Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problematikken med at sælge B&O i Bilka?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg har netop haft en god dialog med en CEO. Han nævner, at det er ulovligt at lave en exclusive rights aftale (salgsaftale) med leverandør fra andet EU land. Dog er der nogle 'tekniske' undtagelser, som betyder, at f.eks. B&O kan nægte at sælge deres produkter til f.eks. Bilka.  

Grunden til jeg tager emnet op er fordi jeg står over for en konkret problemstilling: Min leverandør (fra UK) vil ikke tilbyde private label på produktet. Min leverandør er dog villig til at oversætte label til dansk. Dette betyder mine B2B kunder nemt kan opsøge min leverandør. THE MILION DOLLAR QUESTION: Kan jeg lave en gældende aftale med min producent, så han henviser eventuelle danske kunder til mig (hvor jeg så fungerer som en agent i DK, der forhandler produktet).

Det er vel meget normalt - men bliver pludselig i tvivl efter min korte dialog med direktøren.

(Direktøren sagde direkte: Hvis en dansk kunde henvender sig til din leverandør i UK og leverandøren nægter at sælge, så er det direkte ulovligt og medfører store bøder til din leverandør).

Lad mig høre hvad I tænker?

Kind regards,

Thomas

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm... Den er jo lidt interessant. - Det er jo egnelske regler der gælder for et firma der 'bor' i UK.

Men i DK har vi ikke salgspligt. Det vil jeg tro de heller ikke har i UK. Det er derfor op til en virksomhed selv at bestemme hvem de vil handle med. - Og de kan afvise enhver ordre.

Der kan da meget vel være regler for, at man ikke må skrive en kontrakt der binder din leverandør til kun at sælge til dig. Men hvis han ikke vil handler med andre giver det jo samme resultat. -

DOG... Så kan der måske være en der har samme 'aftale' som dig i f.eks. Spanien. Og denne sælger så videre til en anden i DK... Det kan du ikke forhindre. Det er varernes frie bevægelighed.

Din sælger kan jo så lade være med at sælge til ham i Spanien, da hen jo bryder jeres aftale..... - MEN... Nu kommer vi nok ind i noget med størrelse. - Kan du aftage så meget, at din leverandør kan leve af dig alene?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Tak for dit gode input.

At vi ikke har salgspligt i DK er et spændende perspektiv (vi må antage samme regler er gældende i UK).

Du har ret mht. varernes frie bevægelighed. Emnet var også afgrænset i forhold til, hvis danske kunder skulle henvende sig :-)

Du foreslår en mere uformel (måske mundtlig) aftale med leverandøren - mht. at han henviser til mig, som fungerer som agent i DK?

Spørgsmålet er vel stadig om man må lave den aftale på skrift?

Jeg afventer spændt på yderligere respons fra de komptente aminoer.

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Spørgsmålet er vel stadig om man må lave den aftale på skrift?

Retsstillingen på området er noget kringlet - men det simple svar er: Ja, du kan lave en bindende skriftlig aftale om at blive eksklusiv distributør i fx Danmark, forudsat at hverken du eller leverandøren har en markedsandel på over 30%. Leverandøren bliver herved afskåret fra at sælge til andre distributører i Danmark.

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad det være sagt med det samme. al form for eksklusivaftaler mellem forhandler og leverandør der fortrænger andre fra frit at agere på markedet, dvs adgang til at købe de samme produkter hos den samme leverandør til de samme priser er ulovligt.

forskellen på aftalen med B&O er at de kun sælger deres produkter i forretninger som er under deres regi. enten ejer de forretningerne eller også er der tale om franchise forretninger som udelukkende sælger deres produkter. 

Derfor kan de nægte at sælge til bilka og alle andre som vil købe.   nøjagtigt som du heller ikke kan få lov tilat sælge Mc Donalds fra en alm grillbar eller pølsevogn. 

I Kina kan man tit få en aftale om at de ikke sælger til firmaer i det samme land som dig. men den er oftest ikke det papir værd som den er skrevet på. rent juridisk kan udenlandske firmaer nemlig ikke retsforfølge kinesiske firmaer for den form for aftaler. 

og vil de sælge så gør de det ofte sætter de bare et andet klistermærke på med et andet navn. og så er den sag ude af verden

Jeg har fundet følgende uddrag af den europæiske lov her kan du læse lidt nærmere. 

http://europa.eu/youreurope/business/sell-abroad/free-competition/index_da.htm

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for nogle uddybende og kompetente svar.

Meget tyder på, at mange egentlig ikke kender den juridiske begrænsning i forhold til en eksklusivaftale.

Jeg er nu opmærksom på, at det ikke er lovligt.

Vælger man at blive agent/forhandler står man ikke særlig attraktivt, men det er åbenbart en risiko man skal være opmærksom på - at man fra dag til anden kan miste sin rolle som leverandør.

Endnu engang tak for gode svar.

Thomas  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)