Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parkeringsafgift observationstid og standsning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har fået pålagt en P-afgift af europark, og har henvendt mig til dem vedrørende denne.

Jeg har gjort indsigelse idet jeg mener den er uberettiget, fordi jeg på den dokumentation jeg har modtager fra dem kan se deres p-vagt har observeret bilen i under 1 minut. Bilen er fotograferet første gang 18:25, og igen 18:26 denne gang med en p-afgift påhæftet.

Jeg mener at kunne huske at have læst noget med at hvis bilen holder under 3 minutter er der tale om en standsning og ikke en parkering, også kan man ikke få en parkeringsafgift. Mener også at have læst at de skal observere bilen i minimum 3 eller 5 minutter netop af denne grund.

Jeg har derfor gjort indsigelse til europark, og de har svaret tilbage:

Vi har behandlet din henvendelse vedr. ovennævnte løbenr. og kan oplyse, at din henvendelse ikke er taget til følge.

Kravet fastholdes fortsat.

Vi skal oplyse følgende:

På p-arealer kontrolleret af EuroPark Parkeringskontrol anses enhver hensætning af køretøjet som en parkering. Da vores p-vagt startobserverer bilen, har der ikke været tvivl om, at parkering har været påbegyndt, og p-vagten har konstateret, at der ikke har været aktivitet ved bilen.

Udover dette kan vi oplyse, at der er påkrævet en parkeringstilladelse hele døgnet for at parkere på pladsen.

Vi gør opmærksom på, at det er bilistens eget ansvar, at orientere sig om bestemmelserne på pladsen, hvilket fremgår af skiltningen.

Mit spørgsmål til jer kære aminoer er så:

Er dette korrekt og skal jeg bare betale (fordi det er en privatplads og de fuldstændig selv bestemmer), eller snakker de udenom og SKAL uanset hvad observere bilen i 3-5 minutter for at være sikker på der ikke er tale om en standsning, selvom det er en privat plads?

Jeg får en mavefornemmelse af at de prøver at forvirre mig, og snakke udenom, specielt fordi de bl.a. hægter sig op af at: "Da vores p-vagt startobserverer bilen, har der ikke været tvivl om, at parkering har været påbegyndt, og p-vagten har konstateret, at der ikke har været aktivitet ved bilen." Her tænker jeg: Hvis reglerne virkelig var sådan at de kunne give en p-afgift selv ved en standsning, jamen så var der jo ingen grund til overhovedet at nævne denne del? Og derudover, så kan jeg vel være fløjtende ligeglad med hvad deres p-vagt har konstateret, når man til teoriundervisning klart og tydeligt bliver belært at: "Standsning: Enhver frivillig hensættelse af køretøjet i mindre end 3 min. med eller uden fører."

Håber der er en jurakyndig der kan svarer på dette :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilføjelse.

Justitsministeriets hjemmeside skriver de:

Parkering på privat område

Parkering og standsning på privat område er ikke specifikt reguleret i færdselslovgivningen eller vejlovgivningen.

Etablering af parkeringsrestriktioner og udførelse af parkeringskontrol på en privat parkeringsplads er dermed et rent privatretligt anliggende. Ejeren af et sådant privat område kan således som udgangspunkt som led i sin almindelige rådighed over ejendommen selv beslutte, om der skal fastsættes særlige regler om parkering og standsning af køretøjer på ejendommen, herunder regler om tidsbegrænset parkering, betaling for benyttelse af parkeringspladsen og kontrolafgifter for overtrædelser af de af ejeren fastsatte parkeringsvilkår.

Når en bilist parkerer på privat område, accepterer bilisten som udgangspunkt rimelige parke­ringsrestriktioner og -vilkår, der fremgår af skiltningen på det pågældende sted. Det beror heref­ter på en aftaleretlig fortolkning og vurdering af parkeringsvilkårene og skiltningens beskaffenhed, om det i et konkret tilfælde vil være be­rettiget at opkræve en parkeringsafgift.

