Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, Programmør som ikke gad afslutte sit arbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

Jeg vil forsøge at gøre en lang historie kort.

I maj 2013 aftale jeg med en Prestashop programmør at han skulle lave en ny webshop til min virksomhed, som skulle erstatte den gamle Magento webshop. 

Vi aftale at han ville starte i maj og at shoppen skulle stå klar 3 uger efter. Shoppen skulle laves og designes helt fra bunden, altså uden brug af en allerede eksisterende skabelon. 

Betalingen skulle foregå således at jeg skulle betale den ene halvdel da han startede på projektet og den anden når han havde afsluttet det.

I maj betalte jeg første halvdel af den pris vi havde aftalt og der begyndte han at designe siden.

Det tog dog ca. 2 måneder før han i grove træk havde designet webshoppen færdigt. I disse 2 måneder forsøgte jeg gentagne gange at at få fat i ham, men flere gange uden held. Jeg skrev ofte en mail om dagen i forsøg på at få svar fra ham og der gik ofte flere uger før han bare svarede på 1 af dem. 

Det lykkedes først at få ham til at svare og fortsætte arbejdet efter 2 måneder, og dette var fordi jeg havde truet ham med at jeg ville afslutte samarbejdet og kræve pengene tilbage. Han forklarede at havde haft nogle problemer med privatlivet, blandt andet at han havde været nød til at flytte og derfor ikke havde svaret på mine mails, men nu havde han tid så webshoppen ville være færdig om 1 uge. 

Så gik han igang med at programmere siden og vi fulgte udviklingen og han svarede også på halvdelen af de mails vi sendte (så der var sket en forbedring). Pludselig stoppede han arbejdet igen og der skete ikke noget med webshoppen. Der var nu gået 3 uger mere og shoppen var ikke færdig selv om han lovede at det ville tage en uge. Han begyndte også at holde op med at svare på mine mails igen. Jeg forsøgte også at ringe til ham privat, men der blev telefonen ikke taget. 

1 måned senere kunne vi dog se at han begyndte at lave ændringer på siden igen. Nu var gået 4 måneder og webshoppen var stadig ikke færdig og den var fyldt med fejl som han havde svært ved at løse så det trak endnu længere ud. 

Han mente dog at webshoppen nogenlunde klar så han sendte den sidste faktura. Denne gad jeg ikke betale og forklarede ham at vi havde aftalt at han skulle have den sidste halvdel når siden var helt færdig. Han bad os om at oprette kategorier samt oprette alle de produkter der lå på den gamle webshop således at siden var klar til at komme i luften. Dette gjorde vi så det tog os i omkring 40 timer at indlæse alle produkterne manuelt og vi var så irriterede på ham at vi bare ville have ham til at sørge for at siden kom op så hurtigt som muligt, også selv om det betød at der var fejl når den blev offentlig.. vi ville få en anden til at rette disse fejl. 

Nu gik der 1 måneder mere hvor han hverken svarede eller arbejdede på at få siden op.

I denne måned besluttede vi så at afslutte samarbejdet med ham. Vi fandt en anden programmør der blev sat ind i situationen og blev sat til at lave webshoppen færdig med samme design som vores gamle programmør havde lavet. Den nye programmør forsøgte at rette de fejl der var lavet og få siden op, men uden held. Han kunne ikke få tingene til at virke og der blev ved med at være fejl. Vi aftalte så med den nye programmør at han nu ville lave siden fra bunden med et nyt design og han først skulle betales når arbejdet var færdigt (jeg er næsten sikker på at det også var alle disse fejl der gjorde at den gamle programmør ikke kunne overskue at gøre det færdigt, for det virkede ikke uanset hvor mange gange han prøvede at rette fejlene og uploade den). Den nye programmør gav og en god pris fordi han syntes vi havde været igennem meget og fordi designet på siden allerede var nogenlunde fastlagt. Den nye programmør er næsten færdig med siden nu og vi håber at alt går godt.

