Jeg kendte engang en fyr, der udviklede et brætspil om kundeloyalitet. Han var en meget passioneret person, der var overbevist om, at ideen var genial. Så spillet blev designet og sat i produktion. Der blev lavet flere paller med spil. Da det skulle sælges, havde folk kun overbærende smil og træk på skuldrene som reaktion. Der blev ikke solgt et eneste spil. Eventyret kostede mig 150.000 kr. Oplevelsen her samt erfaringer fra start af flere virksomheder har lært mig, at et godt udgangspunkt for at starte en ny virksomhed er at forudsætte, at den første idé altid er forkert. Det vil simpelthen være et kæmpe svineheld, hvis man får en idé, som uden videre udvikling og tilpasninger bare rykker på markedet. Og ja - svineheld slår alt. Men det vil jeg ikke satse min forretning på. Antag i stedet at din første idé altid er forkert. Det er i bund og grund markedet - og ikke dig - der afgør, om det er en rigtig god idé. At være succesfuld iværksætter bliver på den måde ikke et spørgsmål om at finde en genial idé og "make it big". Det handler mere om at starte med en OK idé, som videreudvikles, modificeres og måske forkastes gennem en række hurtige og billige tests. Hvis jeg havde lavet en prototype af mit brætspil tegnet i hånden og vist det til et potentielle kunder tidligt i processen, kunne jeg givetvis have sparet mange penge. At skabe en virksomhed er mere en opdagelsesrejse end en raketopsendelse. Det kan være fristende at sidde længe i kælderen og udvikle på sin "geniale" idé. Jeg elsker det! Men man kommer alt for let til at spilde en masse ressourcer. Lav praktiske tests af ideer og prototyper på potentielle kunder i stedet. Din første idé er sandsynligvis forkert. Mange hilsner Dan |
Formentelig rigtig i de fleste tilfælde, men 100% sikkert ikke rigtig i alles første ideer....