Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kinesisk en god idé?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er cand.merc. uddannet, der i 2007 var i Kina for at lære kinesisk (fra scratch). Sidenhen fik jeg job i dk (som ikke havde noget med Kina at gøre), og jeg har fra da af ikke trænet eller studeret kinesisk.

Nu står jeg i den situation, at jeg er jobsøgende, og jeg overvejer, om jeg skal bruge min ledige tid på at genoptage mit kinesiske. Jeg er begyndt på repetition, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er et reelt behov derude i erhvervslivet for DANSKERE der kan kinesisk (vs. kinesere)? Og hvem de i så fald typisk gør brug af? 

Ellers vil det jo være spild af tid ;-)

Jeg søger nogle konstruktive svar fra folk, der ER derude i erhvervslivet, og har egne erfaringer at trække på.

Mvh

Mette Olsen 

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 61
Fra  Kinabureauet Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette, 

Med en cand.merc kunne det godt være at du ville kunne finde et job hvor det er et plus at kunne kinesisk.

For mit eget vedkommende, oplever jeg at alle siger danskere skal lære kinesisk, fordi der er et behov, men markedet siger noget andet.. der er ikke ligefrem stor efterspørgsel for danskere der kan kinesisk efter min mening. Efter en tid med meningsløs søgen, valgte jeg at starte mine egne virksomheder, og der har jeg virkelig haft brug for mit kinesisk.

I Wincint I/S, et startup jeg startede med min taiwanesiske ven, er det tit at jeg skal ringe til vores kinesiske programmør, fabrikken i Taiwan eller snakke med vores ansatte på kinesisk. Meget email korrespondance foregår på kinesisk, og manualer til tekniske dele til vores hardware er på kinesisk.

Jeg tror at danskere generelt ikke tror på at andre danskere virkelig kan lære kinesisk, så de vil hellere finde en kineser, så de er 100% sikker på at de kan kommunikere.. jeg tror det vil være svært at ændre denne tankegang, så min anbefaling vil være at starte dit eget, og udnytte din klare fordel i forhold til handel mellem Danmark og Kina.

Før dette arbejdede jeg hos et kinesisk reklamebureau i Tianjin, hvor 98% af kommunikationen foregik på kinesisk. Før dette, studeredede jeg et par år kinesisk i Kina og et par år i Danmark. 

 

Professionel hjælp til oversættelse, rådgivning og markedsføring til det kinesiske marked. www.kinabureauet.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)