Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchising og Coca Cola...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Franchising og Coca Cola analogien

En analogi som jeg bruger regelmæssigt er sammenligningen af franchising med Coca Cola.  Det gør jeg fordi jeg forstår størrelsesordenen af vores mulighed med franchising, og jeg gerne vil viderebringe potentialet til en person hvis forståelse er begrænset.

Jeg sammenligner vores franchisingforretning med Coca Cola fordi Coca Cola er en utrolig succeshistorie.  Jeg er sikker på at de fleste mennesker ved at hvis de havde rettighederne til Coca Cola i dag, ville de være yderst velhavende.  Jeg tør godt påstå at hvis du havde rettighederne til Coca Cola eller patentet på Coca Cola, ville du være meget begejstret.  Men havde du haft den samme begejstring i 1800 tallet da Coca Cola blev udviklet og ikke var den mega succes de er i dag?

Det overrasker mig tit hvor forskellige mennesker kan være.  Jeg ved der er nogen mennesker som hvis de fik patentet på Coca Cola ville de straks regne ud hvor meget de kunne tjene på denne ide i den by hvor de bor.  Andre ville regne ud hvor meget de kunne tjene hvis de omsatte Coca Cola i hele Scandinavien?  Mens andre igen vil regne ud hvad denne forretning ville indbringe i hele verden? 

Hvad er så forskellen på disse tre mennesker?  Jeg har sagt det før – det er afstanden mellem deres ører.  Det hedder visioner!  Der er nogen mennesker der vil se på franchising’s Marketing mulighed og sige - er det ikke en sød lille forretning?”.  Mens andre som ser på den samme franchise vil se et globale mulighedder og potentiale. Jeg tror at man bygger en forretning på størrelse med sine visioner.

Hvilke visioner har der ikke stået bag i Coca Colas spæde barndom? Tænk over det!  Nogen må have haft disse visioner.  Efter alt at dømme, hvem havde forestillet sig at en flaske indeholdende en mørk, sød klistrene væske tilsat lidt CO2 ville blive den verdenssucces det er i dag?  Nogen må i starten kunne se det overordnede billede.  De må have været i stand til at forestille sig Coca Cola i et hvert hjem, på enhver benzinstation i hele verden, hos enhver købmand, hvert eneste hotel og i alle restauranter i hele verden.  Sikke en historie der må have været i Coca Colas barndom.

Hvis du havde rettighedderne til Coca Cola tror jeg at du hurtigt ville indse at du ikke kunne markedsføre Coca Cola selv i hele verden.  Du ville blive nød til at finde nogle samarbejdspartnere.
Lad os forestille os at du skulle finde fem nøglepersoner og disse fem skulle dele milliard indtægterne.  Hvilke fem personer ville du vælge?  Ville du vælge din svigermor?  Ville du vælge din nabo? Jeg ved ikke med dig men jeg ville vælge de fem dygtigste mennesker jeg kender.  Jeg ville vælge ambitiøse og hårdt arbejdende mennesker.

Ville du være selektiv?  Det ville jeg.  Ville du tigge og bede dem om at arbejde sammen med dig?  Jeg tvivler!  Faktisk leder du efter dem der prøver at overbevise dig om at de er kvalificerede, at de har den samme vision som dig og at de vil være et aktiv til at opbygge virksomheden world-wide. Hvis du delte rettighederne til Coca Cola med nogen og de sagde, “jeg tror ikke at Coca Cola vil virke”, ville du så prøve at overbevise dem?  Aldrig!  Har du nogensinde hørt talemåden: “Du er lige så stærk som dit svageste led?” Jeg garanterer dig at “en ved ikke person” vil uden tvivl blive et svagt led.

Det er det samme der gælder i franchising. Hvorfor skulle nogen tigge og bede andre om at gå ind i dit firma?  Hvad vil der ske med dig og din forretning hvis du adopterer denne uvane?  Hvis du skal tigge og bede folk om at gå ind i dit team skal du også tigge og bede dem om at arbejde, gå til møder, holde af forretningen, bruge produkterne selv osv. - det dur bare ikke! Kunne du f.eks. forestille dig en vegetar som franchisetager hos McDonald’s?