Mine spørgsmål går på hvilke rettigheder jeg har i forhold til den gamle programmør. 

Kan jeg kræve de penge tilbage jeg havde forudbetalt?

Det design han lavede er i grove træk også det design som er på den nye side. Jeg har igennem perioden sendt ham ca. 150 mails og han har svaret på meget få af dem.

Han har fået mig til at bruge 40 timer på at sætte produkter ind og alle disse kan vi ikke bruge til noget idet hjemmesiden ikke kan bruges så dette skal gøres igen på den nye side. 

Aftalen lød på at siden skulle være klar efter 3 uger, men var ikke færdig da der var gået 6 måneder.

MVH

Usman Hussain

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud for det du beskriver kan jeg ikke se noget problem i at kræve pengene tilbage. Der foreligger en klar forsinkelse, det er handelskøb og den er derfor væsentlig.

Der kan dog muligvis opstå et problem, hvis den nye leverandør benytter det design, som den gamle programmør/designer har udviklet. Han har jo ophavsretten til dette. I princippet kan der også være problemer med den nye leverandør er gået videre med den gamle programmørs kode, da han også har ophavsretten til dette. Men jeg kan så forstå, at i nu har valgt at få det kodet helt om.

Nu kender jeg ikke prestaShop (ud over navnet), men jeg synes en ting lyder mærkeligt. Kan det virkelig passe, at produkterne ikke kan overføres? Det synes jeg umiddelbart lyder mærkeligt, når begge dele er prestaShop. Jeg ville lige undersøge det lidt nærmere om det ikke kan lade sig gøre. Hvis ikke kan i også undersøge om i ikke kan få lagt dem over uden manuelt arbejde. Det burde kunne lade sig gøre.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved hvordan du har det, bare fra en programmørs synspunkt. Jeg har lavet en app for en kunde, og han svare mig ikke mere nu, jeg har sendt ham en SMS hver dag i et måned efterhånden uden noget svar. Det er sgu noget svineri..

Jeg ville klart mene at du kan kræve dine penge tilbage, da alt andet ville være underligt.

Skal du bruge hjælpe til markedsføring, webudvikling eller lignende? 

Adm. Direktør hos NordDank ApS

Tilmeldt 6. Nov 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret :)

Ja mener også vi kan kræve dem tilbage, er bare i tvivl om vi kan kræve det hele, når vi bruger det layout han og jeg har aftalt i fællesskab.

Men på samme tid har han også forsinket os meget.. Det var meningen vi skulle have haft den nye side oppe for 5 mdr siden. 

Vedr. det med at rykke produkter har jeg fundet en service der hedder cart2cart og testet det, der virker som om man godt kan rykke sine produkter, der opstår dog fejl som at størrelserne (vi sælger tøj) ikke står i den rigtige rækkefølge som de gjorde på den gamle shop så der står størrelse 1,2,5,3,4 eller noget i den stil.. Men dette kan vel rettes. Det koster noget at få flyttet varerne, men det kan bedre betale sig fremfor at bruge alle de timer på at taste manuelt :)

Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget langt indlæg.

I bund og grund handler det vel om at lave en kravspec og en aftale.

Kikser disse grundlæggende faktorer, tja... så risikerer alle at spilde både tid og ressourcer.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en ærgerlig situation du er havnet i! Jeg har selv i flere omgange stået i lignende situationer, hvor programmører pludselig synker i jorden, eller ikke kan få færdiggjort et projekt. Det er så hamrende frustrerende!

Da din programmør ikke har leveret den vare/ydelse I havde aftalt, har du selvfølgelig krav på at få dine penge tilbage. Dog vil programmøren sandsynligvis have ret til en form for kompensation hvis I i den nye shop benytter kode eller design som han har lavet.

Jeg vil foreslå at du estimerer et beløb du finder rimeligt i forhold til hans design-arbejde, og sender ham et krav på at få refunderet de penge I har betalt ham, fratrukket dette beløb.


Side 1 ud af 1 (6 indlæg)