Men spørgsmål er så : Der står at "Når en bilist parkerer på privat område, accepterer bilisten som udgangspunkt rimelige parke­ringsrestriktioner og -vilkår," - men hvad så når der ikke er tale om en parkerings i lovens forstand, men en standsning? Jeg synes det er lidt forvirrende fordi de skriver jo godt nok i starten at "Parkering og standsning på privat område er ikke specifikt reguleret i færdselslovgivningen eller vejlovgivningen." Men når de så bruger ordet "parkere", så bliver man - eller ihvertfald - jeg - forvirret.

Og en helt anden ting er så - hvad er "rimelige parkeringsrestriktioner og -vilkår?" Er der nogen der eventuelt ved hvad domstolene har anerkendt og underkendt? Er det f.eks. en "rimelig parkeringsrestriktion og -vilkår" at man får en parkeringsafgift for at have standset på pladsen i under 1 minut?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle parkeringsfirmaer bliver ved med at fastholde deres krav. Hvis du vil noget skal du trække dem i retten. Hvilket der ikke er mange der vil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har jo parkeret i mere end 3 minutter? Din mulighed fastholde dit synspunkt og lade selskabet hive dig i retten. Det har saa ogsaa sin omkostning - om end ikke I tid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Du har jo parkeret i mere end 3 minutter? Din mulighed fastholde dit synspunkt og lade selskabet hive dig i retten. Det har saa ogsaa sin omkostning - om end ikke I tid.


Hej Henrik

Nej, jeg standsede kl 18:25, og hentede igen bilen 18:27.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Pancamo:
Nej, jeg standsede kl 18:25, og hentede igen bilen 18:27.

Sorry min flabede påstand, men jeg tror altså du pynter væsenligt på sandheden!!!

Du er direkte oppe i mod naturloven! Har du lavet en standsning kl. 18.25 og kørt derfra kl. 18.27, så burde du jo have holdt direkte foran parkeringsvagten! 

Denne vil umuligt kunne komme frem til bilen, gøre kameraet klar, tage billeder, udskrive en afgift og igen forlade stedet på så kort tid!!! Når man også forudsætter at du umuligt kan have holdt LIGE ved indgangsdøren til det sted du besøgte, så ville du også have mulighed for at spotte vagten på tilbagevejen, hvis du forlod stedet kl. 18.27!! Vagten har altså i en alm. situation brugt mindre end et minut på at komme frem til bilen, udskrive en afgift og forlade stedet igen! Uden at blive set af dig! USANDSYNLIGT!!! 

Betal dog den afgift og kom videre! Lovgivningen på området er ligeledes (som du selv angiver) væsentlig mangelfuld, så et evt. retsmøde kan gå begge veje! Det er ganske ikke tiden værd!!!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej "Trusted" Partner, (ironisk navn alligevel)...

Der var tale om et meget meget kort ophold, på fotografiet som jeg har fået fra p-selskabet kan man også se at bilens døre ikke er låst. Den holdte på Odense Banegårdcenter, hvor der er en parkeringstunnel, hvor man, lige netop, kan holde bl.a. lige ved siden af indgangsdøren, hvis man har handikapskilt - hvilket jeg har.

Mht din matematik, er det p-selskabets egen dokumentation der viser det er foregået som du siger : De har et billede af bilen, hvor der står den er blevet observeret 18:25, og de har et billede af bilen igen 18:26 med en p-bøde påhæftet. Hvis du ikke har set det, så har det været fremme i medierne flere gange, hvordan p-vagterne ligger på lur, og gemmer sig, så man ikke ser dem, og så snart man er væk, hopper de frem og sætter bøden på.
Vedr. at jeg skulle have set p-vagten, så så jeg ham også lige så snart jeg startede bilen og var bakket ud - og forsøgte at henvende mig til ham omkring bøden da jeg var mildest talt forbavset over han allerede havde lagt en bøde, men han løb væk, hvilket jeg også skyndte mig at tage et billede af, så gemte han sig bag en bil, og det tog jeg også billede af, så havde han pludselig taget solbriller på, og gik ind på banegårdcenteret (og det tog jeg også et billede af) - dette indbragte jeg også for p-selskabet, med den kommentar at jeg synes det er en meget underlig opførsel, når jeg stille og roligt forsøger at henvende mig med indgangen "Undskyld, må jeg spørge om noget her?" og spørge til en bøde han har lagt.

