jeg har fornylig ved en fejl fået bestilt et produkt som jeg efterfølgende vil annullere. da det er B2B er der ingen fortrydelses ret, men jeg har kun bekræftet at jeg ville have produktet ved at skrive det er bekræftet i en email.
spørgsmålet lyder er det nok eller skal man ikke skrive under når der er tale om et abonnement produkt, lidt ligesom med mobilaftaler? jeg har ikke betalt nogle penge til firmaet endnu så de skal bare annullere aftalen.. håber der nogle som kan hjælpe :-)
Du er både juridisk og moralsk forpligtet til at overholde aftalen, da købelovens urimelige regler om fortrydelse heldigvis kun finder anvendelse på forbrugerkøb på nettet.
Du kan selvfølgelig altid prøve at finde en mindelig løsning med sælger, men du kommer nok ikke langt med argumenter som "jeg har ikke betalt nogle penge til firmaet endnu så de skal bare annullere aftalen".
du er givet forpligtet og det er bare at se hvor smidige du kan få dem. Du kan regne ud, at de kan ha en sælger der får penge for salget og den sælger kan de ikke bare sige 0 penge til. Et salg er et salg og b2b er email fint nok i noget formentlig ret ukompliceret og du erkender jo også helt at du har bestilt, så det er bare ned på knæ og komme så billigt ud som muligt
Teoretisk kan bindingsperioden være så lang at en aftale kan forkastes - ex du har forpligtet dig til resten af livet at xxxx . men med normale branchekutyme opsigelsesregler hænger du i princip frem til normal opsigelse
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det var nu heller ikke sådan ment. jeg vil gerne betale firmaet. men synes nu at det er mærkeligt at man blot kan "skrive" under ved at skrive bekræftet i en mail. hmm det er jo ikke en varigt medium. jeg er i dialog med firmaet og vi har en god tone hele vejen rundt så der slet ikke noget der. jeg ville bare forhøre mig og det var praksis... hmm jeg er rigtig arvelig over det for efter jeg havde bekræftet og prøvet det fandt jeg ud af at det slet ikke var noget for mig. hele måden programmet er sat op på virker ikke som jeg havde fået en forståelse af og derfor ville jeg have annulleret ordren.
så det har intet at gøre med at jeg vil løbe for at betale..... og så er forbrugsaftale loven slet ikke urimelig da den beskytter forbrugeren ret godt mod uhumske sælgere og lign. (ikke at det er tilfældet i min situation slet ikke! )
jeg er enig i, at i forbruger forhold er beskyttelsen som ikke så dum, dels fordi der er langt mindre viden blandt forbrugere end man må forudsætte B2B men faktisk er det nok også den beskyttelse som gør, at så mange netbutikker kan leve godt, for forbrugerne ved det næppe kan gå helt galt at købe uden at ha set andet end på nettet.
At den så også kan misbruges og bliver misbrugt tror jeg man kan høre tøjshops om, hvor de kan være ude for at levere en brudekjole som så kommer lettere krøllet retur 10 dage efter og auktionshuse, hvor folk ikke gider gå på eftersyn men net byder og returnere så huset skal ha den ud igen og omkostninger .- men overordnet, det er fornuftigt nok
held lykke med en aftale - eller måske viser det sig du alligevel kan ha glæde af det
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER