Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skifter jeg et I/S til et IVS?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Jul 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Hvordan får jeg et IVS, og hvordan skifter jeg min selskabs form fra et I/S til et IVS?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du ikke. Et IVS kan kun stiftes kontant. 

Du opgør resultat i jeres IVS - sælger inden alle aktiver der findes i det til jer selv eller en trediepart med moms på  - og sikrer det er til en pris absolut ikke under markedsværdi - som I dokumenterer

I tager den den indtægt og moms ind i regnskabet, så der ikke er aktiver der bare er "forsvundet" på nogen måde

Så laver i slutregnskab i jeres I/S - laver evt skatteregulering af driftsresultat og fordeler overskuddet som det står i I/S aftalen (og uden nogen som helst aftale - lige mellem jer) og opgiver det overskud til skat i rubrik 111 og frem

I stifter et IVS fra nyt og kan gøre det inden i lukker jeres I/S eller det IVS kan købe aktiver af jeres I/S og videreføre dem der, men IVS kræver helt enkelt kontant stiftelse så det gamle I/S må lukkes

Læs lidt om IVS

IVÆRKSÆTTERSELSKAB og

LIDT "BREVKASSE" IVS 

VH John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet er der tale om en virksomhedsoverdragelse..... Så hvis aktiviteten skal fortsættes i et IVS er det virksomheden som helhed der skal vurderes til markedspris incl goodwill.

Det at handlen skal ske til markedsvilkår betyder dels at IVS skal stiftes med kapital nok. Dels at fortjensten vil udløse SKAT personligt. Når der så på st senere tidspunkt evt omdannes til et aps - så er det blevet til et dyrt aps.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

hvis aktiviteten skal fortsættes i et IVS er det virksomheden som helhed der skal vurderes til markedspris incl goodwill.

Det at handlen skal ske til markedsvilkår betyder dels at IVS skal stiftes med kapital nok. Dels at fortjensten vil udløse SKAT personligt. Når der så på st senere tidspunkt evt omdannes til et aps - så er det blevet til et dyrt aps.

good point - det peger jo på, at hvis der er goodwill så kan det måske nok bedre betale sig, at gå direkte til ApS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Processen afhænger primært af om der er værdier i dit I/S. Hvis I er startet i 2013 og ikke rigtigt kommet i gang, indeholder det næppe værdier af betydning. Du kan altid drøfte dette med SKAT på tlf. Hvis dette er konklusionen er det enkelt nok: I/S skal lukkes og IVS skal startes. Det behøver slet ikke betyde noget væsentligt skattemæssigt.

Læs i øvrigt min komplette guide om IVS, som du finder link til på vores tema: www.ditselskab.dk/ivs

Hvis I/S'et indeholder værdier, så skal du måske overveje en skattefri virksomhedsomdannelse. Tjek min artikel herom, hvor du også kan se en video om dette emne. http://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefri_virksomhedsomdannelse

Under alle omstændigheder skal du nok regne med en rådgiver, og du kan selvfølgelig rette henvendelse, hvis du har lyst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Hvis I/S'et indeholder værdier, så skal du måske overveje en skattefri virksomhedsomdannelse
dog ikke til IVS som spørger vil - så er vi inde i APS

God ide med rådgiver -visse penge kan være de dårligste man nogen sinde har sparet - valg af ret selskab og korrekt evt lukning af eksisterende er vigtig beslutning

Enig i, at det sagtens kan være der slet ikke er aktiver og andet i det eksisterende, men er det - skal de ud til markedspris

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

der står "skifter" i spørgsmålet og ikke "omdanner". Man kan udskifte I/S med et IVS. man kan ikke omdanne et I/S til et IVS.

PS: I øvrigt kan man ikke stifte et IVS ved apport indskud men med 1 krone, efter stiftelsen burde man kunne anvende IVS'et i en omdannelse... eller en kapitalforhøjelse med indskud af værdier

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
der står "skifter" i spørgsmålet og ikke "omdanner". Man kan udskifte I/S med et IVS. man kan ikke omdanne et I/S til et IVS.

Det er jeg med på, men du skrev jo 

 Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Hvis I/S'et indeholder værdier, så skal du måske overveje en skattefri virksomhedsomdannelse 
Det kunne jo så se ud som om omdannelse var en løsning for trådstarters IVS   -men det er så kun til APS ikke til IVS - og ja APS kan let være den gode løsning (mere så trådstarter ikke forvirres over skattefri virksomhedsomdannelse
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Jul 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror i det ville være lettest, at skifte sit I/S til et IVS ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)