Mit indlæg var heller ikke et oplæg til en diskussion om hvorvidt det jeg skriver er sandt eller ikke, for jeg søger ikke medlidenhed eller en donering til at andre skal betale bøden. Jeg spørger helt konkret til lovgivningen, da jeg ikke helt forstår den - også er det i og for sig ligegyldigt om p-afgiften er lille eller ej -for mig er det et princip om jeg ikke vil betale for noget, jeg har på fornemmelsen jeg lovgivningsmæssigt er i min gode ret til ikke at betale for.

Da du åbenbart har til vane, at tro det værste om folk, er her fotodokumentationen jeg tog den pågældende dag, og som jeg indsendte til p-selskabet, med angivelse af at jeg synes det er direkte latterligt at de giver en regning/afgift, som udfra hvad jeg ved ikke er lovhjemmel til, og når man forsøger at henvende sig til pvagten, som jeg kan se i det jeg kommer ud til min bil, så stikker han af....

http://www.peecee.dk/upload/view/425374 (FYI så holdte jeg der hvor den lyserøde taxa holder, foran dér er der 2 handikap-pladser, og som du kan se er døren lige ved siden af, og mit ærinde var blot at gå ind af den dør, hente 2 gæster fra USA der var kommet til kastrup og taget toget til odense, og stod ved en 7eleven, lige på den anden side af den dør, og ikk kunne finde ud af hvor jeg var)..

Alt dette valgte jeg blot at lade være at skrive noget om, for netop at holde fokus til det som jeg er i tvivl om, og for ikke at gøre sagen mere "forkludret" end højst nødvendigt, for som jeg skriver tidligere er det ikke meninger jeg er interesseret i denne gang, det er simpelthen rent og skær lovgivning, om der måske var en amino der vidste mere om den eller kunne tyde den bedre end jeg..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit problem er at sondringen i færdselslovgivningen mellem en standsning og en parkering ikke er gældende på privat grund. Ejeren af en privat parkeringsplads kan i sin almindelige råderet selv fastsætte regler om henholdsvis parkering og standsning. Dette er også i tråd med svaret fra EuroPark, hvor de anser enhver hensætning af din bil som en parkering..

Der er tale om et privatretlig anliggende, hvor du som billist anses for at have accepteret de vilkår, der gælder for den pågældende parkeringsplads (skal fremgå af skiltningen) når du kører ind på det private område.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Dit problem er at sondringen i færdselslovgivningen mellem en standsning og en parkering ikke er gældende på privat grund. Ejeren af en privat parkeringsplads kan i sin almindelige råderet selv fastsætte regler om henholdsvis parkering og standsning. Dette er også i tråd med svaret fra EuroPark, hvor de anser enhver hensætning af din bil som en parkering..

Der er tale om et privatretlig anliggende, hvor du som billist anses for at have accepteret de vilkår, der gælder for den pågældende parkeringsplads (skal fremgå af skiltningen) når du kører ind på det private område.

 

Hej Henrik

Tak for svaret og uddybningen. Du formår altid for forklare tingene dejlig simpelt så man forstår det.

Selvom de skilter med det er privatgrund, må jeg nu stadig sige jeg synes det er svineri at en offentlig plads som et Banegårdscenter bliver udlejet til privatparkering og pludselig falder under privatgrund aftale :-(

Men det er der ikke noget at gøre og regningen er betalt. God weekend :)

Tilmeldt 5. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Min arbejdsgruppe og jeg har lavet et spørgeskema der tager 2min. at besvare. Det vedrøre det diskuteret emne om uberettig p-bøde. Jeg håber i vil hjælper os med nogle svar, også vil vi måske kunne hjælpe jer i fremtiden.

http://www.amino.dk/forums/t/181577.aspx

mvh.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)