Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du oversætte CMYK 48,26,100,21 til en pantone farve?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har netop modtaget 100.00 poser med eget tryk på, og desværre så matcher den ene farve, slet ikke det vi har set på vores skærme?

Vi har før fået trykket ud fra nøjagtig den samme fil, og forrige gang, sad den bare lige i skabet.

Men det ser ud til at, vi muligvis får en diskussion, omkring at skærmfarver og trykfarver ikke ligner hinanden. Jeg ville derfor høre, om der var nogle kyndige herinde, der havde et bud på en god pantone farve, som kan matche CMYK 48,26,100,21

med venlig hilsen

Simon Jakobsen

Tilmeldt 24. Oct 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Se her Simon http://ngin.de/cmyk2pantone/index.php?c=48&m=26&y=100&k=21&hits=10

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Uha... Som ejer af et trykkeri må jeg indrømme at sætninger som "Farven er ikke magen til den jeg har på min skærm" får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig... :-(

Når det så er sagt, så kan jeg prøve at give dig nogle Pantone-koder som kommer tættest på. Men lad nu være med at slå dem op i et program på din computer - Sådan noget som Pantone-farver er oftest endnu dårligere simuleret på en skærm. Også selvom skærmen er kalibreret korrekt. Så du skal sammenligne med en fysisk Pantone-vifte. Ellers famler du i blinde.

Er det papirposer, plastikposer eller PP / Woven poser? Overfladen er ret afgørende for hvordan farven ser ud og derved hvilken type Pantone-farve din CMYK-værdi kommer i nærheden af.

/Jesper

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper :)

Jesper Norbøll:
"Farven er ikke magen til den jeg har på min skærm" får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig..

Jeg ved godt der er forskel, men alle de andre gange, vi har fået trykt noget, efter de samme filer, har farveforskellen aldrig været så markant, som den har gang.

Det er en brun kartoffelfigur, som skal trykkes. Og den farve den er kommet i, er mere grønbrun end decideret brun. Ikke lige det heldigste at kartoflen er lidt grøn i det, når det drejer sig om nye kartofler :)

Det er en brun papirspose, der er trykt på.

jeg har vedhæftet ai.filen som der er trykt efter.

5751.Kartoffelpose forside.ai

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg skulle alligevel op i MediaMouse i dag (vi knokler med to halvstore opgaver med deadline nu på mandag...).
Så jeg har lige kigget på din CMYK-værdi sammen med en af kollegerne.

Det ser ikke helt godt ud - Din CMYK-værdi på 48,28,100,21 giver faktisk en lidt mere "muggen-grøn"-farve frem for brun Indifferent.
Der er overvægt af grøn tone i farven.

Der er ikke nogen Pantone-farve som rammer 100%. Men din CMYK-værdi lander et sted imellem Pantone 7491 og 7495, hvis det er den coatede serie (7491C / 7495C).

Så set med CMYK-øjne, så ligner den en lidt muggen kartoffel.

Hvis det skulle være en kartoffel-farve, så vil jeg mene at Pantone 7497 ville være mere rigtig, da den er en del mere brun.
Men det er CMYK-værdi på 22,24,48,60. Og som du kan se er der meget mindre Cyan og Gul i - og derved mindre grøn tone. 

Hvordan du tidligere kan have fået trykt den i en mere rigtig brun farve skal jeg ikke kunne svare på.
Men der er selvfølgelig en påvirkning af trykfarven når mediet, der trykket på, ikke er rent hvidt men brunligt.
Så hvis den første der har trykt ikke har taget højde for dette, så vil trykket også blive mere brunligt pga. posens farve.
Hvis den anden der har trykt så derimod har taget højde for dette og korrigeret i henhold til det (hvilket vil have været det rigtige at gøre set fra en trykkers side af maskinen), så vil trykket blive mere grønt, da det er mere korrekt i henhold til CMYK-værdien.

Noget andet er at der må være være noget skævt med kontrasten på din skærm og også for meget rød farve, hvis denne grønne tone ser brun ud på din skærm.
Det skal du være meget obs på, da din skærm er "off" på farverne hvis dette er tilfældet. Det er mere så den ikke snyder dig med andre farvekritiske opgaver.

/Jesper



Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kæmpe thumps up til Jesper Norbøll. Det kan man da kalde eksperthjælp her på en helligdag.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Har du så nogen erfaring med hvad skærm mærke man skal vælge hvis man generelt vil se farverne rigtigt?   Skal sådan en skærm kalibreres og i givet fald hvor tit?

Mvh

Ravn

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Jeg skulle alligevel op i MediaMouse i dag (vi knokler med to halvstore opgaver med deadline nu på mandag...).
Så jeg har lige kigget på din CMYK-værdi sammen med en af kollegerne.

Yes

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn << Det er bliver hurtigt noget nørdet og nærmest religiøst.

Men først og fremmest: Det er ikke et spørgsmål mærke skærmen er af, men hvad der er af hardware inde i skærmen - og hvad hvordan man bruger den.

