Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå lagerbeskatning af aktier i ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et selskab, hvor jeg gerne vil sætte lidt af indestående midler i aktier (investeringsfond) som en langsigtet investering.

Dog vil jeg gerne undgå at løbe ind i lagerbeskatning af mine aktier hvert år. Derfor er mit spørgsmål: Kan jeg undgå at blive lagerbeskattet af mine aktier i et ApS, hvis jeg hvert år i december sælger aktierne - og efterfølgende køber nye aktier igen i januar næste år. Dermed har jeg ikke nogen aktiebeholdning pr. 31.12, hvilket ikke udløser lagerbeskatning af aktierne, men derimod normal beskatning af tab/gevinst. Er dette korrekt forstået (og er der nogle blinde vinkler jeg skal være opmærksom på ved at gøre dette?)

Tusind tak for input! Smile

Peter

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter.

Det er præcis det du skal gøre.

Sælge dem inden året slutter og køb op igen når året begynder. Derved skal der udregnes tab/gevinst og du bliver ikke lagrebeskattet.

Jeg gøre præcis det samme

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal huske på at når du gøre det via selskab, er der ikke noget der hedder tab/gevinst i den forstand som man normalt vil regne med.

Her indgår tab/gevinst med din årsresultat.

Dvs, hvis du eksempelvis har haft et underskud med din normale forretning selvom du har haft en gevinst 100.000 kr fra aktier, skal du ikke betale skat, da hele din resultat opgørelse ender med minus.

Se eksempel
Salg : 50.000 kr
Personale omkostning: 300.000 kr
Aktie gevinst: 100.000 kr
= 150.000 - 300.000 = underskud : -150.000 kr = ingen skat.


Det samme hvis du har overskud
Salg:150.000 kr
Personale omkostning: 300.000 kr
Aktie gevinst: 250.000 kr

Betale skat af 100.000 kr
Selskabsskat 22% = 22.000 kr til skattefar

88.000 kr ryger til egenkapital eller holdingselskab

Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk - tusind tak for afklaringen og eksemplerne på dette. Nu forstår jeg fremgangsmåden.

Altid godt med råd fra folk som har konkret erfaring - igen tak :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Fatter intet :) Hvad taler i om??

Hvis du sælger 31/12 og køber igen 1/1 så får du da skat af resultatet frem til salget 31/1 - Det er da 100% det samme som lagerbeskatning - Der er INGEN som helst fordel ved at købe og sælge lige i årsskiftet ud over det generelt koster penge at handle aktierne

Lagerskat er jo blot præcis det samme som den gevinst eller det tab du ellers får ved salget 31/12

Det er helt sort snak her for mig og alene en ekstra omkostning til handler

Derimod kan der være grund til at holde investeringerne privat da gevinsten der beskattes med 27/42% og ikke først med lagerskat eller gevinst til 22% og så udbytteskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Pointen her er John at lagrebeskatning hænger jo sammen med at du bliver beskattet af nogen penge du ikke har endnu.

Og den omkostning du snakker om gøre at afkastet bliver lidt mindre.

Så i princippet hvordan vil du betale skat af nogen penge du ikke har ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Pointen her er John at lagrebeskatning hænger jo sammen med at du bliver beskattet af nogen penge du ikke har endnu.

Og den omkostning du snakker om gøre at afkastet bliver lidt mindre.

Så i princippet hvordan vil du betale skat af nogen penge du ikke har ?

jamen det er da en pointe - ofte har man jo så andre indtægter - eller kan sælge 5% af aktierne osv hvis det er likvider man mangler, men generelt at handle en hel portefølje den 31/12 og genkøbe den 1/1 vil ofte give så store omkostninger at det gør det uinteressant - At investere aktier i selskab er jo ofte noget man gør sammen med andre aktiviteter som skaber de indtægter man køber papirer for - Ellers vil det normalt jo være bedre at investere privat - uden lagerbeskatning for hovedpart af papirene og med mindre skat samlet

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er faktisk ikke enig i at det er bedre at invester privat frem for selskab.

Da hvis du har tænkt dig at invester pengene i op køb eller i en ny forretning er det bedre at betale 22% frem for 27/42.

Udover det har man som selskab fradrag på udstyr til investering, eksempelvis lokale, computer m.m.

Det har man ikke som privat.

Ellers forstår jeg ikke hvorfor der findes investering selskaber i Danmark som small-cap a/s og andre selskaber.

Udover det aktie gevinster i selskaber er med i ens resultat opgørelse.

Det er den ikke som privat.

Plus som selskab kan du modregne underskud med overskud

Udover det. Har man flere penge at invester med da skatten er kun 22% hvor præcis som privat er den 27/42

Så jeg ser stadigvæk en række fordel at invester via et selskab frem for privat.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Der hvor det giver mening med det du siger er hvis man ønsker hive alle pengene ud til privat forbrug, men igen hvorfor have et holdingselskab så?

Det giver heller ikke mening at have et holdingselskab hvis man kun tænker på privat forbrug.

Andre bruger også dette som pension opsparing eller til dårlig tider hvor man kan gemme til løn hvis man bliver fyret.

Der er rigtig mange grunde til at invester via et selskab

Og en sidste ting. Det med at invester via et selskab er med til at skabe arbejdspladser og ikke kun tænker på sig selv

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter

Når du har børsnoterede værdipapirer i selskabsregi, så står du ved årsskiftet med enten realiseret gevinst/tab eller urealiseret gevinst/tab. De indgår i selskabets resultat på samme måde og behandles skattemæssigt ens. Urealiseret gevinst/tab er den situation hvor man kan tale om 'lagerbeskatning'.

Generelt er der i selskabsregi kun besvær og omkostninger forbundet med at sælge i december og købe igen i januar, så lad være med det.

Bemærk også at selskaber der skal handle børsnoterede værdipapirer nu skal have en LEI kode som koster ca 700 kr om året. Det sætter desværre en nedre grænse for hvor små beløb det giver mening at investere i selskabsregi.

Venlig hilsen

Steffen
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)