Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed solgt, hvad gør vi med pengene?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er to drenge som har drevet virksomheden Style Guy (www.StyleGuy.dk), men har nu fået den solgt. Virksomheden står som en enkeltmandsvirksomhed, da den blev stiftet da vi begge var under 18. Men nu er vi over 18 år, og har så lige fået den solgt. Den står i min fars navn, det vil derfor sige et han faktisk ejer den og pengene. Vi har bare "drevet" den for ham. Han har intet med virksomheden at gøre dagligt, der er det os som styrer det hele.

Men ihvertfald har vi fået den solgt. Nu er det så bare at vi ikke ved, hvordan vi lettest får fat i de penge som står i virksomheden. Man kunne jo ansætte os og så får vi løn som en alm. ansat. Dette kræver dog bare en helveds masse administrationsarbejde, som vi ikke ønsker.

Vi ved ikke lige helt hvad der ellers er af muligheder, for at få fat i dem, uden vi skal betale alt for meget skat osv. af dem. Min fars nævnte noget med at man kunne stifte et ApS og så i vores eget navn. (De penge der står i virksomheden nu er over 50.000) Så skal vi ikke betale nær så meget firmaskat eller?

Vi ønsker hjælp fra folk som har prøvet nogen lignende eller bare ved en masse om dette.

Mvh.

Andreas & Martin

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror den er svær. I skal passe meget på hvad i gør. Jeg kan se flere mulighedder.

1) Hvis det ikke er mange milioner det drejer sig om kunne din far betale skat af dem og så give gaver til jer over en række år. Det skal dog ikke være super mange penge for det er begrænset hvor store gave man bare må give uden skat kommer ind over.

2) Hvis i vil starte en ny virksomhed kunne det være en mulighed at han skød pengene i jeres næste projekt med meget fordelagtige vilkår for jeg. Evt. i kombination med 1

3) En af de andre gamle tricks i bogen er hvis i vil bruge nogen af pengene på fast egendom kan han købe den og renovere den for så at sælge den til jer. Jeg mener det kan gøres til den offentlige vurdering -15%. Du har så reelt flyttet penge fra ham til jer. Hvis i bor i lejlighedden kan i så score gevinsten når i flytter og den er skattefri for jer. Samtidig kan han sikkert trække fra da det var en investering fra hans side.

Jeg tror ikke der er nogen helt 100% legale måder hvor man ikke bøjer reglerne lidt. SKAT er rimelig skarpe på om du flytter penge fra forældre til børn da det er en måde at omgå arvebeskatningen på. Jeg vil anbefale i snakker med en revisor før i går noget som helst. Det her er et minefelt og det er meget let at gøre noget forkert!

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Andreas,

når din far har drevet virksomheden som enkeltmandsvirksomhed, så er overskuddet beskattet eller vil blive det.

Han vil nok indefor lovgivning og skat kunne give dig din del, men der nok svære med Martins del.

Et eller andet siger mig dog, at I bør forsætte ad iværksætter vejen. I har nu haft en succes, så gå efter den næste. Ideen med et aps er derfor jo oplagt. I kan stifte det alle tre i fællesskab og finde en ny ide.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Din far opretter en virksomhed.

Du og din makker laver en privat faktura (hvis beløbet pr person er under 50.000) til din far for alle de arbejdsopgaver i har ydet i hans virksomhed.

Din far trækker udgiften fra og betaler dermed ikke skat. I betaler b-skat af beløbet i modtager - din far lukker virksomheden. På den måde undgår i at betale dobbel skat.

Hvis der er tale om mere end 50.000 som i hver især skal have, må i oprette en virksomhed, enten i/s og deler fortjenesten, eller 2 enkeltmandsvirksomheder og fakturerer hver især.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

R-M:

Du og din makker laver en privat faktura (hvis beløbet pr person er under 50.000) til din far for alle de arbejdsopgaver i har ydet i hans virksomhed.

Din far trækker udgiften fra og betaler dermed ikke skat. I betaler b-skat af beløbet i modtager - din far lukker virksomheden. På den måde undgår i at betale dobbel skat.

Hvis der er tale om mere end 50.000 som i hver især skal have, må i oprette en virksomhed, enten i/s og deler fortjenesten, eller 2 enkeltmandsvirksomheder og fakturerer hver især.

Den måde virker også bare lidt "lusket", jeg har selv tænkt over den før. Men tror ikke det vil gå.

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Uden at snyde, og det går jeg ikke ud fra din far og I er vilde med så er der kun

1. Din far har haft jer ansat og giver jeg løn - helt almindelig a løn - uanset hvad, kan han aldrig betale cpr personer noget som helst uden fuld indberetning som løn/a-skat

2  Din far sælger alt til jer til absolut mindst markedspris/kostpris inkl moms og får gjort regnskabet op og betaler skat af overskuddet.

