Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! omverdensmodellen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Jeg hedder Camilla og er ved at skrive en afsluttende opgave på TEKO, hvor jeg prøver krafter med at starte min egen virksomhed/butik.

jeg har brug for hjælp, da jeg er ved at lave interne og eksterne analyser, og har ikke prøvet at bruge omverdensmodellen før, og når jeg læser om den forskellige steder skrive de noget forskelligt.

Jeg har nemlig læst at man kan bruge andre modeller til at understøtte omverdensmodellen, som fx PESTEL til at beskrive fjernmiljøet, skal man så også bruge modeller til at understøtte nærmiljøet, som værdikæden ved leverandører, SOR-modellen ved kunder, Skydeskive modellen ved konkurrenter eller noget helt andet ?

Håber virkelig at der nogen der kan hjælpe ? 

Hilsen Camilla

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Camilla

Der findes mange modeller du kan bruge, og der er ikke noget "skal". Der er altså ikke nogen modeller du er nødt til at bruge. Eksempelvis vil der være meget stort overlap mellem PESTEL og Omverdensmodellen. Det bør være meget de samme ting der kommer frem. Men fokus er lidt forskelligt i de to, og det kan derfor være en overvejelse værd, hvilken du mener passer til din analyse og den situation du skal bruge modellen på. 

Når du skal lave en opgave om start af egen virksomhed, så er der nogle modeller jeg klart ville foreslå dig at bruge:

- Pestel (eller alternativt Omverdensmodellen) til det helt brede perspektiv

- Porters 5-forces til at analysere branchen - altså zoomet lidt mere ind

- SWOT modellen, hvor du går helt tæt på din egen ide, produkt og virksomhed. I SWOT analysen vil du så kunne bruge dine resultater fra PESTEL under Opportunities and Threats (altså den eksterne del af SWOT)

- Det giver også fin mening at kigge på værdikæden, da den er en væsentlig del af processen med opstart af virksomhed. 

Disse modeller er meget brugte, og er efter min mening modeller du skal sikre, at du har overvejet.  

Alt afhængigt af hvor stor en afsluttende opgave du skal skrive, så er der en væsentlig øvelse i at afgrænse sig, så du får valgt nogle modeller der passer til din analyse, og som du rent faktisk kan gå lidt i dybden med. Det vil du få mere ud af end at tage mange forskellige modeller med, som du så ikke får brugt ordentligt. 

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra Fredericia
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 TAK !

Jeg har nemlig allerede lavet PESTEL analysen og værdikæden, og er ved at lave SWOT, og har også overvejet Porters 5-forces, men den har jeg hellere ikke rigtig haft noget om.


Men det er egentlig fordi jeg er ved at lave en situationsanalyse, som ender ud i SWOT, hvor jeg bruge resultaterne fra de interne analyser og eksterne analyser til putte ind i SWOT, og så fandt jeg en model der viste at man skulle bruge omverdensmodellen, men det er ikke nødvendigt eller hvordan ?

Det også mest fordi jeg hellere ikke ved hvor jeg skal beskrive min konkurranter og der er et punkt der hedder det i omverdensmodellen (:

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er ikke nødvendigt at bruge omverdensanalysen. Det er en fin model, men jeg synes du allerede har afdækket næsten det samme med din PESTEL analyse.


Hvis du tumler med at beskrive konkurrenterne, så vil Porters 5 Forces nok være et godt sted at starte. Der er konkurrenterne nemlig centrale.

kig iøvrig her, hvis du mangler lidt enkel introduktion til de forskellige modeller:

http://toolbox.systime.dk/index.php?id=586

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra Fredericia
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen (:

Nu er jeg igang med porters five-forces og er gået lidt i stå, da jeg understøtter den med at lave en konkurrent analyse om mode- og livsstil branchen, men kan ikke noget om hvor stor markedsandel de forskellige virksomheder her, ved du om der er sted hvor man kan søge på sådan noget? (:

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være svært at finde ud af præcist hvor store markedsandele forskellige virksomheder har. Det er noget der af konkurrencemæssige hensyn typisk holdes meget tæt til kroppen. Så der tror jeg desværre ikke jeg kan hjælpe så meget. 

Nogle virksomheder oplyser omsætningstal i deres regnskaber, og det kan du bruge som en pejling på det. Du skal dog være opmærksom på, at det kun kan være en indikator, og ikke kan give dig et præcist billede. 

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra Fredericia
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og tak (:

Min vejleder kan ikke svare på om man selv må bestemme om det eksterne eller interne analyse der kommer først i situationsanalysen, så tænkte du måske vidste det ? synes nemlig det giver mest mening at den eksterne er først, men i min bog er den interne først (:

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Camilla

Hvis du mener det giver mest mening med den eksterne først, og du kan argumentere for det, så er det også det rigtige at gøre. Det er ikke noget der er decideret er regler for. Jeg mener, ligesom dig, at det giver mest mening at tage den eksterne først, og det vil derfor være det jeg vil anbefale dig at gøre.

MVH

Lars

http://thefunck.blogspot.dk/

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Camilla

Din skole på have adgang til databaser som euromonitor eller lign. Her er det muligt at trække en masse statistikker på B2C baserede produkter.

Er det b2b du arbejder med er det straks et større arbejde at skulle finde statistikker.

B2C statistikker er langt de nemmeste at finde, da virksomheder er villige til at betale kassen for statistikker om en slutkunde

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)