Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er TLD vigtigt for SEO? .com vs .net

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa! 

Min partner og jeg er kommet i en lidt kedelig situation. 

Vi har fundet et rigtigt godt (Internationalt) firmanavn hvor .com domænet er ejet af en virksomhed som ikke har indhold på siden, men heller ikke vil sælge domænet til os.

I vores tilfælde er hjemmesiden vores produkt og vi regner med at søgemaskinerne kommer til at betyde 95% for vores trafik.

Spørgsmålet går derpå - Betyder TLD noget for SEO? Der er stor uenighed blandt folk på nettet som kun mener at man skal passe på ikke at sende trafik til det forkerte domæne

Vi kan ikke få .com men hvad er så bedst? .net eller .org?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på hvad jeres projekt er. Hvis det er et community, open source eller andet i den stil så vil jeg vælge .org. 

Mht. søgemaskiner så er TLD kun én ud af mange faktorer som har vægtning mht. SEO. Der kan efterhånden skrues på så mange ting så et dårligt domænenavn kan vinde over et godt ved at fokusere på nogle af de andre ting.

Men generelt så er der 3 ting der slår alt: indhold, indhold og indhold.

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Klart .net medmindre det er et opensource eller non profit projekt. 

Mht. SEO er det dog ikke så vandvittigt afgørende. Der kan være en tendens til at nogle TLD'er er nemmere at ranke end andre, men .NET og .COM er fornuftige begge to og jeg tvivler på at det kommer til at betyde noget i fremtiden.

Der hvor det kommer til at betyde noget for jer, er at jeres brand er optaget på .com. Så nok folk snakker om jer - så vil mange ganske naturligt forsøge at finde jer på .com.

Så overvej om det måske er værd at lede efter et andet navn?

\Mikkel

Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de hurtige svar!

Jeg forstår hvad i mener og syntes det er lidt af et dilemma. 

Jeg har lige kigget endnu engang på vores foretrukne navn og kan nu se at ejeren af domænet på mindre end en uge har re-directet vores navn til et andet firma... 

Jeg tror vi skal gå i tænkeboks igen mht. navnet... :(

Mange tak for input!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

.com er kun et ud af en række af generiske topdomæner, som ikke er målrettet et bestemt sprog, land eller region. Rent seo-mæssigt er det derfor vigtigt at hjemmesiden er korrekt opsat med sprogindstillinger på selve siden og i google/bing webmaster tools. Om du vælger den ene eller anden af disse gTld'er er ikke så vigtigt rent seo-mæssigt, men folk tolkning/forventning til hjemmesidens indhold kan påvirkes af .tld'en. 

Andre domæner er som udgangspunkt knyttet til bestemte regioner eller lande. Disse vil være et "dårligt" valg til en international hjemmeside, men også her bliver betydningen af .tld udvandet, hvis hjemmesiden sættes korrekt op til f.eks. flere sprog.

Jeg ville vælge en af følgende: .com, .net, .biz, .int, .pro, når det er til en international virksomhed. Undgå gccTLD'er (.nu, .as etc) da det stadig er landedomæner, selv om google betragter dem som generiske.

https://support.google.com/webmasters/answer/1347922?hl=da 

(.net står sjovt nok to gange under gTLD'erSmile)

Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten. 

Tak for svaret!

Jeg tror dog at når .com er taget (Ganske vidst kun til re-direct) er det en skidt idé at have vores firma på .org

Jeg har lige netop opdaget at ejeren af domænet vi gerne ville have har solgt og at det andet firma bruger "Vores navn" til at dirigere traffik ind på deres eget site.

Jeg er helt enig med dig omkring tolkning af TLD. Selvom det kan være en detalje er det trods alt en ting jeg selv kigger på når jeg skaber mig et billede af et site. Har aldrig været en tilhænger af .nu (Eller .me for den sags skyld).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bedste løsning er nok at finde et unikt navn, købe relevante .tld'er og redirecte dem til .com, så samme problem i omvendt rækkefølge ikke opstår senere.

Det vil også være en god idé at varemærkebeskytte jeres navn i det omgang jeres pengepung rækker. Det er til at betale inden for EU, men internationalt er det en dyr fornøjelse.

Om ikke andet bør i tjekke om jeres navn krænker andres rettigheder: http://www.dkpto.dk/soeg-i-online-registre.aspx , så i ikke mister domænet senere.

Tilmeldt 13. Oct 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow! 

Så lærte jeg også noget nyt idag! 

Tak for det Karsten :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)