Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andel via option?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Har brug for lidt input fra jer gode mennesker her på Amino :-)

Jeg er blevet tilbudt at købe mig ind i en virksomhed, en konsulentforretning med under 10 ansatte, cirka 10 mio i omsætning, plus på bunden, ok egenkapital og god toplinje vækst. Jeg har to spørgsmål:

1.

Hvordan ville I værdiansætte lad os sige 10% af virksomheden her? 

2.

Hvis jeg nu ikke vil købe mig ind NU, er det så en mulighed at lave købet/aftalen som en option, der kan indfris om fx et år? Er der noget særligt juridisk man i så fald skal være opmærksom på der? Jeg kan nemlig ikke lige finde noget omkring det...

Håber i har nogle inputs der kan hjælpe mig på rette vej :-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Det bliver nok svært at hjælpe dig her, men lidt forsøg på en retning.... Først og fremmest skal du betale for en andel af egenkapitalen. Hvis det er 'reelle penge', så skal du betale 1:1 for den del. Hertil kommer så den værdi virksomheden har i form af medarbejdere, kundeforhold, etc. hvilket jo gerne skal udmønte sig i fremtidige overskud. Her er det din vurdering af fremtidig økonomi og sandsynligheder som er afgørende.

En del af prissætningen handler om hvilken ejeraftale du skal indgår i. Hvis der er en eller to andre ejere og de forbeholder sig ret til at bestemme alt - inklusive egen løn, så bør prisen være lavere end hvis du er bedre sikret.

2. Hvis du bliver ansat i selskabet eller bliver en del af ejerkredsen (med en mindre ejerandel), så har du nok de bedste muligheder for at kunne aftale "en option", men jeg vil på det kraftigste anbefale at du eller selskabet får en advokat/revisor til at hjælpe. 

Hvis du skal ind i ejerkredsen i et selskab med +10 mio i omsætning og god vækst, så bør du nok overveje et holdingselskab.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)