jeg igen, men fandt så ud af, at man ikke kan oprette sin digitale postkasse med NemID. Gik derfor igang med at få MedarbejderSignatur.

Dette startede fint, og jeg fik endda en installationskode, men den kode blev ikke accepteret af Nets installationsprogram.

Der er ikke nogen email-hotline, kun et hotline-telefonnr 70 80 26 26. Jeg startede med at ringe igår d. 21/10, men der kommer en meddelelse: "Netværket optaget", også idag.

Jeg har mistanke om, at bøvlet fortsætter, så jeg skriver alt ned, hvad jeg gør for at dokumentere uskyld, hvis myndighederne skulle slå ned.

Det tror jeg nu ikke, at de gør, for de godt klar over, at den er gal med de offentlige systemer, men jeg er glad over at vide, at andre end mig oplever besvær.

Fra N/A
Tilmeldt 13. Sep 08
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

100% ENIG med dig. Jeg har samme problemer med det lort og har valgt at stikke det derop hvor solen aldrig skinner. Jeg gider simpelthen ikke spilde mere af min dyrebare tid på det. Hvis de har noget der er vigtigt så kan de sende det til mig på mail eller med posten. Jeg skal snart rende rundt med en kuffert hver gang jeg er hos en kunde, for at have plads til alle mulige nøglekort, certifikater o.lign.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg fik mit medarbejder ID i sidste uge, men har endnu ikke modtaget en aktiveringskode. Man skal åbenbart betale for en supportaftale ved DanID hvis man skal være berettiget til support, ellers bliver man opkrævet 250 kr. hvis man ønsker support udenfor aftalen. :P Den har de luret godt. 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 
Jeg er skam helt med på at der er administration ved at drive selskab/virksomhed, og at administration tager tid. Revisormøder etc.
Men det er situationer hvor man flytter noget, hvor det i dette tilfælde er ren spildtid. Intet - absolut intet - har jeg fået ud af den brugte tid i formiddags. Og det skyldes at nogen ikke har gjort deres arbejde færdigt, inden der lanceres et nyt systemskifte. Netop det irriterer mig grænseløst.

Din tekst bekræfter du helt tydeligt hvor bøvlet det er, og det burde det IKKE være, tænker jeg. 

Som "kunde" i offentlige Danmark, synes jeg måske ikke det er for meget forlangt at de ansvarlige gør deres arbejde færdigt, når de servicerer os som selvstændige og iværksættere.  

Det var min pointe. Eksemplificeret. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er simpelthen frustrerende. 
Muligvis første skridt ville være, at de sletter det komplet ubrugelige telefonnummer på hjemmesiden. 
God idé med dokumentationen! Det kan lige passe at der 2/11 kommer et brev med gebyr for ikke at have oprettet en digital postkasse. Så vil jeg for alvor blive glad :(  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehehe - underholdende kommentar med kufferten :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46462
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er berettiget kritik meget af det, min punkt er bare, at det ikke ret tit betaler sig at bruge sine kræfter på ærgrelsen OG at jeg tror at de som ikke kan få den oprettet må være folk der ikke har en NemID med fulde administrator rettigheder. Har man det, så tager det under 1 min at oprette den postkasse på virk.dk

Det er til gengæld for mange tydeligvis vanskeligt at få bestilt NemID med fuld administrator ret, man får en medarbejder signatur som så ikke kan tildele sig selv rettigheder, og på den led er systemet ved gud besværligt opbygget
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må beklageligt tilsluttte mig overskriften, det er IKKE nemt.

Har pga. Postdanmark modtaget min midlertidige aktiveringskode så sent at den er udløbet. Finder frem til et sted hvor jeg kan bestille en ny, YES! Men nej, nu siger den at mit bruger ID og nøglekort ikke hører sammen =( Har nu forsøgt i en time at finde frem til en medarbejder der kan hjælpe mig, men det eneste sted jeg kan få lov til at tale med et rigtigt menneske (Uden at betale 250kr i support) er jeg nummer 40 i køen, og mine bange anelser fortæller mig at de desværre nok ikke kan hjælpe mig, men vil henvise mig til Support. Ja ved godt at 250kr, måske er en lille post i budgettet, men helt ærligt umiddelbart er der ikke tale om en brugerfejl så det kan ikke passe det skal være min udgift!

Lige nu aner jeg ikke hvad pokker jeg skal  stille op, gider ikke mere i dag. Ender nok med at ringe til support, men det irriterer mig langt ind i sjælen at de skal slippe så let afsted!!

 

Jeg tør slet ikke tænke på at jeg har tre andre CVR numre som jeg skal have igennem samme mølle =(

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)