Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bannerannoncering på skønhedsblog

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra San Francisco, Californien
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg ved godt, at bannerannoncering er noget, der er blevet diskuteret en del herinde, men jeg har ikke kunnet finde et tilfredsstillende svar i de andre tråde. Så here goes: 

Jeg har denne skønhedsblog, som på stående fod har ca. 10.000 sidevisninger om måneden - et tal der hele tiden stiger, da vi har været inde i en stille periode, men nu giver den fuld gas. 

Jeg har før været en del af Bloggers Delight, men er nu på egne ben - hvilket føles fantastisk! Jeg har haft held med at sælge to sponsorerede indlæg selv efter "bruddet" med BD, og nu er jeg klar til at kigge mod bannerannoncering. 

Jeg har netop lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt mine læsere, hvor jeg har fået indblik i: 

- mine læseres alder

- hvor de handler skønhedsprodukter (webshops, fysiske butikker osv.)

- hvor mange penge, de månedligt bruger på skønhedsprodukter 

- hvor i landet de er placeret

Jeg har altså et grundlag for at beskrive, hvem vores læser er, og hvor mange penge de bruger på netop skønhed (sidstnævnte overraskede mig - langt flere penge end forventet!) 

Derudover har vi introduceret et nyhedsbrev, der ved sidste udsendelse til de 118 subscribere havde en overvældende åbningsrate på 71,5& og en klikrate på 26,7% 

Vi runder snart 250 likes på FB og har netop rundet 550 følgere på Bloglovin' (online RSS-site). 

Jeg synes, jeg har ret godt styr på vores læsere, og jeg ved, at de stoler på vores råd. Vi har god interaktion med vores læsere, og i fremtiden kommer vi til at fokusere endnu mere på at få flere læsere til. 

Har I et godt bud på en CPM? Jeg kan se, at Bloggers Delight f.eks. har en CPM på 140 kr. for et topbanner (980x180px). Jeg er villig til at overveje topbanner, og derudover bannere mellem indlæg på ca. 640x120px. Og annoncer i sidebaren på 250x250px.

Så millionspørgsmålet lyder: burde jeg kunne tage en CPM på omkring 100 kr. for bannere som disse? Jeg ved jo en del om vores læsere. 


Hvad tænker I?

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan finde ud af det helt enkelt:

Sæt din bannerplads til salg for den pris, du gerne vil tage.

Hvis den bliver solgt til prisen, kan du løbende sætte prisen op. Hvis du ikke kan få den solgt, må du enten sætte prisen ned, forsøge at sælge den "bedre" ved f.eks. at lave en bedre salgsside, lette bestillingsproceduren, søge at få kontakt til relevante annoncører, etc. Evt. en kombination af disse.

Kort sagt: Du kan komme til at bruge en masse tid på at gætte, undersøge og spørge, men der er intet der giver hurtige og klare svar, som aktivt at sælge din reklameplads.

 

Fra San Francisco, Californien
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Av, av, av... Du har dog helt ret, Bjarke. Det var mere for at få en fornemmelse for, om jeg var HELT gal på den. Men det skal dem, jeg sælger til, i så fald nok give udtryk for... 

Jeg bryder mig ikke synderligt om at sælge, må jeg nok indrømme. :D Men der er nok ikke nogen vej udenom. Tak :)

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Celia Schow:

Har I et godt bud på en CPM? Jeg kan se, at Bloggers Delight f.eks. har en CPM på 140 kr. for et topbanner (980x180px). Jeg er villig til at overveje topbanner, og derudover bannere mellem indlæg på ca. 640x120px. Og annoncer i sidebaren på 250x250px.

Så millionspørgsmålet lyder: burde jeg kunne tage en CPM på omkring 100 kr. for bannere som disse? Jeg ved jo en del om vores læsere. 

Når det kommer til at finde ud af hvilken pris, du skal tage for din annoncering, kan du have glæde af benytte dig af affiliateprogrammer. De er gode til at finde ud af hvilket prisleje du skal sælge dine bannerpladser i.

Jeg har tidligere skrevet nogle tips til hvordan du prissætter vha.. affiliateprogrammer i denne tråd, som du kan have glæde af at læse.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Celia Schow:

Jeg bryder mig ikke synderligt om at sælge, må jeg nok indrømme. :D Men der er nok ikke nogen vej udenom. Tak :)

 
Det er der to måder, du kan komme ud over:
 
  1. Denne ene er, som jeg har skrevet om tidligere i denne tråd, at benytte dig af affiliate marketing, hvor du tjener penge, når din annoncør tjener penge. Ved affiliate marketing, skal du ikke sælge noget som helst, det sørger affiliatenetværket for. Du skal blot finde de annoncører, du har lyst til at annoncere for.
  2. Den anden er en ændring af den måde du tænker på salg: Lige nu (gætter jeg) tænker du på salg, at virksomheder skal give dig noget (penge) og du skal overtale dem til at give dig det. Det skal du have vendt til, at du har en vare som vil hjælpe virksomheder til at tjene flere penge og jo oftere virksomheder køber dit produkt, desto flere penge vil de tjene, som en konsekvens. Hvis du får din tankegang omkring salg ændret til dette, er det lige pludseligt ikke slemt at sælge, for nu er det i virksomhedernes bedste interesse, at give dig penge og du hjælper dem til at tjene flere penge ved at gøre opmærksom på denne mulighed for at annoncere på din blog. Kan du se forskellen?

