Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SH-tillæg for fratrådt elev

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en tidligere ansat, der har haft status af lærling i min virksomhed.

Den pågældende uddannelse, som hun bl.a. har taget i min virksomhed, har en varighed af 2 1/2 år.
Hun har været ansat hos mig fra 1. juli 2016 t.o.m. 30. juni 2018.

Nu mener hendes fagforening at hun er berettiget til SH-tillæg for både hele 2017 og t.o.m. ultimo juni 2018.

Jeg lister i det følgende paragrafferne og underpunkter op i følge overenskomsten for lærlinge, som man ikke kan slippe udenom (Har ikke været så tåbelig at binde mig til fagforeningens overenskomst på nogen punkter)

Generelt for udlærte ansatte:

§ 21 Søgnehelligdage

Stk. 1 Organisationerne oprettede pr 1. marts 2000 en søgnehelligdagsfond

Stk. 2
Nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, Store bededag Kr. himmelfartsdag, 2. pinsedag, grundlovsdag, juleaftensdag, 1. juledag samt 2. juledag er fridage. Dagene betragtes som søgnehelligdage og honoreres via fagets SH-ordning.

Stk. 3
I uger med søgnehelligdage betales der kun løn for de timer, hvor der er udført arbejde.

Stk. 6
Søgnehelligdagsbetalingen udgør 5%

Ift. elever er det centrale stykke Stk. 7 i denne kontekst.

§ 36 Elever:

Stk. 7 Elever på sidste læreår
Parterne er enige om, at eleverne det sidste læreår følger overenskomstens § 21, således at der skal indbetales søgnehelligdagspenge, der pr. 1 januar 2008 udgør 7,25% af lønindtægten i det år, hvor eleven er udlært, efter samme regler, som glæder for elevers ferieberegning i forbindelse med afsluttet læretid.

Fagforeningens krav ift. SH-tillæg for 2017 er 7,25% af 169.059,99 samt 7,25% af 95.290,38 for 2018.
Jeg hæfter mig ved formuleringen "7,25% af lønindtægten i det år, hvor eleven er udlært" i Stk. 7, som må referere til det sidste læreår. Denne periode må gå fra 1. juli 2017 t.o.m. 30. juni 2018 så vidt jeg kan se?

Derfor har jeg svært ved at se hvorfor, at lærlingen skulle have krav på fuldt SH-tillæg for 2017.

Jeg har forsøgt at gøre det hele så konkret, men sig gerne til hvis I har brug for flere informationer.

På forhånd tak for hjælpen.

RM

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 1. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.
Det vil jeg overveje, når nu dette stykke er så vagt formuleret i deres overenskomst.

Fra Dalmose
Tilmeldt 17. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du ikke har fået hjælp til dit problem eller i fremtiden står med en ansættelsesretslig udfordring, så kan vi hjælpe betydelig billigere end en advokat. :)

Vh

SEROP A/S

HR og Personalejuridisk rådgivning

Tlf: 70233838

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)