Hej Aminoer Jeg ved godt, at bannerannoncering er noget, der er blevet diskuteret en del herinde, men jeg har ikke kunnet finde et tilfredsstillende svar i de andre tråde. Så here goes: Jeg har denne skønhedsblog, som på stående fod har ca. 10.000 sidevisninger om måneden - et tal der hele tiden stiger, da vi har været inde i en stille periode, men nu giver den fuld gas. Jeg har før været en del af Bloggers Delight, men er nu på egne ben - hvilket føles fantastisk! Jeg har haft held med at sælge to sponsorerede indlæg selv efter "bruddet" med BD, og nu er jeg klar til at kigge mod bannerannoncering. Jeg har netop lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt mine læsere, hvor jeg har fået indblik i: - mine læseres alder - hvor de handler skønhedsprodukter (webshops, fysiske butikker osv.) - hvor mange penge, de månedligt bruger på skønhedsprodukter - hvor i landet de er placeret Jeg har altså et grundlag for at beskrive, hvem vores læser er, og hvor mange penge de bruger på netop skønhed (sidstnævnte overraskede mig - langt flere penge end forventet!) Derudover har vi introduceret et nyhedsbrev, der ved sidste udsendelse til de 118 subscribere havde en overvældende åbningsrate på 71,5& og en klikrate på 26,7% Vi runder snart 250 likes på FB og har netop rundet 550 følgere på Bloglovin' (online RSS-site). Jeg synes, jeg har ret godt styr på vores læsere, og jeg ved, at de stoler på vores råd. Vi har god interaktion med vores læsere, og i fremtiden kommer vi til at fokusere endnu mere på at få flere læsere til. Har I et godt bud på en CPM? Jeg kan se, at Bloggers Delight f.eks. har en CPM på 140 kr. for et topbanner (980x180px). Jeg er villig til at overveje topbanner, og derudover bannere mellem indlæg på ca. 640x120px. Og annoncer i sidebaren på 250x250px. Så millionspørgsmålet lyder: burde jeg kunne tage en CPM på omkring 100 kr. for bannere som disse? Jeg ved jo en del om vores læsere.
|
Du kan finde ud af det helt enkelt:
Sæt din bannerplads til salg for den pris, du gerne vil tage.
Hvis den bliver solgt til prisen, kan du løbende sætte prisen op. Hvis du ikke kan få den solgt, må du enten sætte prisen ned, forsøge at sælge den "bedre" ved f.eks. at lave en bedre salgsside, lette bestillingsproceduren, søge at få kontakt til relevante annoncører, etc. Evt. en kombination af disse.
Kort sagt: Du kan komme til at bruge en masse tid på at gætte, undersøge og spørge, men der er intet der giver hurtige og klare svar, som aktivt at sælge din reklameplads.