Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kender du til CDN - og hvad er dine erfaringer?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 13
Indlæg ialt: 99
Fra  Medieland.dk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Godt nytår til jer alle, lad os sparke røv i det nye år :-)

Jeg driver www.medieland.dk, som sælger services såsom overførsel af video til DVD og computer reparation.
Da jeg pt. arbejder hårdt på at få hjemmesiden hastighedsopgraderet, har jeg tilføjet den til CDN - Content Delivery Network.

Er der nogen af jer, som har viden eller erfaring med, hvordan dette påvirker søgemaskineoptimering på min hjemmeside?

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Glen:
Da jeg pt. arbejder hårdt på at få hjemmesiden hastighedsopgraderet, har jeg tilføjet den til CDN - Content Delivery Network.

CDN har så og sige ingen effekt hvis du henvender dig til danske kunder, hvis hastighed er vigtig for dig, skal du overveje hvilken udbyder du ligger hos, ikke alle udbydere har god hastighed.

Tilmeldt 9. May 13
Indlæg ialt: 66
Fra  Rasmus-Koelln.dk Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 4. Oct 13
Indlæg ialt: 99
Fra  Medieland.dk Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Kølln:

Hej Glen

I forhold til rankings i Google så har det en negativ effekt hvis din hjemmeside
loader for langsomt.

http://www.mattcutts.com/blog/site-speed/

Derudover har det også en negativ indflydelse på bundlinien at have en langsom hjemmeside.

http://blog.kissmetrics.com/loading-time/ 

Du kan måle din sides hastighed her:

http://tools.pingdom.com/fpt/#!/dBH2w9/http://www.medieland.dk/

Yeps, I know. Det er også derfor jeg leger med CDN.   Men tak for linksene. Som du kan se på www.medieland.dk i Pingdom Tools, så synes jeg den loader ok hurtigt. Ville dog rigtig gerne have samlet alle CSS og Javascript filer, da det gør siden hurtigere. MEN så går der kage i siden. 
Så lige pt. ved jeg ikke rigtigt hvordan jeg klare det, men mon ikke jeg finder en løsning :-)  Måske skal man gøre det manuelt, istedet for at bruge joomla extensions til det. 

Tilmeldt 4. Oct 13
Indlæg ialt: 99
Fra  Medieland.dk Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

Glen:
Da jeg pt. arbejder hårdt på at få hjemmesiden hastighedsopgraderet, har jeg tilføjet den til CDN - Content Delivery Network.

CDN har så og sige ingen effekt hvis du henvender dig til danske kunder, hvis hastighed er vigtig for dig, skal du overveje hvilken udbyder du ligger hos, ikke alle udbydere har god hastighed.

Ok, det var nemlig det som jeg var i tvivl om. 

Jeg har købt et pro webhotel hos Meebox, som er ret hurtigt. Det er også lidt dyrt i forhold til almindeligt webhotel, men det er det værd.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Såfremt du gør det rigtigt, så skader det ikke din SEO, dog skal du være opmærksom på at hvis du ikke benytter canonical url meta tag på din side, til medieland.dk - Så vil det kunne skade din SEO.

Grunden til dette er at man vil kunne tilgå din side via din CDN url også (Jeg kan se du bruger cloudfront).

Helt reelt, hvad du skal gøre, er at lave en match, at hvis URL er lige med <hash>.cloudfront.net (Jeg vælger ikke at tage det rigtige link grundet af hurtig indexering på Amino), og så fortælle søgemaskiner at de ikke skal indexere siden, såfremt det er din CDN url, dog skal du samtidig lave en match, om den gerne må indexere dine billeder.

Jeg ved nogle CDN's har denne feature indbygget som du kan slå til, og de sørger for at der ikke bliver skabt duplicate content.

Men udover det, bør brugen af CDN 'oftest' give en forbedring, da du øger din concurrency i request download, fordi ja - du har 2 hostnames som der kan hentes data fra, og oftest er et CDN optimeret til at levere statisk indhold, hvilket mange hosting selskaber ikke gør.

