Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor er jeg TRÆT af at høre om højresvingsulykker!!!

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter nogle års psykologbehandling og 3 års betinget frakendelse af kortet fortsætter mit liv... gør hans??

Point taken.

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Thomas

Det jeg bare vil frem til er, at selvfølgelig er der bilister der hver dag opfører sig direkte tåbeligt i trafikken... der er endda rigtig mange af dem.
 
Dertil kommer at der er mindst lige så mange tilfælde af tåbelige cyklister. Men jeg har endnu tilgode at se TV-nyhederne bringe cyklisterne ind i debatten. Det der har irriteret mig hidtil, er at drejningen kun har være envejsm - altså mod bilisterne.
 
Hver gang vi har haft endnu en højresvingsulykke, har nogle politikere straks været ude med én eller anden dårlig kampagne-udtalelse og nogle uger efter en ole-opfinder der har opfundet århundredets redning til højresvingsulykker.
 
Problemet er bare, at vi får dem ikke minimeret ved ikke at tage fat i cyklisternes adfærd. Derimod får vi dem heller ikke væk ved at fjerne fokus fra bilisterne/lastbilerne og sige "det var vel nok synd, det må du ikke gøre igen"... men den har bare været så ensporet denne debat, og det var jeg træt af.
 
Håber selvfølgelig for alles vedkommende at de ulykker man ændres til et absolut minimum.
 
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil skam også give dig ret i at cyklisterne har et med ansvar - og at der er mange dårlige cyklister i københavn, jeg møder mange af dem hver dag når jeg cykler om morgenen.
Og faktisk er cyklisterne også inde i debatten - men vores dejlige ministers bedste forslag var at indføre et cykelkørekort, hvilket må siges at være at skyde lidt over målet. Derfor kommer det ikke videre end til et 5 sekunders spot på nyhederne når det er der (jeg så det).

mvh
Janus j Lindau
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Formanden for dansk cyklistforbund:

"Vi ville gerne bruge flere millioner på kampagner"...
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og anden halvdel af det han sagde understreger hvor hjernetomt det er, for hans argument var at disse kampagner skal køres fordi folk bliver nødt til at lære de regler at ken de de skal overholde. Hvorfra ved han at folk ikke godt kender reglerne? Jeg er da overbevist om, at cyklister godt ved de ikke må køre over for rødt eller uden lys om natten, på samme måde som at lastbilchaufførerne godt ved de skal kigge sig grundigt for når de drejer. Det er ikke viden der mangler - det er ændret adfærd. Og det mener jeg fortsat ikke kampagner er særligt gode til at ændre på.

Jeg husker en undersøgelse fra Sverige om hastighedsoverskridelser i byområderne. Det viste sig at over 90% af alle bilisterne i Stockholm faktisk havde intention og lyst til at holde fartgrænserne - de synes faktisk de var rimelige, men kun en ganske lille procentdel overholdt dem faktisk altid. Derfor fik de den glimrende ide, at indføre et lille "beep" signal, som kan advare bilisterne om, når de er ved at køre for stærkt. Nogle gange handler det mere om hjælp end straf.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/25/2006 7:15:53 PM Forfatter: Mikkel deMib

 Det er ikke viden der mangler - det er ændret adfærd. Og det mener jeg fortsat ikke kampagner er særligt gode til at ændre på.



Enig enig (og atter enig). Tror personligt på, at skræknyheder som dem den anden dag er den bedste måde at ændre adfærd hos folk. Problemet er bare at nyhederne ikke kan vise dem hver dag, og så følger hukommelsen ikke længere med.


>>> Dertil kommer at der er mindst lige så mange tilfælde af tåbelige cyklister. Men jeg har endnu tilgode at se TV-nyhederne bringe cyklisterne ind i debatten. Det der har irriteret mig hidtil, er at drejningen kun har være envejsm - altså mod bilisterne. <<<<<


En meget mulig forklaring på dette er, at det har større nyhedsværdi når den store tryner den lille. En anden mulighed, er at mange o forvejen har fordomme mod lastbilchaufører - hvilket medierne udnytter til at lave en god historie.
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

 
Nyhederne på TV 2 kl. 19:00 her til aften så problemet med de "alternative" færdselsregler cyklisterne selv laver, fra lastbil chaufførens side.
 
Det gav ret fornuftigt indblik i hvor svært det er for dem at se cyklerne.

Venligst

René Buch

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, chaufførernes bekymringer og tanker var såmænd gode nok at høre  - det var helt fint, lige frem til de drog den samme gammelkendte og ubrugelige konklusion, som alle de andre i det indslag: Vi må have nogle kampagner. De mente så bare, i modsætning til cyklist-fortaleren, at det var for at cyklisterne så kunne lære reglerne at kende.

Chaufførernes input, cyklisternes og politikernes beslutning om at "der skal gøres noget" er jo glimrende, men jeg ville ønske at de overlod det til mere kreative folk at udtænke hvordan de ønskede mål så opnås.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Mikkel

kan kun siger HØRT
 
nye øjne på hvordan problemet løses bedst muligt for det ER et problem der skal tages fat på HURTIGT

Venligst

René Buch

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Politikerne må forholde sig til den virkelighed det er, at en cykel er temmelig lille og svær at få øje på - men en lastbil på 16-18 m. er til at se. Lav færdselsloven om på et punkt: Cyklister skal holde tilbage for højresvingende køretøjer.

Hvis cyklisterne er så rene og lovlydige (og altid kører med lys, rækker armen ud osv.) vil højresvingsulykker dermed være fuldstændigt afskaffede. Hvis cyklisterne ikke overholder loven.... nå ja....

Venligst

René Buch

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)