Generelt, når vi snakker om en skærm, som viser farverne så nøjagtigt som muligt (kan aldrig blive 100%), så er der 3 faktorer som vejer tungest:

- Farverum. Hvor bredt og detaljeret farvespektrum kan skærmen vise? Her skal det helst være så bredt som muligt.
- Sort-punkt. Når skærmen viser farven sort, hvor sort er sort? Her skal det helst være så sort som muligt.
- Kontrastforhold. Hvor stor forskel er der på sort og hvid? Her skal der helst være så højt et forhold som muligt.

Dertil kommer der selvfølgelig nogle andre detaljer som f.eks. betraktnings-vinkel (er billedet ens uanset hvordan man ser på skærmen?).

De fleste LCD-skærme har et TN-panel (selve skærmen). Og det er billigt og har lynhurtig billedopdatering (godt når man spiller).
Men farverummet er lavt, ligesom sort på TN-paneler har en tendens til ikke at være helt god. Det er så også ensbetydende med at kontrastforholdet typisk ligger ret lavt.
LED-skærme har til gengæld et rigtig højt kontrastforhold og sort er oftest helt sort. Men farverummet på disse er også noget begrænset. Dette ændrer sig dog kraftigt i disse år, hvor LED-teknologien er i en rivende udvikling.

De pt. bedste skærme til grafisk arbejde er primært LCD-skærme som har IPS, PVA eller tilsvarende paneler. Farverummet på disse er en hel del bredere, sort er ikke helt sort men tæt på - og kontrastforholdet er højt.

Både Eizo, Samsung, HP m.fl. laver skærme til grafisk brug som er baseret på disse paneler. Men det er også skærme som hurtigt ligger på det mere end det dobbelte i pris i forhold til en anden type skærm i samme størrelse.

Men en ting er så at skaffe sig skærmen. Uden udstyr til kalibrering af skærmen og uden viden omkring dette, så kan man lige så godt spare pengene og købe en billigere skærm...

Nogen af de helt dyre grafiske skærme kommer med hardware til at lave kalibrering af skærmen. I andre tilfælde skal man ud og købe udstyret løst.
Basalt set er det et måleinstrument (farvespektrometer) som man sætter på skærmen og det måler så hvilke farver skærmen konkret viser.
Med noget software vælger man hvilket farverum man godt vil ramme (så tæt på som muligt) og med måleinstrumentet får softwaren så information om skærmen så også viser dette. Nogle løsninger viser så hvor meget eller mindre man skal sætte lysstyrke, rød, grøn og blå på skærmen. Så man bliver guidet af softwaren til hvordan man skal indstille skærmen. Andre løsninger (kræver så også et godt grafikkort der understøtter det, eller en skærm der understøtter løsningen) kan automatisk justere skærmen eller outputtet fra grafikkortet, så det kommer så tæt på det ønskede farverum som muligt.

Så ja, skærmene skal kalibreres - også selvom du køber en af de dyre specifikt til grafisk arbejde. De er ikke helt farvekalibreret når de tages ud af kassen.
De har nogle presets, men det er uden hensyntagen til hvilket farverum du helt præcist vil ramme, dit grafikkort, lyset i rummet m.m.

Hvor ofte det skal gøres kommer an på en del ting.
Først og fremmest bør en skærm have været tændt i minimum 15 minutter før man kalibrere den, da farverne kan ændre sig lidt i skærmen fra den er kold til den bliver varm. Nogen farvekalibrere skærmen når de kommer i tanke om det (1 gang om året eller sjældnere). Andre kalibrere hver eneste dag (måske en tand overkill). I MediaMouse kalibrere vi skærmene en gang om måneden. Og det er ud fra at lyset i rummet også ændre sig måned til måned. Og det har også en indvirkning. Der er meget mere blåt lys i rummene (dagslys) om sommeren end om vinteren (elektrisk lys). Og så bliver skærmene slidte over tid. Så derfor holder vi os til en gang om måneden. Alle skærmene der bruges til grafisk arbejde hos os er fra HP eller Samsung. Vi har også skærme fra Sony, Phillips og nogle andre producenter. men de er til mere almindelig brug.

Men det er i øvrigt så også kun de skærme som står ved dem som arbejder med tryksager/layouts (f.eks. mig) og det er også disse skærme som er af den helt dyre slags. Dem som primært sidder med f.eks. skilte-opgaver har ikke det samme behov for højt farvekalibrerede skærme. Så de har også mere "normale" skærme. De er dog også farvekalibrerede så godt som muligt. Men det er nogen der bliver sjældnere kalibreret. Hvilket egentlig er lidt fjollet, set i lyset af at en kalibrering, når software m.m. allerede er installeret, typisk tager en 10-20 minutter for en manuel indstilling og 2-5 minutter hvis det er automatisk.

 Jeg håber at du kan bruge svaret, selvom det er en tand langhåret Geeked.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)