Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag ved køb af bil til medarbejder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har søgt internettet samt Amino tyndt, men har ikke kunne finde et svar på mit specifikke spørgsmål.

Jeg står og skal til at anskaffe mig en bil til en nyansat kørende sælger. Alternativet er at lade ham køre i sin privatbil imod at få kørepenge, men med op til 60.000 km/år, er denne model ikke attraktiv.

Bilen bliver stillet til rådighed for medarbejderen til udførsel af hans hverv, hvor han får mulighed for at tage bilen til og fra arbejde, da han 3 ud af ugens 5 dage kommer til at køre direkte til og fra kunder uden at runde virksomheden først. Han kommer til at underskrive en tro og love erklæring på, at bilen kun i forbindelse med hvervet.

Bilen der er fundet, er en Ford Fiesta 1,6, som fra ny - på hvide plader - koster cirka 200.000, og som lettere brugt (kørt max 15.000 km) koster cirka 160.000 kroner.

Som jeg ser det, har jeg 3 valgmuligheder:

1) Køb af fabriksny bil på gule plader.
1.1) Her skal bagsæderne pilles ud, da det i så fald er en varevogn (?). Dette er upraktisk, da vi kan risikere at skulle 3-4 mand til messe, og derfor ikke nødvendigvis behøver køre i 2 biler. Dertil skal det siges, at den nye sælger er minimum 190cm høj, og i en van kan førersædet ikke altid skubbes langt nok tilbage til at føreren kan få en behagelig siddeposition.
1.2) Dog er det praktisk, da både købsmoms og driftsmoms kan trækkes fra.

2) Køb af fabriksny bil på hvide plader.
2.1) Nu er der så bagsæder i bilen, så føreren kan skubbe sædet helt tilbage, få en behagelig position og der kan komme mere end 1 passager med.
2.2) Men nu er det på hvide plader og derfor kan købmomsen pludselig ikke trækkes fra. Og hvad med driftsmomsen?

3) Køb af lettere brugt bil på hvide plader.
3.1) Der er samme komfort som 2.1
3.2) Der er samme ulemper som 2.2

Derfor er mit spørgsmål: Er mine egne betragtninger ovenfor helt forkerte, og hvilken model er den bedste?

Jeg er interesseret i at handle en så billig bil som muligt, og derfor er momsfradraget ved køb en utrolig positiv ting.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsfradrag er egentlig meget simpelt.

Gulplade = momsfradrag.
Hvidplade = intet momsfradrag (heller ikke på drift). 

Selve momsfradrag for anskaffelse af bilen, er ikke så afgørende i ovenstående spørgsmål, som momsen på driften, da et kørselsbehov på ca. 60.000 kr. årligt hurtigt kan koste omkring 150.000 kr. - 180.000 kr. at drifte (ved 2,50 - 3,00 kr. pr. km).

Det kan bedst økonomisk betale sig økonomisk at købe en gulpladebil.

Michael:

1) Køb af fabriksny bil på gule plader.

1.1) Her skal bagsæderne pilles ud, da det i så fald er en varevogn (?). Dette er upraktisk, da vi kan risikere at skulle 3-4 mand til messe, og derfor ikke nødvendigvis behøver køre i 2 biler. 

Hvis dette er det overvejende argument, så er det nok billigst at køre i 2 biler, frem for at køre i én bil på hvide plader! For I skal køre rigtig mange gange til messer, for at bruge de penge, som momsen årligt kommer til at koste.

Michael:

3) Køb af lettere brugt bil på hvide plader.

Køb af en brugt bil er som regel billigst, men da kørselsbehovet er så stort som dit, så ville jeg foretrække en bil, der har kørt så få kilometer som muligt fra start, dvs. en ny, eller en bil som har kørt under 20.000 km.

Michael:

Jeg er interesseret i at handle en så billig bil som muligt, og derfor er momsfradraget ved køb en utrolig positiv ting.

Min anbefaling er, at købe en ny bil på gule plader.

Se om I kan finde en model, hvor der er god plads til benene, så det alligevel er muligt at få plads til din sælgers lange ben. Ondt i ryggen kan jo ende med sygedage på et tidspunkt, og med 60.000 km. årligt, så skal det også være behageligt at sidde i bilen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Bilen bliver stillet til rådighed for medarbejderen til udførsel af hans hverv, hvor han får mulighed for at tage bilen til og fra arbejde, da han 3 ud af ugens 5 dage kommer til at køre direkte til og fra kunder uden at runde virksomheden først. Han kommer til at underskrive en tro og love erklæring på, at bilen kun i forbindelse med hvervet.

Jeg vil tro du skal kombinere tro og love erklæring til hvidplade bil der kommer med hjem, men en nøje ført kørebog der dokumenterer, at der ikke er kørt privat.  Andre kan vide mere om disse regler da selve rådigheden, når bilen holder i privaten - er vanskelig at håndtere.

Michael:
2.2) Men nu er det på hvide plader og derfor kan købmomsen pludselig ikke trækkes fra. Og hvad med driftsmomsen?
samme - ikke momsfradrag på drift af hvidpladebil - hverken benzin, parkering, storebæltsbro eller andet 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra et økonomisk perspektiv er det svært at argumentere imod en gulpladebil. Der hvor hvidplade biler for alvor bliver relevant er derimod når det kombineres med en fleksibel lønpakken, altså evt gør det ud for en andel af lønnen.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for svarene. Det blev jeg en del klogere af.

Så vil jeg se om jeg kan finde en lettere brugt på gule plader, selvom de ikke ligefrem hænger på træerne.

Alternativt må der bestilles en ny, og så må vi leve med leveringstiden. :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)