Hvis man f.eks. tager udgangspunkt i Coop's X-tra produkter, hvor stor er deres avance så? Når de sælger en shampoo til 9 kr, er deres avance så 100%, 50% eller hvordan ser regnestykket ud?
Jeg ved at det sikkert ofte kommer an på hvilket produkt der er tale om, men hvis man skulle komme med en generel procentsats, hvor ligger den så indenfor produkter som shampoo, tandpasta, barberskum osv.?
Private labels er (næsten) altid billigere end mærkevarerne. Som forbruger vil du jo som udgangspunkt betale mere for et kendt brand, end det mere ukendte private label. Som forhandler er private label-produkter dog også billigere i indkøb, da du ikke betaler for "brandet".
Når det er sagt, så er der også nogle produktserier indenfor private labels som satser på kvalitet og eksklusivitet, og dermed nogle gange er dyrere end de store brands indenfor samme produktkategorier.
Fx har Dansk Supermarked deres Princip-serie, som indeholder en masse forskellige delikatesser og produkter af mærkevarekvalitet, mens de sideløbende også har deres Budget-serie, hvor alle produkterne er deciderede discountprodukter.
Billig eller dyr, det er jo ligemeget, da avancen sikkert er højere på Private Label.
Når f.eks Dansk Supermarked, vil lave egen produktserie, så springer man nogle mellemled over, næste skridt er, at de producerer ganske store mængder og derved også presser intern indløbspris ned.
Men høj avance private label VS lavere avance kendt brand, må man tænke over.
Mange tager oftest det de kender og er tryg ved, så nogle gange er det mere volumen der skal tænkes på og ikke avance. Men det er blot min mening ;)
Hvis man f.eks. tager udgangspunkt i Coop's X-tra produkter, hvor stor er deres avance så?
Når de sælger en shampoo til 9 kr, er deres avance så 100%, 50% eller hvordan ser regnestykket ud?
De har høj avance normalt, men på en shampoo til 9 kr, forudsat det er 250 ml, og at kvaliteten er okay, så er der ik meget avance at hente der... Det er ihvertfald ik 100%, nok nærmere max 10-20% alt efter, hvor store mængder der aftages...