Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem skal betale når en ansat misser flyet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ansat som har misset flyet hjem fra et møde. Han købte så selv en flybillet til 3000,- kr og tog næste fly hjem (han rejste på en ikke fleksibel billet)

Hvem skal betale billetten, mig som arbejdsgiver eller han selv (rent juridisk) ?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på årsagen til at han missede det første fly.

Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Han missede det fordi der var meget trafik på vej til lufthavnen fra hans møde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke din medarbejder kan hente støtte i funktionærlovens paragraf 9, som siger "...alle nødvendige udgifter hertil bæres af arbejdsgiveren...".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør nok ikke at svare sort og hvidt på. Hvis du føler dig sikker på, at han var til det møde og det sluttede så det kan passe med at han missede flyet grundet trafik, så ville jeg - jura eller ej - ikke være i tvivl om at firmaet må betale. Nu ser jer godt du spørger rent juridisk, men jura er ofte ikke så firkantet så jeg tror faktisk ikke en juridisk afgørelse vil bringe jer langt.

Du har vel været interesseret i en billig billet og har satset på en uden flex og medabrjederen kunne vel også være bebrejdet, hvis han var stukket fra mødet en time tidligere grundet trafik, så jeg mener at juridisk læner den sig klart mod dig.

Så kan man spørge, hvorfor han ikke lige ringede og hørte sin chef om hvad han nu lige skulle gøre og fik OK for billigste fly hjem - at be ha sidde i lufthaven resten af livet går ikke, og lade ham betale egen rejse hjem, fordi i havde satset forkert på en ikke flex billet går heller ikke.

Eneste spørgsmål KUNNE ha været hvis der gik et fly til 1000 kr en halv time efter - for hjem skal han, med anvendelse af sund fornuft bare, og her er prisen jo ikke voldsom

Betal men lave regler for hvordan man reagerer og bestiller fly - hvad hvis man misser flyet, må man så altid bare tage det første og bedste, eller skal man vente x timer hvis der så er et billigere - eller hvornår skal man vælge tog men - Tag risikoen ved at bruge non-flex og den ekstra billet det kan koste - eller lad dem flyve flex vil være mit udgangspunkt - juridisk såvel som moralsk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

xgb:

Han missede det fordi der var meget trafik på vej til lufthavnen fra hans møde.

Altså uforskyldt. Som den gode arbejdsgiver du er, betaler du naturligvis billetten.
Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sådan set enig i at man som arb. giver nok skal betale billetten eller finde en løsning herpå. Men sagen kan jo strækkes ud i ekstremerne. 

Har de ansatte slet ikke noget ansvar selv? Hvad hvis man har en student ansat til fx. 3000,- DKK bare en enkelt måned, og han så misser et fly hjem fra asien fordi han ikke kan tage afsted fra møde i ret tid, så skal det koste firmaet fx. 20.000 DKK for en billet købt på dagen?

Med logikken om at arbejdsgiver "bare skal betale" kan man opstille nogle helt absurde scenarier.

Derfor er jura vigtigt her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

xgb:
Har de ansatte slet ikke noget ansvar selv? Hvad hvis man har en student ansat til fx. 3000,- DKK bare en enkelt måned, og han så misser et fly hjem fra asien fordi han ikke kan tage afsted fra møde i ret tid, så skal det koste firmaet fx. 20.000 DKK for en billet købt på dagen?
jo det er det jeg er inde på med sund fornuft og beløbet- Det er klart at den ansatte har pligt til at søge at undgå at skabe problemer med fly og var han i asien måtte du lave regler der aftaler, at han SKAL tage ud til lufthavnen så han er stensikker på at nå flyet - og ellers kontakter dig for billigste løsning - men her - møde - trafik til lufthavn som kan være sværd at kende rigtigt og 3000 kr, så skal man betale

Lav klare regler for hvad dine medarbejdere skal gøre hvis de misser et fly/tog osv men tag også ansvar for, at ikke flex billetter og møder der kan trække ud sammen med trafik er en farlig løsning, som jo kunne undgås med en flexbillet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er arbejdsgiverens ansvar at medarbejderen kommer hjem igen. Dermed er det også arbejdsgiveren som skal betale.

Der er stadig husbondeansvar i Danmark. Husbondeansvar er en del af Jyske lov, som stadig regulere arbejdsgiverens ansvar over for de ansatte og ansattes rettigheder. 

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du skal og bør betale, lige meget hvor tosset du syntes din ansatte er i dette tilfælde.

Er du så ikke tilfreds med din ansattes indsats over tid, så afsked ham.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)