Led efter mennesker som dig selv, som kan se muligheden og har en vision!

Jeg tror nu at du forstår sammenligningen med Coca Cola.  Hvis du ønsker at bygge et stort netværk, kan du ikke gøre det alene.  Du må finde de rigtige samarbejdspartnere.  De mennesker du vælger at arbejde sammen med bør være som dem der promotede Coca Cola tilbage i starten.  Så vælg dem med omtanke.  Led efter mennesker som dig selv med entusiasme, engagement og en vision...

Med venlig hilsen

Ove Bjørn Kraft 

 

 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ove Bjørn Kraft:

Hvad er så forskellen på disse tre mennesker?  Jeg har sagt det før – det er afstanden mellem deres ører.  Det hedder visioner!  Der er nogen mennesker der vil se på franchising’s Marketing mulighed og sige - er det ikke en sød lille forretning?”.  Mens andre som ser på den samme franchise vil se et globale mulighedder og potentiale. Jeg tror at man bygger en forretning på størrelse med sine visioner.

Så du mener, at hvis man ikke har et ønske og en vision om, at ens forretning skal blive verdensomspændende og på størrelse med coca cola, så har man ikke så meget mellem ørerne??? Det er jeg nu ikke enig i, der kan være meget andet der spiller ind, så som økonomi, ønske om hvor meget fritid man vil have, hvor meget man vil satse osv.
Det er måske også lidt urealistisk at tro, at (med mindre man har opfundet et fantastisk vidundermiddel), man udenvidere kan blive verdensomspændende.. Måske man skulle starte med at satse på danmark, så norden, så europa og så hele verden?
Desuden, hvis man har et ønske om at blive på størrelse med cocacola, skal man nok ikke starte med franchisemodellen, så bliver man jo netop et lille led i en kæde og ikke ejer af selve kæden - Så skal man da netop turde tænke stort og satse på at starte for sig selv?

Men ud over jeg ikke er helt enig med din opstilling af tingene, kan jeg ikke rigtig se, hvor du vil hen med det? Hvis du vil reklamere for din franchise-ting, var det måske en ide at skrive hvad det rent faktisk er du laver?

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i den debat som jeg opfatter er blevet noget ensidig. Franchisetagere er meget forskellige og det er forskellige mennesker som tiltrækkes alt efter hvilket stadie franchisevirksomheden er på. I starten, hvor konceptet er nyt og ukendt er det i stor udstrækning de risikovillige og iværksættere som bliver rekrutteret, og i takt med at konceptet bliver yderligere indarbejdet tiltrækkes mindre risikovillige mennesker. Jo mere konceptet bliver indarbejdet desto mindre er det et krav at franchisetager er aktivt og agressivt sælgende, idet varemærket hjælper mere og mere.

Det er meget vigtigt at forstå at franchisekoncepter er vildt forskellige og at det derfor også er meget forskellige typer vi søger efter, og der er rigtig mange koncepter hvor jeg ikke er interesseret i at have hyper visionære mennesker som franchisetagere. De hyper visionære mennesker kan starte deres egen virksomhed, hvor der er stor gavn af at være visionær. I rigtig mange franchisekoncepter er det vigtigere at få fat i mennesker som bliver tilfredsstillet af at arbejde indenfor et sæt af givne rammer, som har bevist giver succes.

Misforstå mig ikke, men franchising er netop kendetegnet ved at franchisetagerne ikke skal være eksperter i alt, men derimod skal udfylde en væsentlig rolle for deres virksomhed.

Mange hilsner

PS4 FranchisePartner

Bo Zoffmann

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Nina og Bo.

I har ret i det I siger, helt ret. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke videre...

 

Kærlig hilsen

Ove Bjørn 

 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo.

Der var dejligt at se dit navn her i Amino. Hvad arbejder du med i dag?

Ove Bjørn 

 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 06:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo.

Det var godt at høre fra dig, og rigtig godt at høre at du har gang i forretningen med at rådgive og rekruttere franchisetagere. Ellers tak for de pæne ord!

 

Med venlig hilsen

Ove Bjørn 

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)