Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 mindre virksomheder - et CVR - momsgrænse?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk

Jeg er i gang med at starte et nyt projekt, ved siden af mit nuværende firma (to vidt forskellige brancher)

Jeg ved allerede at det nye projekt kommer til at omsætte for under 50.000 kr om året - kan jeg så godt bare køre det over min CPR-nr og dermed undgå at skulle momsregistreres? Eller er 50.000 kr grænsen gældene for de samlede aktiviteter man har?

Konkret vil jeg gerne vide om jeg enten skal:

1. Køre det nye projekt via mit CPR og ikke afregne moms

2. Køre det nye projekt via mit eksisterende CVR, og dermed afregne samlet moms for begge virksomhederne.

Søgninger på nettet giver mig lidt forskellige svar. Her virker det fx til at  jeg gerne må gøre som beskrevet i pkt 1.: http://startvaekst.dk/ekspertsvar/63776/2002

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Momsgrænsen er for ET CVR og ikke per projekt på nogen måde og er at du skal registreres så snart du kan forvente at komme på 50 t inden for en samlet 12 mdr grænse . læs om MOMSPLIGT og ja - du vil som standard altid bare indberette samlet i EN opgørelse for et CVR. Du har jo også kun ET regnskab til skat, så du må enten finde et regnskabsprogram med afdeling og sagsbehandling (type summa enterprise) eller indrette en kontoplan så du kan se hver afdeling for sig, eller finde alternativ måde at se det på - for du får kun ET resultat og En moms

Du kan oprette flere SE numre for hvert CVR og få separat momsafregning (men grænse stadigt samlet) og det er en masse administration og virker som totalt overkill når du i forvejen er i tvivl om at krydse momsgrænsen beløbsmæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit uddybende svar John.

Du nævner at det er grænsen for ET CVR, det er jeg med på. Det jeg er usikker på er om jeg rent faktisk kan køre dette projekt via mit CPR og dermed helt undgå moms.

Hvis jeg ikke i forvejen havde et firma som lå over 50t grænsen, så ville jeg jo bare have kørt det nye projekt via mit CPR, uden at oprette noget CVR. Min tvivl går på om SKAT ser de 50t som den grænse der er for alle ens sammenlagte aktiviteter - hvis de gør, så er der selvfølgelig ingen vej udenom.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det gør de - dine samlede aktiviteter - du kan ikke momsregistrere en halvdel og lade resten være CPR heller. Er man momsregistreret skal al handel (al momspligtig aktivitet momses) man kan ikke sige, den ene aktivitet var holdt uden for. Det er personens aktiviteter inden for noget der hvis det overstiger 50 t afgør momspligt - ikke del aktiviteter

Man kan ha momspligt og ikke momspligtig aktivitet i samme selskab, men det er noget andet - f.eks en læge kan ha momsfri ydelser men sælge momspligtige ting i kliniken

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er på grænsen og risikerer at komme over de 50K så synes jeg det er bedst at lave moms registreringen med det samme. Ellers kommer du til at bøde for de første 50K hvor du ikke har lagt moms på men stadig skal betale moms af dem når du når grænsen. Dvs at de 50K kommer til at blive 10K i moms og 40K til dig............det ville da være øv!

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - så er der ingen tvivl. Så opretter jeg nogle ekstra konti i regnskabet så det kan blive holdt adskilt, men samtidig giver mig et samlet overblik som der kan blive indrapporteret til SKAT.

Mange tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)