Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 9800 Hjørring
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle sammen.


Jeg driver sammen med en kammerat en internetbutik (I/S), som jeg nu

er ved at sælge min del af .

 

Vi er blevet enige om en pris for min del. (50%)

Dog har jeg lige lidt spørgsmål ?

 

1. Vi snakker om et mindre beløb ca. 100.000Kr, men er det nødvendig at betale

en advokat for at lave kontrakten, eller kan vi blot skrive de punkter vi ønsker at have med, samt vilkår osv... ? Men er den så gyldig ?

 

2. Min makker har et ønske om jeg ikke må starte med samme varer indenfor en årrække. Hvad er normalt (Jeg vil mene at 12 mdr. er tilstrækkeligt).

Det er ikke noget han betaler mere for, blot for hans sikkerhed.

 

3. Hvor meget skal jeg underette vores leverandører osv. ang. min fratrædelse ? Vi har ingen gæld nogen steder, men har jeg en del kontrakter.

F.eks. på vores kontor/lager lokaler osv. ???

 

4. Planen er at overtagelsedatoen hedder 1/5-2005. Altså hvor jeg sender ind til Told & Skat at jeg fratræder firmaet. Men er det nok for mig ? Jeg er vel ikke juridisk forpligtigt over for hvad der sker efter denne dato ? (Ikke at der er noget på vej ;o) Men vil gerne være sikker...

 

5. Vi er ved at få lavet vores 2004 regnskab nu, og har ikke betalt skatten af overskuddet endnu.. Jeg betaler naturligvis min del, samt delen for de første 4 måneder af 2005. Men er der noget jeg skal være opmærksom på her ?

 

Håber at I kan hjælpe ;o)

 

På forhånd tak,

 

Thomas

 

 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas


Jeg solgte en gang 1/2 af en butik meget billigt og troede at den sag var lukket.
Jeg fik nogle år senere et solidt skattesmæk fordi min makker lavede underskud og Told og Skat derfor mente at jeg burde have fået penge for at komme ud af forretningen.

Min pointe er at du gør dig selv en stor bjørnetjeneste ved ikke at få god hjælp. Den hjælp du får her er god, men ikke god nok til det formål. Der skal en god revisor til at sikre at du ikke senere brænder fingrene, det kan bliver rigtig dyrt.

Dbh Martin

Fra 9800 Hjørring
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin!


Tak for svaret ... Det var rent faktisk dig der for ca. 4 år siden, fik mig til at bliver selvstændig.. Efter at have set det program om Jubii på tv2. ;o)

Sendte dig en mail dengang ;o) Så tak for det endnu en gang...

 

Nu er jeg bare klar til nye eventyr .....

 

Mht. dit svar... Lad os nu sige at jeg træder ud pr. 1/5-2005.

Så kan jeg vel ikke holdes ansvarlig for et evt. underskud i 2006 eller senere ??

 

Mvh Thomas

 

 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på hvilke forpligtelser der ligger i firmaet. Med et I/S hæfter I personligt og mange gange kollektivt, hvilket betyder at enhver kreditor kan gå efter den af parterne der faktisk har penge.


Jeg vil derfor alvorligt anbefale at du ofre de penge det koster at få en revisor eller advokat til at se tingene igennem for dig, da det som Martin rigtig nok siger kan gå rigtig galt senere.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/30/2005 12:32:45 AM Forfatter: Don Carlos

Hej Martin!


Tak for svaret ... Det var rent faktisk dig der for ca. 4 år siden, fik mig til at bliver selvstændig.. Efter at have set det program om Jubii på tv2. ;o)

Sendte dig en mail dengang ;o) Så tak for det endnu en gang...


Nu er jeg bare klar til nye eventyr .....


Mht. dit svar... Lad os nu sige at jeg træder ud pr. 1/5-2005.

Så kan jeg vel ikke holdes ansvarlig for et evt. underskud i 2006 eller senere ??


Mvh Thomas




Det er jeg rigtig glad for at høre og jeg håber at det vil gå dig super!
Jeg ved ikke så meget om regnskab, men det er der sikkert andre herinde der gør. Men får du ikke rigtig hjælp, kan det hurtigt blive dyrt for dig, så pas på!

Dbh Martin
Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas !


Man kan jo aldig overveje om man vil bruge penge på rådgivning eller ej - og alt efter transaktionens størrelse og ens paratviden overveje sit behov.

 

Alle kan og vil jo gerne styre i godt vejr.

 

Såfremt du vælger ikke at få råd fra en advokat kan du jo overveje at benytte et paradigma fra f.eks. www.dokumenter.dk gvor man bl.a. online kan downloade kontrakter til brug for virksomhedoverdragelser.

 
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)