Nu er det ikke altid lige let, at få ændret tankegange, så det er måske noget, du skal bruge det næste stykke tid til. I mellemtiden, kan du enten acceptere, at du ikke kan lide at sælge, men gør det alligevel og nok ikke tjener så meget på din annoncering, som du ideelt set kunne eller benytte dig af affiliate marketing. Begge dele har sine fordele og ulemper, så der er ikke noget rigtigt svar, så vælg det der passer dig bedst.

 
Fra San Francisco, Californien
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg benytter mig allerede af affiliate marketing, men mest som links i teksten. Jeg har også netop forsøgt med nogle bannere, men jeg er ikke sikker på, at de giver noget sådan rigtigt... Som jeg ser det, skal bannere i stedet skabe kendskab, men måske ikke lige netop føre til køb (hvilket er den måde, jeg tjener penge på ved affiliate marketing). Jeg er mere ude efter noget, der kan give mig et fast beløb. 

Men måske skal jeg i stedet fokusere på sponsoreret indhold. Jeg forsøger bare at tjene mest muligt på min blog, som jeg selv ser enormt potentiale i. Og når jeg kigger mod vores venner i Sverige og Norge, som tjener super på deres blogs, tænker jeg, at det også burde være muligt for os her i Danmark. :) 


Jeg adskiller mig netop fra andre blogs ved at have styr på mine læsere efter en undersøgelse. Jeg har også - som en af de meget få blogs i DK - et nyhedsbrev, som faktisk konverterer rigtig fint. Så jeg synes bare, at der burde være nogle penge at hente. 

Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke med selvstændigheden Smile

Jeg tror, at I får svært ved at sælge CPM, medmindre I har et skudsikkert statistik-modul, så jeres annoncører kan se en udførlig statistik over deres visninger og ikke mindst klikrate. Og selv da, tror jeg det vil være op ad bakke.

I kan selvfølgelig være heldige, at få fat nogle brands, som vil være tilfredse med en masse visninger, og ikke går så meget op i kliks og konvertering.

Men hvorfor bruger I ikke bare partner-ads noget mere? Der er da rigtig mange annoncører indenfor jeres 'genre'.

Om ikke andet, kan I bruge det til at eksperimentere med forskellige annoncer og formater, og via statistikken hos Partnerads,  kan I danne jer et overblik over visninger og kliks, og måske endda konvertering på jeres annoncer, hvis I formår at skaffe gode leads fra jeres site.

Denne viden vil så give jer rigtigt gode redskaber til selv at  prissætte en eventuel CPM, hvis I stadig synes det er den model I vil arbejde videre med.

Fra San Francisco, Californien
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK Sofie :) Det føles skønt at stå på egne ben. 

Ok, det kan være, at der er noget her, jeg ikke har tænkt over - netop et godt modul. Sådan et har jeg ikke den store erfaring med. Jeg mener bare, da jeg var hos Bloggers Delight, tjente jeg måske 3 kr. pr. måned pr. banner-program - fordi de ikke annoncerede for noget, der havde relevans til min blog - at all. Så hvis jeg kunne få, say 200 kr. for et banner, ville jeg være bedre stillet. 

(hvad der så skete med den der 140 kr. CPM, der kører med, aner jeg ikke - der stod trods alt i min kontrakt, at jeg fik 50%. Interessant...)

Vi bruger Partner-ads en del allerede, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue catchet ved at bruge deres bannere. Jeg reklamerer en hel del for Billigvoks.dk, men laver ikke nogle salg, så vidt jeg kan se. Alligevel nyder de godt af eksponeringen gennem mig. Det hænger ikke helt sammen for mig. 


Jeg vil gerne vide, at jeg får 200 kr. for x banner og 400 kr. for y banner, og så er det det. Alt dette klik her og der - det kan jeg ikke 100% se fidusen i, må jeg indrømme. 

Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Celia Schow:
Jeg vil gerne vide, at jeg får 200 kr. for x banner og 400 kr. for y banner, og så er det det. Alt dette klik her og der - det kan jeg ikke 100% se fidusen i, må jeg indrømme. 

Det kan jeg godt forstå :) , men fra annoncørens side, giver det mere mening at betale pr. klik, eller ved salg. Det kræver et meget stærkt brand, eller en skarp visuel identitet, at få noget seriøst ud af CPM som annoncør, med eksponering som det primære mål.

Men alt dette skriver jeg kun for at du skal være forberedt på hvilke krav og spørgsmål potentielle annoncører kunne tænke sig at stille jer, før de lægger  penge hos jer. I skal selvfølgelig bare kaste jer ud i det Smile Hvis du formår at fremføre dine tal og din viden om jeres brugere ligesågodt til annoncører, som du gør her i tråden, så er I godt på vej. Du fremstår bestemt ikke som om du er dårlig til at sælge, tværtimod  Yes

Et alternativ I også kunne kigge på, er Google adsense. Her kan du også vælge mellem forskellige annoncetyper, banner og tekst, og du kan formatere teksten med farver, fonte og layout, så det passer med stilen på jeres site. Godt nok er det også betaling pr. klik, men det giver som regel mere pr. klik, og det smarte ved annoncerne er, at de ikke kun tilpasses jeres indhold, men også jeres brugeres tidligere adfærd på nettet. Dvs. får I en besøgende som tidligere har søgt, eller klikket på en bestemt slags annoncer, så er der stor sandsynlighed for at samme type annonce vises for denne bruger på jeres site også. Dermed bliver relevansen meget større, og hvis man tweaker og målretter sine annoncer rigtigt, kan man få en rigtig høj CTR.

Rigtig meget held og lykke med det! :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)