Dog findes der bedre CDN's end cloudfront (efter min mening), som man kan benytte sig af.

Udover det, sender du mindre gennem din hosts internet forbindelse, hvilket kan øge hastigheden også, og CDN's har ofte en meget bedre peering end de fleste hosts har.

Så nej, det 'bør' ikke skade dig, men det KAN godt, såfremt du ikke løser dit duplicate content problem.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra Aarhus
Tilmeldt 21. Dec 13
Indlæg ialt: 138
Fra  RankScanner Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyt til Lucas - Rigtig godt indlæg. Og blot for at tilføje til det, så bør du programmeringsmæssigt kunne sætte dit site op på en sådan måde (fortrækkeligt via. .htaccess), at trafikken bliver henvist korrekt til CDN-URL'en, og du dermed undgår Duplicated Content.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Høj:

Lyt til Lucas - Rigtig godt indlæg. Og blot for at tilføje til det, så bør du programmeringsmæssigt kunne sætte dit site op på en sådan måde (fortrækkeligt via. .htaccess), at trafikken bliver henvist korrekt til CDN-URL'en, og du dermed undgår Duplicated Content.

Personligt vil jeg gerne have at mit faktiske indhold bliver indexeret på mit domæne og ikke et eller andet cloudfront domæne.. billeder, css og js filer derimod vil jeg gerne have bliver indexeret på CDN, samtidig ville jeg lave et CNAME f.eks, static.domain.com, fordi så selv hvis folk linker til mine billeder, er det mit domæne der indgår i URL'en.

Aldrig på noget tidspunkt ville jeg fortælle google de skal indexere CDN istedet for det faktiske domæne, udover hvis det www.domain.com er hosted på CDN.. (http://www.lucasrolff.com/ køre f.eks, direkte på CDN), hvor o.lucasrolff.com er origin, her er der fortalt, at google skal indexere www.lucasrolff.com, og ikke o.lucasrolff.com.

Så kommer an på hvad man vil opnå :) Hvis man vil have google til at indexere siden indhold på CDN, syntes jeg personligt er mærkeligt, og det er vel domænet og ikke cloudfront domænet der skal indexeres?

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 4. Oct 13
Indlæg ialt: 99
Fra  Medieland.dk Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lucas - Hosting4Real:

Martin Høj:

Lyt til Lucas - Rigtig godt indlæg. Og blot for at tilføje til det, så bør du programmeringsmæssigt kunne sætte dit site op på en sådan måde (fortrækkeligt via. .htaccess), at trafikken bliver henvist korrekt til CDN-URL'en, og du dermed undgår Duplicated Content.

Personligt vil jeg gerne have at mit faktiske indhold bliver indexeret på mit domæne og ikke et eller andet cloudfront domæne.. billeder, css og js filer derimod vil jeg gerne have bliver indexeret på CDN, samtidig ville jeg lave et CNAME f.eks, static.domain.com, fordi så selv hvis folk linker til mine billeder, er det mit domæne der indgår i URL'en.

Aldrig på noget tidspunkt ville jeg fortælle google de skal indexere CDN istedet for det faktiske domæne, udover hvis det www.domain.com er hosted på CDN.. (http://www.lucasrolff.com/ køre f.eks, direkte på CDN), hvor o.lucasrolff.com er origin, her er der fortalt, at google skal indexere www.lucasrolff.com, og ikke o.lucasrolff.com.

Så kommer an på hvad man vil opnå :) Hvis man vil have google til at indexere siden indhold på CDN, syntes jeg personligt er mærkeligt, og det er vel domænet og ikke cloudfront domænet der skal indexeres?

 

hej Lucas

Tak for alt informationen, det var bestemt nogle ting som jeg ikke vidste.  Jeg har fjernet CDN igen, da jeg ikke synes fordelen opvejede besværret ved at sikre sig mod DC. Endvidere kunne jeg faktisk næsten ikke se fordelen for mit vedkomne.

Også et tak til Martin

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)