Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp fra regnskabskyndig omkring brugtmoms - butik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Er der en herinde der har tid til at hjælpe mig med nogle spørgsmål omkring bogføring og brugtmoms? (jeg har googlet som en gal, og har gennemtrævlet Amino, og jeg kan ikke finde et svar)Sad

Vi har en lille butik som handler med brugt tøj. Vi er under brugtmomsordningen, og bruger den individuelle metode. 

Iflg. SKATS vejledning skal alle varer bogføres i regnskabet - med angivelse af lagernummer. Pt. sælger vi ca. 10 stk tøj om dagen - på en måned bliver det til ret mange posteringer i regnskabet, hvilket selvfølgelig reflekteres på regnskabstimerne vi bruger på dette her. Pt. ligger regnskabsudgifterne ca. 3.500 pr. måned, og der er kun på 3 halve åbningsdage om ugen Embarrassed I revisortimer kan det komme til at ende så højt som 60.000 kr om året når vi om snart udvider åbningsdagene til 5 dage om ugen- og det har vi ikke råd til og slet ikke her i opstartsfasen (vi åbnede butikken midt august i år). Vores samlede omsætning er pt. kun 20.000 pr. md. ex moms.

 - Er der nogen herinde som bruger den individuelle metode, og hvordan bogfører i jeres salg og brugtmoms? Altså taster i hvert enkelt vare ind?

 - Vi har en lagerliste i Excel hvor vi i forvejen opgør alt salg pr. måned, og denne indeholder også både købs og salgspris pr. vare, beskrivelse af varen osv. Er der en revisor herinde som ved  om man må vedlægge listen som bilag, og bogføre enten en daglig total eller månedlig total i stedet og dermed spare nogle poster?

- Jeg har foreslået at vi bruger samlemetoden i stedet for, idet man her kan bruge totaler - nogen der ved om man må bruge den når man i nogle tilfælde godt kender den enkelte vares pris? Eller SKAL man så bruge den individuelle metode?

Det firma der arbejder med vores regnskaber kan ikke svare os på om der er nemmere løsning end én bogføring pr. solgt vare - derfor jeg spørger herinde.

På forhånd mange tak:)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vælge samlemetoden SAMLET KØB SAMLET SALG

Hvis skat spørger skal i kunne dokumenter jeres køb ved feks  lagerliste og købsnota fra køber også privat

I må gerne nøjes med at bruge samlemetoden.

Brugtmoms - samleordning

Virksomheder kan anvende samleordningen ved handel med brugte varer. Se ML § 70, stk. 5 (samleordning). Virksomheder, der anvender denne metode, skal føre en konto for virksomhedens samlede indkøb og en konto for det samlede salg inkl. moms af brugte varer. Kontiene afsluttes ved hver momsperiodes udløb.

Hvis beløbet på salgskontoen overstiger beløbet på købskontoen, overføres 20 pct. af det overskydende beløb til kontoen for salgsmoms for den pågældende periode.

Overstiger beløbet på købskontoen beløbet på salgskontoen, overføres forskelsbeløbet til købskontoen for den følgende periode. Det er altså her muligt at få overskudende køb overført til næste periode.

Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, har først set dit svar nu - men 1000 tak - det er lige præcis det jeg også selv hælder imod, men var usikker på om man måtte vælge imellem de 2 ordner eller ej. At bruge samlemetoden sparer os for en helt masse bøvl må man sige. :-)

Tilmeldt 13. Mar 13
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia,

Vi har et system som benyttes i en hel masse loppebutikker med salg af brugte varer i kommision. Du kan se lidt mere på det her: https://bizsys.dk/kassesystem/loppebutik-loppemarked-loppehal/. Det automatiserer en hel masse processer i forbindelse med regnskabet.

Desuden kan jeg anbefale www.bizteam.dk - der hjælper mange af vores kunder med at lave bogholderi og regnskab, og de har super godt styr på alle de processer der er med hensyn til brugtmonsordningen.

Bare skriv til mig på sme@bizsys.dk hvis du skal have hjælp :-)

Søren

www.bizsys.dk - økonomisystemer, kassesystemer, indløsningsaftale, BRIK systemer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)