3  der er ikke mulighed for I kan fixe noget via et ApS eller andet - alt andet end at din far som ejer får afsluttet rent er svindel og vil ramme ham og mulighvis jer (og nettet er altså offentligt) - så enten - ren løn for korrekt udført arbejde og den administration der er med det - eller far beskattes fuldt af overskud

Han må ikke/I må ikke beholde computer/telefon og andet som er trukket fra i overskud/moms i virskomheden - alt skal afregnet

Gør det nu korrekt og kom videre - I vidste det ville ske for det har I haft oppe før og er blevet voldsomt advaret mod den metode i valgte- Det er ikke så slemt med den adminstration med løn - Vil I drive noget seriøst kan I sagtens løse den administration, men det kan let være for sent, for I kan ikke ændre 2013 regnskab med ny løn uden skattesvindel.

Swcotspain har jo ret i at far kan give søn en gave, men det løser ikke fars problem med skat af overskud, for det skal være skattede penge, og med vennen martin oven i, bliver det noget rod. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

R-M:

Din far opretter en virksomhed.

Du og din makker laver en privat faktura (hvis beløbet pr person er under 50.000) til din far for alle de arbejdsopgaver i har ydet i hans virksomhed.

Din far trækker udgiften fra og betaler dermed ikke skat. I betaler b-skat af beløbet i modtager - din far lukker virksomheden. På den måde undgår i at betale dobbel skat.

Hvis der er tale om mere end 50.000 som i hver især skal have, må i oprette en virksomhed, enten i/s og deler fortjenesten, eller 2 enkeltmandsvirksomheder og fakturerer hver især.

Hans far HAR en virksomhed - det er jo den der nu har overskuddet ????

Man må IKKE lave en privat faktura for arbejde sådan uden videre - men man må få løn. Det gør heller ikke en større forskel. Løn indberettes som a-skat -

Honorar (Som fakturaen ville være og som givet her var ulovligt) SKAL daddy indberette som Bidragspligtig b-skat = helt samme skat og helt samme administration via e.indkomst

De 50.000 har intet at gøre med at de må oprette virksomhed - det er grænsen for momspligt og ikke for virksomhedspligt 

3 forkerte ud af 3 er ikke så ringe enda- sorryBig Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Tak fordi du vil bruge tid på at besvare vores spørgsmål endnu engang.

Vi vil gøre det lovligt, derfor bliver det nok også løsning 1 vi vælger, med at blive ansat og få udbetalt en rimelig løn pr. måned. Vi vil gerne have afregnet lønnen, så vi begge stadig kan modtage SU. Jeg ved ikke om vi kan køre det over frikortet, det er 42.800 kr årligt. og min SU for i år ligner omkring 34.836. Hvis jeg så skal have udbetalt løn og det ikke skal beskattes med 39% så er det jo ca. kun 8.000 jeg må "tjene" årligt. Så kan det jo godt tage lidt tid at få alle pengene hjem. Derfor tænker vi at de bare må blive beskattet med de 39%, og så få alle penge udbetalt i år.

Lyder det ikke mest fornuftigt?

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan lige i runde tal, så bruger du jo 34.836 af frikortet på SU og har vel så ca 6.000 kr tilbage - som du ikke skal af med skat af.

resten vil ligge på ca 44% inkl. am bidrag som du ikke kommer uden om og ikke 39% - så ja det vil tage tid. Din far er jo nødt til at køre virksomheden indtil al løn er betalt omg med måske 6000 kr til hver vil det jo taget lidt tid, så jeg tror jeg ville bide i den sure citron og få udbetalt løn og betalt skat så resultatet er 0 inden en lukning  til dig og Martin

jeg ville garanteret få en økonomimand/revisor til at se på det, så regnskabet var 100% sikkert i forhold til hvad lønnen skal være, og optimere alt, det er pengene værd vil jeg bestemt mene.

Jeg synes det er en skidt ide at skulle køre virksomheden videre for at I skal få løn, for det forudsætter I arbejder så lønnen er i forhold til indsatsen hvert år, og jeg synes, som jeg hele tiden har gjort, at I skal eje virksomheden, evt i I/S eller IVS form

Der er ikke snuptagsløsninger - der er kun at få afsluttet regnskabet korrekt for virksomheden og få dens aktiver solgt korrekt ud til dig og Martin eller andre, så ikke din far ryger i kløerne på skattefar.

Det gode er, at I ikke lyder til at komme i problemer i forhold til SU loftet men I skal jo sørge for, at der ikke er problemer den vej.

Det er IKKE svært at registrere som arbejdsgiver og indberette skat via e.indkomst i skat.dk og det er direkte let via danløn hvis virksomheden laver aftale med dem - tager lidt tid med registrering og så 15 kr i omk per løn

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Så du synes vi i første løn udbetaling skal få udbetalt det hele? Og ikke dele det op i 2-3 måneder?

Ved du om jeg så bliver beskattet af lønnen eller SU'en, når jeg overstiger de 42k? Er det lige meget hvilken af dem? Eller er det bare af min samlede inkomst for 2014?

vi vil også stå for vores evt næste firma selv, det var kun fordi vi var u. 18.

Vi har faktisk lavet en aftale med danløn for 2-3 uger siden, vores OS02 aftale mangler bare. Vil lige høre hvordan det går med den.

Jeg har bare ikke helt forstået det med e-indkomst. Farmand skal også stå som arbejdsgiver så vi kan indbetale atp. Ang ferieløn det behøver man da ikke, gør man? Synes det stod som om man ikke skulle indberette det i danløn

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)