Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår jeg problemer med skat!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, Jeg ved starte op og skal snart til sælge mine første varer, men jeg nervøs for det med moms, skat  osv. Jeg bange for at jeg begår fejl, og få skat i nakken. Hvis jeg vil sælge mobiler skal så træk 25% af prisen hver gang jeg sælger en vare og gem det til side? og hvad skal jeg betale i skat? skal træk skat fra efter jeg har trukket min omkostninger fra? eller før? Og sidste spørgsmål :) Overskuddet eller kapitalen det der tilbage efter alt afregnet, må man bruge det som man vil? det jo ens virksomhed? På forhånd tak :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Find en god bogholder som kan hjælpe dig i opstarten med at få sat din bogføring i system.

Netop ved salg af mobiltelefoner er der grund til at være meget opmærksom på et lovforslag som er sendt i høring. Hvis folketinget vedtager dette som det foreligger nu vil det for dig betyde at du skal til at forholde dig til omvendt betalingspligt (at du skal sælge mobiltelefoner uden moms til firmakunder og med moms til private kunder.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej :-)

Når du bliver momsregistreret, skal du ændre din tilgang til priser. Du skal altid tænke i priser eksklusiv moms. Det betyder, at hvis du eksempelvis køber en vare X til 1.000 kr. + moms (1.250 kr. inklusiv moms), og vil tjene 500 kr. på den, så skal du sælge den til 1.500 kr. + moms (1.875 kr. inklusiv moms).

Momsen er altså fremadrettet en 'fiktiv' ting, som i realiteten aldrig tilhører dig. Så ja, hvis du eksempelvis sælger en vare X for 1.500 kr. + moms, så er det en god idé at lægge momsen (i det her tilfælde 375 kr.) til side til at starte med, så du ikke pludselig står og har brugt dem. Så skal du naturligvis også tage hensyn til al købsmoms på lige vilkår, hvis du kan overskue det.

Milady93:
og hvad skal jeg betale i skat? skal træk skat fra efter jeg har trukket min omkostninger fra? eller før?

Du betaler skat af virksomhedens overskud. Altså indtægter minus driftsudgifter og afskrivninger. Har du eksempelvis omsat for 100.000 kr., og har driftsudgifter og afskrivninger for 60.000 kr., så er dit overskud 40.000 kr. Det er så de 40.000 kr., du indberetter i rubrik 111 på din udvidede selvangivelse og skal betale skat af.

Milady93:
Og sidste spørgsmål :) Overskuddet eller kapitalen det der tilbage efter alt afregnet, må man bruge det som man vil? det jo ens virksomhed?

Ja, det kan du. Så længe du indberetter overskuddet og betaler skat heraf.

Jeg vil klart anbefale dig at kontakte skat og deltage i et af deres skat/moms kurser. Og læse John Hannovers blog igennem fra start til slut :-)

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 25. May 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Henrik gør man det ikke i forvejen? sælger man ikke mobiltelefoner til privatkunder med moms?

Tilmeldt 25. May 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Lars :) jeg forstår det meget bedre nu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

AWw

Milady93:

Jamen Henrik gør man det ikke i forvejen? sælger man ikke mobiltelefoner til privatkunder med moms?

Jo da. Det nye er at der er forslag fremme om at der fra januar 2014 skal faktureres uden moms naar der er tale om erhvervssalg ved salg af mobiltelefoner. Saa mere administration af moms end normalt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)