Jeg har selv sitet www.dive.in som vi prøver at få til at ranke internationalt på lidt mere hårde termer som scuba diving etc.
Efterhånden begynder vi at se pæne rankings på semi longtail keywords, men det har været en lang rejse. Vi har stor fokus på godt indhold og har godt fat i både Facebook og G+ med en stærk profil der.
Det var først da vi koblede G+ authorship på, at vi for alvor så pæne rankings. Inde i GWT står domænet som knyttet til Indien og det kan ikke ændres, så vi har brugt meget tid på at få sitet til at se så internationalt ud som muligt, herunder meget arbejde med G+, FB og mindre sociale netværks som pinterest.
Spurgte tidligere Thomas Rosenstand inde på hans e-uni omkring problemstillingen, og hans kommentar var noget ala "Det står ikke hakket i granit at .in kun kan ranke i Indien, men måske nærmere i blød sandsten" og derfra en uddybning af at det sagtens kunne lade sig gøre, men at det krævede ekstra arbejde.
Vores dilemma dengang var, at vi havde dive.in og kunne købe divein.com til 20.000 dollars. Mange penge som jeg gerne havde kastet efter projektet, men uden at Rosenstand kunne give et klart svar selv, så anbefalede han mig at vurdere hvor meget linkbuilding jeg kunne lave for samme ressourcer og om jeg troede at det ville være nok.
Jeg valgte dengang at beholde dive.in som vores domæne og kaste ressourcerne i at gøre os mere populære.
Nu har jeg så lige fået fat i divein.org og overvejer om jeg - blot for forsøgets skyld - skal prøve at skifte domænet og se om det giver bedre rankings.
Det er nu ikke helt korrekt. cTLD betyder ufatteligt lidt, for Googles samlede vurdering af, hvilke sider der skal vises på en søgning. Det er i langt højere grad det faktiske sprog på siden og linkstrukurerne omkring den, de bruger til at afgøre den lokale relevans.
Jeg ved godt at man ikke altid skal stole blindt på Googles udmeldinger, men Cutts advaret mod det jeg gør og som Henrik overvejer at gøre:
http://searchenginewatch.com/article/2286477/Matt-Cutts-Be-Careful-About-How-You-Choose-Your-ccTLDs
Google does consider many of the ccTLDs to be specific to that country when it comes to search results, so they are warning to be careful about how you choose your TLDs. Particularly, you need to be careful when you are using a ccTLD with the intent to be something different from how it is generally used.
For example, Google's Distinguished Engineer Matt Cutts talks about a business wanting to use the .li ccTLD where the .li would stand for Long Island. However, .li is the ccTLD for Liechtenstein, and the usage for that particular ccTLD is overwhelmingly sites about or targeting Liechtenstein. So using .li to stand for Long Island would be trying to change the intent of that ccTLD and would not be in the best interest of searchers and would likely not produce the best search results for a site that wants to target Long Island.
Min egen (begrænsede) erfaring er da også at det er noget vanskeligt at få dive.in til at ranke. Ingen tvivl om at der kan være mange andre årsager hertil, men jeg synes også at kunne tolke at det er ekstra op af bakke fordi vores TLD er knyttet til Indien.