Hej Lene,
Det lader til at du fik hjælp med at få tilknyttet dig selv som administrator på siden,så det springer jeg let henover.
Det er korrekt, at det ikke er alle sidens fans (ikke venner) som får sidens opdateringer. Det skyldes, at Facebook er styres at tusinder af forskellige logaritmer, som hele tiden sorterer i alt det indhold, en bruger teoretisk set skulle se.
Facebook forsøger at regne ud hvad der er mest relevant for den enkelte bruger på baggrund af hvordan lige præcis dén bruger opfører sig på Facebook. Det betyder, at hvis en bruger aldrig kommenterer, trykker synes godt om, klikker på et billede, o.s.v. i de opdateringer der kommer fra din side, så vil Facebook antage at den bruger ikke er interesseret i det, siden har at sige og sidens opdateringer vil ikke blive vist i brugerens nyhedsstrøm - til fordel for indhold fra andre sider eller brugerens venner, som brugeren interagerer mere med.
Alternativet - at brugerne skulle se alt det indhold, der var berettiget til at blive vist - ville være totalt uoverskueligt. Jeg mener at have set et tal på 1500 opdateringer om dagen - så meget indhold ville den gennemsnitlige bruger se i deres nyhedsstrøm hvis ikke der blev sorteret.
Det var den meeeeget korte forklaring. :-)
For dig som side-admin betyder det, at det er vigtigt, at du varierer dit indhold (tekst, billeder, video, links o.s.v.) fordi folk er forskellige. Nogle gider ikke læse tekst, men klikker hellere på en video. Andre gider simpelthen ikke videomediet, men vil hellere bare se på et billede.
Samtidigt bliver det i stigende grad nødvendigt, som Facebookside, at betale for at få sit indhold ud til folk. En studie fra social media bureauet Komfo, offentliggjort 6/12, viser at fra august til november i år er det antal fans en gennemsnitlig side når med det vi kalder organisk indhold - altså indhold, der ikke er betalt for at få vist - faldet med 42% (http://komfo.com/about/press/fan-penetration-on-facebook-decreased-by-42-since-august/).
Gratistiderne med andre ord ved at være forbi for Facebooksiderne, men det er ikke kun dårligt, for Facebooks annoncesystem er et hulens godt værktøj til at nå lige netop de brugere, som er potentielle kunder.
Sidst men ikke mindst er kvaliteten af det indhold du lægger ud i stigende grad vigtig. Jeg bliver ofte spurgt hvor mange gange man skal opdatere på en Facebookside om ugen og mit svar er altid: "Når du har noget at sige". Hvis man som side bare hovedløst spytter indhold ud blot for at sige et eller andet, så ender man med, at folk ikke interagerer og så bliver man med tiden sorteret fra.
Så: Lav godt indhold, varier formen, annoncér. Dét er de grundlæggende råd for Facebooksider anno 2014.
I øvrigt, har man en webshop, så er det utroligt let at måle om Facebook-annoncering virker. Eller, det er i hvert fald let når man kender annoncesystemet. Man indsætter blot et lille stykke kode - en "offsite conversion pixel" - på webshoppen og så kan man måle i kroner og ører, fra annonce til annonce, hvor meget indtægt der bliver genereret. D
Man behøver altså ikke diskutere stolpe op og stolpe ned om Facebook marketing virker - man kan bare måle det.
Mvh
David Lorentzen,
Socialization