Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valutakurser via webservice

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne vise mine priser i shoppen i forskellige valutaer afhængig af, hvilket land kunden har angivet som hjemland.

Men jeg gider ikke opdatere 20-30 kurser i en tabel i databasen løbende.

Kender I til en metode, hvorved man via en webservice kan "trække" aktuelle valutakurser ind på sin side og f.eks. lægge det i sessions-variabel?

Der er en gut her

http://activedeveloper.dk/weblogs/dmf/archive/2006/04/13/2690.aspx

der er igang, men han bruger vist asp.net, og jeg bruger .old. 

Kan jeg f.eks. måske bare bruge denne XML-fil fra nationalbanken - det er måske smartere.

http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valutakurser.xml

Men hvordan "finder" jeg f.eks. værdien for "USD" når xml-filen læses? 

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Værdien for USD står inde i XML filen fra nationalbanken...

Jeg vil desuden kraftigt anbefale dig at sørge for, at databasen opbevarer information om, hvilken valutakurs en bruger har brugt på et givent tidspunkt - ellers får du et forklaringsproblem senere.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

lasse:

Værdien for USD står inde i XML filen fra nationalbanken...

 Ja men hvordan parser man en xml-fil på en måde så jeg kan få værdien for USD over i en variabel?

 

Mine priser er i internt i databasen altid DKR og jeg ville så omregne prisen til en bestemt valuta.

Det beregnede beløb kan så svinge en smule afhængig af dagskursen.

Hvis jeg samtidig viser prisen i DKR behøver jeg nok ikke gemme kursen.

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jesperf:
Ja men hvordan parser man en xml-fil på en måde så jeg kan få værdien for USD over i en variabel?
 

Hvis vi snakker håbløse oldschool ASP Classic, skal du bare oprette en instans af xmldom, læs xml filen ind i den og bruge xpath til at navigere dig frem. Sådan lige on top of my head:

set xmldom = server.createobject("microsoft.xmldom") // er langtfra sikker på navnet, tjek Google
xmldom.load "sti til xml fil"
usd = xmldom.selectsinglenode("Data/Kursdato/Valutakurser[@iso = 'USD']/kurs").text

Something like that. Der er sikkert andre kyndige ASP Classic kodere herinde, som modsat mig der ikke har benyttet det i årevis, kan give en præcis opskrift.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 20. Jul 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

vi har fra vores Axapta-løsning mulighed for at hente kurserne direkte fra Nationalbanken, så det må være en service de tilbyder (jeg skal ikke kloge mig på teknikken, men jeg går ud fra, at det er en xml overførsel).

Alle valutaerne har en ISO-standard kode som Nat.banken også bruger, så hvis du finder ISO-koderne, kan du være sikker på at ramme rigtigt hver gang.

Du kunne jo også overveje, kun at opdatere kurserne én gang om måneden - men så har du selvfølgelig en valutarisiko med i spillet......

Håber det kunne bruges,

Klaus

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesperf m.fl.

Jeg har med interesse læst om linket til Nationalbankens .XML fil, men vil høre om nogen kender til et tilsvarende link til en fil med de aktuelle toldkurser for de forskellige valutaer?

Med venlig hilsen
Erik

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 09
Indlæg ialt: 1
Fra  SUITEX Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du laver et såkaldt "lopslag". Kender du den funktion?

Det du er ved, er ikke så svært, når du lige har prøvet det. Du kan evt. kontakte mig på www.suitex.dk. Så kan jeg lave et eksempel til dig.

Mvh. Anders Mortensen

SUITEX

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hvorfor ikke bare bruge googles API? :)

Her er stump kode.. Søg lidt på google omkring det..

Livet er for kort til XML :)

$this->url = 'www.google.com';
$this->path = '/ig/calculator?hl=en&q='.urlencode($this->amount.$this->from.'=?'.$this->to);

Online regnskabsprogram vinder af Iværksætterpris 2013

Dynaccount regnskabsprogram

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)