Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investere i mindre virksomhed.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere,

Jeg har fået tilbuddet at investere et mindre beløb i en opstarts virksomhed. Jeg føler, at ideen er ganske god samt stadie 1 platformen er god. 

Jeg vil gerne investere lidt i firmaet. Jeg har kun skrevet mails med CEO - han svarer hurtigt og fornuftigt. Hvad sikkerhed har jeg i at overfører penge til ham? Jeg modtager et sted mellem 1 - 2 % af virksomheden og han siger at jeg til hver en tid kan exit og få pengene retur. Men hvordan afgøre man min profit f.eks efter 2 år? 

Tilmeldt 11. Feb 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Se hans forretnings plan, så skulle du gerne kunne regne dig frem til dækning/afkast.

for 1-2% håber jeg det er et relativt lille beløb du skal skyde ind, ellers forlang det ti dobbelte.

- Jeg tænker lidt over det med at du til enhver tid kan hoppe fra og få pengene retur, det forstår jeg ikke rigtigt.  

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12672
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

kamuk000:
han siger at jeg til hver en tid kan exit og få pengene retur

Det lyder da lidt mærkeligt for de søger vel en investor fordi de mangler penge?  Hvordan vil de så pludselig kunne financier din evt. pludselige exit? 

Fra Espergærde
Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 33
Fra  BrighterDay Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kamuk,

Man må vel retfærdigvis sige, at enhver investering har et risikoelement i sig. Ultimativt kan alle pengene tabes, hvis den gode ide skulle vise sig ikke at holde som forventet. Det bør man vide og acceptere (og kunne tåle rent økonomisk).

Men så er der jo også en up-side - altså en mulighed for en (pæn) økonomisk gevinst når du laver exit.

Et generelt princip er, at jo mere risiko jo større forrentning af den indskudte kapital og/eller jo mere up-side skal der gerne være ved exit.

Hvilken sikkerhed har du: Ja, vel principielt ingen - men da du får en ejerandel for indskuddet, så ejer du jo en tilsvarende del af alle de aktiver virksomheden besidder. Deri er der nogen sikkerhed, men igen - den kan også gå i nul under uheldige omstændigheder.

Da du køber en ejerandel for dit indskud, kan du ikke på forhånd fastsætte en forrentning - det vil helt konkret afhænge af årets resultat og hvor meget af dette virksomheden beslutter at udlodde som udbytte. Resultatet er jo nok svært at spå om, men I kan jo aftale, at der ved positivt resultat udloddes x% til fordeling blandt aktionærerne. OG du bør forøvrigt sikre dig, at der laves en aktionær/ejer aftale, som regulerer jeres indbyrdes forhold som f.eks. udbytte, exit osv. (hvad skal der ske, hvis... bla. bla. - du kan google dette og finde en masse skabeloner)

En normal måde at prisfastsætte på er, at du på købstidspunktet får en vurdering af virksomhedens værdi og at du ligeledes får en vurdering af værdien på exit tidspunktet, og så får du din ejerandel (f.eks. 1-2% som du skriver) af værditilvæksten plus det oprindelige indskud retur. Er det en lidt større virksomhed, der er tale om, er det nok en god ide, at få en uvildig revisor til at lave denne vurdering af virksomhedens værdi.

En helt anden mulighed er, at yde et lån, med en fast forrentning og en aftalt afdragsprofil. Og så tage sikkerhed i nogle aktiver virksomheden måtte besidde. Men så får du jo ingen ejerandel.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må godt nok være et lille beløb, hvis du kun få 1-2 %, og så af en opstart. Hvis du er seriøs omkring det, og CEO'en har brug for en investering, så skal du da ud og møde ham. 

Og du siger du modtager et sted mellem 1-2 % af virksomheden? Det skal i da sætte jeg ned at snakke om og få et præcist tal på. 

Det kan godt være det er en god idé, men hvis CEO'en ikke engang vil møde sin investor, så bør du måske overveje om den virksomhed får succes med ham bag roret. 

Grunden til min skepsis ovenover er fordi du siger det en opstart, og du har ikke mødt CEO. Hvis det var en stor etableret virksomhed, så det forståeligt nok at du ikke har siddet ned med ham. Men for din egen skyld få et møde sat op med ham. Idéen er en ting, menneskerne der driver det har ligeså stor betydning hvis ikke større. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Start med at få sikkerhed for om det er 1 eller 2% du får OG hvordan du får den 1 eller 2%. Det forudsætter vel det er et selskab og i så fald at du får anparter, du kan jo ikke få en andel af andet end et selskab, med mindre vi taler I/S hvor du så får lov til at være solidarisk personlig hæftende for alt, og det er vel ikke faldet

  1. Får du anparter/aktier - indføres i aktiebogen og alt?
  2. Exit vil så forudsætte nogen vil købe de aktier - og det kunne være ejeren, men: Ligger det i den ejeraftale, som bør inkludere dine 1-2%, hvordan kravet er om at ejer skal købe mindretals aktier som pligt?

med svar på de to spørgsmål bliver det lettere at råde konkret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle de fine svar. Det har hjulpet mig meget. Ja det er et meget lille beløb, men gider alligevel ikke smide penge ud af vinduet. Derfor rart med input herfra. Det skal lige siges at jeg selv kan bestemme om det er 1 eller 2 % - afhænger af investeringen.

Jeg har besluttet at købe 1% og har lavet en ejeraftale. :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 104
Fra  www.letswork.dk Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er lidt svært at vide hvordan du skal analysere risikoen ved denne investering. Er det tale om en hel ny virksomhed eller er der tale om en der har nogle år på bagen. 

Hvad er et meget lille beløb? 100 kr eller 10.000 kr?

Er det en ny startet virksomhed vil jeg mene at det er umuligt at fastsætte nogen finansielle skøn. Hvis virksomheden ikke har noget historie, hvordan skal man så kunne forudsige fremtiden?

Er forretningsmodellen/konceptet blevet bevist, at det virker? Hvis ja, så er det tid til at skalere virksomheden og du vil kunne opstille nogle scenarier. Det går ud fra at virksomheden kun har en prototype. Er den god? hmm. Er den blevet testen og er feedbacken fra potentielle kunder blevet analyseret rigtigt? Hvis dette ikke er tilfældet så kan prototypen lige så godt blive afvist af markedet, som den kan blive godkendt, da den i det tilfældle vil være bygget på antagelser omkring markedet og ikke viden.

Start-ups er meget vanskelige at sætte en pris på, og derfor er de, som der er blevet sagt tidligere, meget risikable. Hvad retfærdiggør at Snap-chat skal koste 21 mia kr? eller at twitter lige har fået en kapitalindsprøjtning på 500 mio kr, når ingen af de to tjener penge?

Det er stort set umuligt for dig at udregne din profit efter to år. Det bedste jeg vil mene du kan gøre er, at se hvordan de arbejder. Maksimere de altid deres viden om markedet eller maksimere de antagelserne omkring markedet. Det er der forskellige værktøjer til at maksimere viden.

www.letswork.dk - Bringing brains to business!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)