Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

designrettighedder for ure

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Annisse
Tilmeldt 16. Mar 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle ivrige iværksættere!

Jeg er ved at undersøge mulighederne for at producere og sælge ure selv. Og i den forbindelse er jeg støt ind i et design, som jeg gerne vil prøve at efterligne dog med små ændringer. https://www.larssonandjennings.com/shop/kulor/vasa/ Jeg kunne godt tænke mig at lave ure med design ála det ur som er vist på linket, men kan der være designsretteighedder, som jeg skal være opmærksom på? Og i så fald hvor kan jeg finde info omkring det?

Jeg havde tænkt mig at købe remme og ure hver for sig og selv sætte det sammen..

 

Derudover vil jeg selvfølgelig ikke bruge deres firma navn.

Jeg håber i kan hjælpe mig med et godt råd eller to. PÅ forhånd tak

Venlig Hilsen mathias.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

som udgangspunkt er alle designs beskyttet i 3 år - og ofte designbeskyttes de så derefter yderligere mod betaling. Der er ikke facitliste for hvor tæt man må gå, men man siger man skal afgive med mindst 15% som en slag tommelfingeregel - uden at det så er en garanti. Kassen på det viste ligner noget standard så der er nu ikke meget kopi problem og skiven kan du nok ændre lidt i - kassen er en typisk gammel type brugt af mange

At lave egne kasser er hundedyrt (lad os bare sige koster kassen) det er dyre værktøjer, så sats på standard kasse og værker/kranse og brug evt egne skiver lavet på standard skiver der passer til kasse/værk. Det er dyrt at lave individuelle ure selv med standardværk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pas på med ikke at undervurdere markedsføringsomkostninger ved at lancere et nyt mærke.

Husk på, at én ting er at få dem produceret, en anden ting er at få dem ud i butikkerne. Butikkerne vil ha' mærker, der sælger sig selv.

Vi har fået flere henvendelser fra diverse nystartede mærker, der tydeligvis har forsøgt sig i noget Daniel Wellington inspireret design.

Men hvorfor skulle jeg sælge dem? Hvorfor skulle jeg lave markedsføring for et ukendt mærke med 2,5x i margin, ift bare at få produceret lignende selv med 10x i margin?

Lidt off-topic, men bare en pointe, som jeg tror en del misser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Thorup:

Ja, men alligevel er dette design måske netop så "kønsløst" at de ikke har designbeskyttelse eller kan påberåbe sig efterligning. 

Der er jo stort set ingen unikke designelementer og de ligner iøvrigt også disse: http://www.danielwellington.com/dk/

enig - det forsøgte jeg også at skrive - det ser meget standard ud og er givet en standardkasse masser bruger så jeg tror ikke der er store design problemer i det - bare lidt anden skive så er den fjong - men jeg er enig i, at der er masser på markedet og man skal op i en vis mængde for at være med i pris og så koster markedsføring altså 

en anden beslutning er standardværket - skal det være mekanisk eller quarts og betaler det sig at gå efter schweiz (ronda/selitta typen nu hvor ETA har smækket i for eksterne) eller skal man til japan og f.eks. udemærkede miyota f.eks. Mekanik er lidt anden kundetype end quarts - men et valg at træffe

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Annisse
Tilmeldt 16. Mar 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres input -Det har sat tanker i gang! Jeg vil lige overveje nærmere hvordan jeg får det til at ligne lidt uden det ligner for meget.

Og Endnu engang tak for jeres tid og svar.

Fra Annisse
Tilmeldt 16. Mar 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels:
Men hvorfor skulle jeg sælge dem? Hvorfor skulle jeg lave markedsføring for et ukendt mærke med 2,5x i margin, ift bare at få produceret lignende selv med 10x i margin?

Kan du sige noget om Hvor meget butikker går efter i margin som tommelfingerregel?
Har før hørt om 3x margin? Men kunne godt tænke mig at vide hvad i sigter efter. 

Havde selv tænkt mig at promovere mine ure via. diverse bloggere og "kendte".
Efter en lignende ide fra "les deux", da de startede deres op. 
Ved godt det med "kendte kan blive svært, men vil gøre forsøget. I hvert fald vil jeg have bloggere til at hjælpe mig med promoveringen.  

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

En god tommelfingerregel er, at jo bedre kendt brandet er, desto mindre margin er der til butikkerne. Det kan kravle helt ned og kysse 2,0 - altså, 100 kr i indkøb, 200 kr ud, og heraf skal skattefar ha' 40 kroner. Så der er ikke meget kød på det ben.. omvendt sælger kendte brands også bedre, så man vil sandsynligvis omsætte mere.

Jeg har ikke selv fysisk butik - kun netbutikker. Så om mine ræsonnementer er anderledes ved jeg ikke. Men vi tager ikke længere noname brands ind MED MINDRE vi bliver garanteret eksklusivitet i en vis periode på nettet. For sælger du noget til mig med 4x margin, så sælger du det sikkert også til 999 andre, som vil kunne tære på den margin. Dine ure vil komme på permanent tilbud, og så er du inde i en dødelig prisspiral, der vil dræbe dit brand. Margin betyder altså noget, men ikke alt.

Omvendt, hedder din søster Medina, og hun kommer til at bære dit ur i alle hendes musikvideoer og alle TV-interviews de næste mange år, så kan du allerede skrive en faktura ud til mig nu - uanset hvordan dit ur ser ud... sådan er realiteterne.

Markedsføring, markedsføring, markedsføring og så skal dine ure nok sælge. Også hos mig.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)