Jeg har netop i dag startet en konkurrence på Facebook, for en frisør i Esbjerg, som jeg 'hobby' roder lidt med.
Konkurrence er den sædvanlige, at folk skal synes godt om siden og dele opslaget, for at være med i konkurrencen.
Men, nu har jeg så det problem, at jeg kun kan se 2 af dem, der har delt opslaget. På Facebook indblik kan jeg imidlertid se, at der indtil nu er 7 delinger af opslaget?
Hvorfor er der denne forskel, og hvordan kan jeg komme til at se alle dem, der har delt?
Der kan generelt være lidt problemer med Facebooks statistikker og ofte har det at gøre med folk privatindstillinger. Jegnkunne forestille mig at det også er problemet her, hvis ikke det på nuværende tidspunkt har rettet sig.
Jeg ville ikke bekymre mig synderlig meget om det hvis jeg var dig. Til gengæld ville jeg bekymre mig om at dit "hobby"-projekt er underlagt helt almindelig dansk markedsføringslov hvad enten det er hobby eller ej og krav om deling for at deltage i en konkurrence bliver af forbrugerombudsmanden tolket som værende sidestillet med at udsende uopfordret elektronisk post - eller i daglig tale: spam. Bøderne starter på 10.000 kroner.
Mvh
David Lorentzen, Socialization
Hos Socialization er vi specialister i Facebook. Sparring, rådgivning, kurser, foredrag, annoncering. Ring 49 70 49 70 og hør mere.
Nej, det har ikke rettet sig særlig meget. Jeg har også luret, at det skyldes folks indstillinger. Der er jo desværre ikke rigtigt noget at gøre ved det.
Og ja, Facebook vil vist heller ikke have, at man på den måde opfordrer til at dele, for at være med i en konkurrence. Jeg er nu ikke vildt bekymret, for der er et hav af den slags på Facebook. En ting er dog sikkert - det er sidste gang, at det bliver gjort på den måde!
Facebooks egne regler finder du ved at søge på FB page guidelines.
Andre kilder er forbrugerombudsmandens standpunkt om sociale medier, som i sin fulde titel hedder noget med de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt om sociale medier af 3. maj 2012 - eller noget i den stil.
Forbrugerombudsmandens hjemmeside har i øvrigt vanvittigt meget materiale, fortolkning og eksempler liggende.
Min egen lille liste over ting folk skal have læst hvis jeg skal tage dem seriøst som nogen jeg kunne betro en opgave med markedsføring på Facebook er:
- Standpunktet
- Markedsføringsloven
- Facebook Page terms
- Facebook Advertising Guidelines
Ikke at have sat sig ind i mindst de dokumenter svarer til at påstå, at man er kørelærer uden at have læst færdelsloven.
Mvh
David Lorentzen, Socialization
Hos Socialization er vi specialister i Facebook. Sparring, rådgivning, kurser, foredrag, annoncering. Ring 49 70 49 70 og hør mere.
Med andre ord, må jeg bed folk om dele opslaget så deres venner kan får gavn af det. Men skal bare gøre opmærksom på det er nok med synes godt om for være med i konkurrencen ?
Så kan man jo formulerer så folk alligevel dele den, ...