Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg salg af brugt udstyr?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Lars Bjørstrup - Nu med farve Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop (gen)startet min enmandsvirksomhed hvor jeg farvelægger og illustrerer.

I den forbindelse har jeg en digital tegneplade købt sidste år som en kollega på tegnestuen gerne vil købe. Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg bedst gør dette. Han vil gerne betale den af med et par tusind om måneden - og han har eget firma også.

Skal jeg skrive han en faktura hver måned (fra min Dinero login) eller hvordan gør jeg det nemmest (og korrekt)?

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det er med skat / moms osv. i den forbindelse?

Lars Bjørstrup

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens lave en faktura som så bliver betalt løbende. Så deludligner du bare.

Den ene side af bogføringen er så kunden. Den anden side afgøres af hvor du i sin tid har bogført tegnepladen. Hvis den står som et aktiv så skal du trække den ud derfra og beregne et evt tab eller gevinst.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Lars Bjørstrup - Nu med farve Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar Claus.

Jeg har endnu ikke bogført tegnepladen - jeg har genstartet min virksomhed i år og pladen er købt og betalt for omkring et år siden så det er muligvis for sent at trække fra osv.

Jeg må lige kikke på om jeg kan tilføje den som aktiv i Dinero og trække den ud derfra igen. Jeg går ud fra at de er et tab da jeg sælger den billigere end jeg selv købte den for.

Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver i mine øjne rod

Du har købt den plade for et år siden som privat går jeg ud fra (hvis du havde købt den i virksomheden som du lukkede, skulle du ha solgt den ud af virksomheden til dig selv - med moms - inden du lukkede, ellers har du jo slet ikke lov til at eje den plade idag.)

Du kan ikke bogføre køb der ligger 1 år inden du startede, men HVIS du har betalt pladen personligt, kunne du sælge den til virksomheden for markedspris,og få penge af virksomheden

Du kan bare ikke gøre det nu, og så straks sælge den videre til en anden pris, for så snyder du skat - du ville højst kunne sælge den til virksomheden til helt samme pris du sælger den videre for, for det ville jo vise markedsprisen

Konklusion: Du har forhåbentligt ikke bare beholdt en plade købt med momsfradrag i virksomheden, uden at betale for den, inden du sidst lukkede virksomheden . det vil du kunne straffes for - og du bør helt klart holde den helt uden for virksomheden når du videresælger den nu - det er dig som privat person der sælger den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Lars Bjørstrup - Nu med farve Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar John,

Ja den er købt som privat person. Min virksomhed lukkede for flere år tilbage. Jeg har ikke købt den med momsfradag eller noget - jeg tegnede for avis og havde ikke registeret mig som virksomhed på det tidspunkt.

aha .. som jeg forstår så er det bedste at gøre at holde den helt uden for mit firma - og så sælge den til ham som privatperson. Jeg går ud fra at han så stadig kan trække den fra som udgift i sit regnskab?

Hvad gør man egentlig som privatperson når man sælger noget - skal han have en regning?

Lars Bjørstrup

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46501
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har intet ud af at købe den ind i firma og så sælge til helt samme pris

Du sælger den som privat person og ja han skal ha en regning uden moms - hvor du kan skrive - navn og adresse så du let kan identificeres og betaling over xx rater med kr xxx per gang - og ja så kan han trække den fra i sit regnskab

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Lars Bjørstrup - Nu med farve Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt ... Mange tak for dit svar John

Lars Bjørstrup

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)