Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkepensionist, vil starte mindre virksomhed med kunst og design, må man det?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil åbne en sommer  butik  - med kunst og design ( egen produktion + andres) i turist sæson..

Mit spørgsmål hænger sammen med at jeg bliver 65 år og folkepensionist snart.

Skal jeg momsregistreret for at  leje / købe Dankort terminale.

I det hele taget, kan jeg som folkepensionist drive en virksomhed?

Tak på forhånd

VH

Lili  Mule.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

først og fremmest skal du momsregistreres hvis du kan forvente at omsætte for - sælge for - over 50.000 kr på 12 mdr i træk du kan læse her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Jeg tror udlejere af dankort automater generelt bare vil ha CVR nr men ikke er interesserede i moms eller ikke

Ja du må drive virksomhed som folkepensionist men må google hvad indtægt betyder for din folkepension, eller ringe til kommunen som sikkert hurtigt kan svare hvis ikke andre her byder ind

god vind med projektet john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Fra  ivaerksaetterjura.dk Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt må du tjene 60.000 kr. i 2014 uden det har nogen indflydelse på pensionsydelser, og alt efter hvad du får udbetalt af ATP og private pensioner må du muligvis også tjene mere, du kan læse mere her 

Alternativt kan du oprette et selskab der tjener pengene i første omgang, og så kan du drypvis udbetale fortjenesten i din privatøkonomi. F.eks. kan du oprette et IVS for nogle få tusind kroner (stiftelse + gebyr til erhvervsstyrelsen)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Frandsen:
F.eks. kan du oprette et IVS for nogle få tusind kroner (stiftelse + gebyr til erhvervsstyrelsen)
+ årlige omkostninger til omk til evt at få lavet årsrapport korrekt og små 2000 kr til lovpligtig ansvarsforsikring hvert år - og og og - + hvad skal en pensionist skyde indtægten ud for - den der der ikke hæves kan pensionisten jo aldrig få fingre i uden træk i pensionen, så for mig at se alt for kompliceret et løsningsforslag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Fra  ivaerksaetterjura.dk Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
så for mig at se alt for kompliceret et løsningsforslag

Ja det er rigtigt. Det kommer jo meget an på hvad den forventede indtægt er, men generelt kommer man jo også langt for de første 60.000 der ikke ændrer i pensionen. 

Det kan godt være der ikke vil være lovpligtig forsikring, men jeg vil da anbefale at have en fuldtids ulykkeforsikring, hvis man skal arbejde det ekstra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Frandsen:
Det kan godt være der ikke vil være lovpligtig forsikring, men jeg vil da anbefale at have en fuldtids ulykkeforsikring, hvis man skal arbejde det ekstra.
Ja det kan være klogt, men vi er vel enige om, at der altid vil være lovpligt arbejdsskadeforsikring (ikke ulykke men arbejdsskade for indehaver af et IVS som direktør?

jvnf: http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx og teksten Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S og ApS, når de udfører arbejde for virksomheden. (og IVS som er nyt er jo helt som ApS)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt ville jeg nok også sikre mig en ansvarsforsikring el.l. hvis der sker skade/tyveri på andres værker, mens de hænger hos dig.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Fra  ivaerksaetterjura.dk Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
men vi er vel enige om, at der altid vil være lovpligt arbejdsskadeforsikring (ikke ulykke men arbejdsskade for indehaver af et IVS som direktør?

Jo det er vi enige om.

Det jeg mener er, at hvis man ikke driver sin forretning i selskabsform (f.eks. IVS) så er det ikke lovpligtigt at være forsikret, men det vil jeg da anbefale at være alligevel, så den omkostning er ikke nødvendigvis sparet, selvom en fuldtids ulykke og ansvarsforsikring muligvis er billigere end en ansvarsforsikring for virksomheder (det ved jeg ikke). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er helt enige så Søren. Jeg synes måske ikke man kan sammenligne arbejdsskade forsikring og ulykkesforsikring 100%. Dels vil en del private ulykkesforsikringer ikke nødvendigvis dække (med mindre der er tegnet ekstra) for arbejdstid i personlig virksomhed (skære finger af som selvstændig snedker under arbejdet), dels dækker arbejdsskadeforsikringen skader og nødvendig behandling af arbejdsrelaterede sygdomme i et langt forløb - modsat ulykke generelt - men for mig er det gas at indehaver af et lille IVS SKAL ha arbejdsskadeforsikring til et par tusinde kroner per år, mens ejer af en personlig virksomhed ikke skal. 

Man behandler jo på andre områder ejer af IVS anderledes end alm. ansat - ex ved beregning af dagpenge og barsel, så man kunne vel ha ladet være frivilligt for lige ejeren, om denne ville ha forsikringen. Tegner man den ikke, og ASK kontrollerer faktisk i visse fald (og forsikringsselskaber har indberetningspligt ved aflysninger) så får man lov at betale nogle år tilbage og samme beløb i bod, så det er en omkostning man skal ha med i hovedet hvis man taler IVS hvor få kroner jo for nogen synes at gøre en meget stor forskel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!! Jeg vil undersøge i kommunen hvad det vil betyde at have en ekstra indtægt ved at " sælger håndlavet varer i sommer sæson" , produktion som ikke er så stor...alligevel.

Hvis det handlede om 300.000 vil det være ligegyldigt om man miste en del af folkepension, men her  handler det mest om at sætte noget i gang og se om det kan lad sig gøre at have sådan en virksomhed her ud, og  gerne hele år på sigt.

50.000 maks. tjent på 3 eller 4 måneder om året, tror jeg vil det være succes kriterium først år. Gerne flere andet år.

Jeg har haft sådan en virksomhed ( butik - galleri) i 1980 Succes var stor, men indtægterne var små, og så  havde jeg fast arbejde, så økonomien betød ikke så meget.

Som folkepensionist med en iværksætter sjæl glæder jeg mig til at have alle " tvivl " ryddet af vejen.

Med venlig hilsen

LiliMule.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)