Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordning og fri bil. Hvad kan trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Enkeltmandsfirma, der skal beskattes under virksomhedsskatteordningen. Bilen er på hvide nummerplader og er en personbil.

Spørgsmål er hvad man kan trække fra?

Jeg mener at have læst mig frem til man kan trække alle driftsudgifter fra, d.v.s. brændstof, parkering, vedligeholdelse af bilen. 

1) Men i dette tilfælde har personen kørt til Italien (og har ikke nogen kunder i Italien - altså ikke en forretningsrejse). Alle kvitteringer for benzin ligger i regnskabet. Da det ikke er en driftsudgift kan jeg ikke se den kan trækkes fra. På den anden side bliver vedkommende jo beskattet af "fri bil", så måske det kan trækkes fra. Jeg er forvirret. Hvad er korrekt?

Bi-spørgsmål

2) Hvordan skal indkøbet af bilen egentligt bogføres?

3) Er det overhovedet smart at bruge virksomhedsskatteordningen blot for at kunne trække bil-udgifter fra???

Mvh Dennis

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

1) Så længe at man beskattes af fri bil, så man bruge den privat uanset omfanget, og du kan trække udgifterne fra.

2) Bilen skal bogføres som et aktiv, og afskrives over levetiden.

3) Ikke nødvendigvis, mange gange kan det ikke betale sig. Deloitte har lavet en app, der giver en god indikation (ikke svar) på om det kan betale sig, den hedder firmabil, og kan downloades gratis.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt og klart svar.

Jeg antager at det er bilens købsværdi der er aktivet og afskrivningen er med 25%.

Er det så også sandt at selvom bilen er over 3 år gammel og har kostet 70.000 at man bliver beskattet af 160.000 minimum?

Jeg synes ikke regler om biler er særligt nemt tilgængelige generelt, så jeg værdsætter hjælpen!

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er bilens købspris der skal aktiveres. Afskrivningen er skattemæssigt 25%, regnskabsmæssigt kan det variere, men laver du kun et skatteregnskab, så ja, så er det saldo 25%.

Det er korrekt, at man som minimum bliver beskattet af en værdi på 160.000 kr., herudover er der tillæg for ejer afgiften.

Det kan derfor ofte ikke svare sig at have en gammel bil inde i en virksomhed, som fri bil.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Ja - undskyld, men endnu et spørgsmål melder sig:

Nu er vedkommende kørt igennem tyskland hvor moms på benzin er 19%, igennem Belgien hvor det er 21% etc.

Og det er naturligvis alt sammen i euro!

Kan jeg

1) trække moms fra? og hvis jeg kan skal det så have separate moms-koder?

2) Kan jeg bruge valutakurser.dk til at beregne det danske beløb?

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis

 

Det er helt ok.

Du kan aldrig trække momsen fra, når der er tale om en hvidplade bil.

Ja, du kan godt bruge valutakurser.dk, hvis der er betalt kontant. Hvis der er betalt med kort, så vil jeg bare bruge det beløb, som der er trukket på kortet.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46559
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja værd at huske. Hvidplade bil kan man aldrig, heller ikke i DK trække noget fra i moms på, heller ikke f.eks. storebælt hvor moms kan fremgå eller andre broer + visse parkeringer som er med moms - momsen kan ikke trækkes fra som moms men er bare en del af udgiften for en hvidpladebil uanset hvor den kommer fra

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det overrasker mig lidt. Så jeg spørger lige for at være helt sikker. Jeg har ikke før stået i en situation hvor jeg skulle trække de individuelle udgifter fra en hvid-plade bil. Det har altid bare været "kilometer-penge".

Men hvis jeg læser det korrekt, så kan jeg ikke engang trække moms fra på benzin eller vedligeholdelse selvom bilen er under virksomhedsordning - fordi den er på hvide plader.

Istedet skal jeg altså trække det fulde beløb fra i skatteregnskabet (altså inkl moms beløbet).

Har jeg forstået det korrekt?

I så fald var det godt jeg ikke bogførte kassekladden endnu ... ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46559
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvidplade biler giver helle i selskaber aps og alt andet - ret til momsfradrag op drift, benzin, bro, parkering og hvad ved jeg. Opret konto uden moms til drift bil f.eks.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)