Den holder ikke helt stick, fordi i en anden video siger de, at hvis du henvender dig til et marked i Europa kan du hoste din side i Europa, uden problemer, da dit TLD henvender sig til et bestemt land, f.eks. .dk til danmark, .de til tyskland.
Google kan ud fra TLD, sidens indhold, og mængden af besøgende finde ud af hvor din side henvender sig til (Hvis alt står på dansk, du har .dk domæne, og 80% af dine besøgende kommer fra danmark, så er man rimelig sikker på at det er danmark).
Når det så er sagt, så har vi .com, .net, etc som er generiske TLD'er.. Google Webmaster tool vil give dig muligheden, for at bestemme hvilket land siden henvender sig til.
Hvis man kigger her:
http://productforums.google.com/forum/#!topic/webmasters/ekkowjmHfIo fortæller googles egen ansatte at hvis ccTLD er brugt vil de ikke bruge serveren placering.
Igen som skrevet i andre tråde på Amino - Googles eget support site siger følgende: https://support.google.com/webmasters/answer/62399
Et problem ved at kigge på IP'en også, er at mange IP brugt rundt om i verdenen, er allokeret til andre lande end de bliver brugt, grundet af IP'er bliver solgt.
Samtidig skal man også tænke på, at hvis man er et large scale firma, vil man oftest have ANYCAST IP routing, dette betyder at selvom du er hosted i Danmark, kan din IP sagtens være allokeret til England eller USA.
Derfor ved google også at de ikke kan kigge på IP'en (derfor de giver muligheden for gTLD at sige hvor domænet hører til).
Så nej - IP har ikke betydning, hvis man bruger et ccTLD, og det har ikke betydning hvis du specificere dit land for gTLD'er.
Og hvis det endelig skulle have betydning, så er betydningen for dette mindre end hastigheden for din side.
Og folk placeret i Tyskland(Frankfurt), Amsterdam, London, Sverige, etc - vil have en fordel, fordi hastigheden bliver målt fra googles datacentre, hvilket er placeret i nogle af disse byer/lande.
Hvis SEO er meget vigtigt, så gå op i andre ting end IP'en af en server.
Som der bliver sagt i videoen på deres support side:
But this was a problem for some websites, because some
sites use a geographically neutral TLD, or top-level
domain, such as .com or .net, and they may host their
website in a location that is different from where their
actual business is located.
Say hosting is cheaper in a different country from yours.
So without either of these signals, Google might not be
able to return the website for relevant locally-targeted
searches, which is why we built the geotargeting tool,
so that you could let us know if your site is especially
relevant to a particular region
Mit tip til trådstarter er:
Hvis du bare skal være i det danske marked, vælg noget fra Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland - alle vil give dine kunder gode hastigheder.
Hvis du vil have siden er international, vil jeg begynde at tage et kig på London, Amsterdam eller Frankfurt.
Men hvorfor?
Fordelen ved både Frankfurt og Amsterdam er, at der ligger 2 kæmpe store internet knudepunkter (begge er nummer 1 og 2 på et verdensplan), dette gør at rigtig mange lande og internet udbydere har direkte adgang til disse knudepunkter.
Kigger man på et netværk level, er hastigheden fra disse steder utrolig gode til det meste af verdenen.
Grunden til London, er at det ligger tæt på amsterdam, så alt trafik der går til USA, vil køre på samme kabler som Amsterdam.
Og til andre:
Ja - nu vil i sikkert sige at jeg skriver dette fordi vores servere er placeret i Amsterdam, helt korrekt, fordi vi tænker performance på et globalt netværk, derfor amsterdam :P
Men trådstarter - det er helt op til dig hvor du vælger hosting, hold det indenfor Europa, og der burde ikke være noget problem.
Heller ikke SEO mæssigt, hvis bare du tager dine forholdsregler, og konfigurere google webmaster tools korrekt :)